אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הות"ל אישרה את הקמת שתי תחנות הכוח החדשות במרכז תחנת הכוח של OPC בחדרה | צילום: אתר החברה

הות"ל אישרה את הקמת שתי תחנות הכוח החדשות במרכז

להקמת תחנת ריינדיר בשרון והרחבת תחנות הכוח OPC בחדרה התנגדו ראשי הרשויות באזור, והלחץ שהפעילו הוביל את משרדי הביטחון והאנרגיה להתנגד להצעה ולבקש לדחות את הדיון בשלושה חודשים. הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את התוכניות בכל זאת, וכעת הן צפויות לעלות שוב להצבעה בממשלה, שכבר דחתה את הקמתן בשנה שעברה

18.03.2024, 11:12 | עדיאל איתן מוסטקי

בדרך לממשלה, למרות ההתנגדויות: הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה היום (ב') את התוכניות להקמת שתי תחנות כוח חדשות: ריינדיר שבשרון והרחבה של תחנת הכוח OPC בחדרה. מדובר בניצחון לדרגי המקצוע במינהל התכנון שבראשות רפי אלמליח ולמשרד האוצר, לאחר שהלחץ הפוליטי שהפעילו ראשי הרשויות על שרי הממשלה הובילה כמה משרדים להתנגד להצעה. לאחר האישור בות"ל, צפויות התחנות לעלות שוב להצבעה בממשלה, שם יהיה אתגר משמעותי לאשר אותן שכן במאי הממשלה דחתה את הקמתן והחזירה לדיון נוסף בות"ל.

בדיון היום עלו שתי הצעות: הראשונה היא דחייה של הקמת התחנות בשלושה חודשים, בהתאם לעמדת משרד האנרגיה והביטחון, שנדחתה. ההצעה התקבלה ברוב דחוק של 5 נגד 4, ו-3 נמנעים.

הקרב על הדיון היום עורר סערה משמעותית: בצד אחד, ראשי הרשויות במרכז שהובילו קמפיין משמעותי כנגד הקמת תחנות הכוח, ובעיקר ריינדיר. המאבק של ראשי הערים, שמתנגדים להקמת תחנות הכוח בסמוך לתושבים, לווה גם בבקשה של מנכ"ל משרד האנרגיה יוסי דיין לדחות את הדיון בשלושה חודשים, על מנת להשלים עבודה של צוות בין-משרדי שיעריך את הביקוש לחשמל עד 2040. גם ממשרד הביטחון הועברה אתמול בקשה לדחיית הדיון בשלושה חודשים, מכיוון שלאור המלחמה, כך לטענתם, עולה הצורך לבחון מחדש את התוכניות למשק האנרגיה.

יש לציין כי שורת ההתנגדויות להקמת תחנות הכוח אינן מדויקות בהכרח. לא רק שלאחר האישור בות"ל התחנות צריכו לעבור אישור בממשלה, אלא שהתחנות ממתינות לאישור כבר מספר שנים. במאי אשתקד, לאחר המתנה של 4 שנים עבור ריינדיר ושנתיים עבור OPC, עלתה להצבעה בממשלה ההחלטה על הקמת תחנות הכוח, שלא אישרה אותן והחזירה לדיון נוסף בות"ל.

באותה הצבעה, אישרו בממשלה הקמה של שתי תחנות כוח נוספות: קסם שליד כפר סבא והרחבת תחנת הכוח דוראד שליד אשקלון. כמו כן, יש הסכמה על הצורך להקים לפחות אחת מבין התחנות קסם או ריינדיר עד 2030, וזאת על מנת לספק חשמל לתושבי המרכז לאור הביקוש הגובר לחשמל (בקצב של 3% בשנה) וכניסת הרכבים החשמליים.

הצורך בהקמה של לפחות אחת מהתחנות, קסם או ריינדיר, והעובדה שרק אחת מהן אושרה בממשלה, מעורר חשש בקרב גורמי המקצוע במשרד האוצר שלקסם יהיה כוח משמעותי מול המדינה במשא ומתן על התעריף שבאמצעתו יירכש החשמל. על פי עמדת האוצר, כפי שנכתבה אתמול במכתב ששלח רכז אנרגיה באגף התקציבים יונתן פלורסהיים, אי-אישור של תחנת ריינדיר עלול להוביל לקושי תחרותי משמעותי ולייקר את תעריף החשמל לכלל הציבור.

בשבוע שעבר ביקרה בחריפות היועצת המשפטית של הות"ל, יעל אדורם, את יזמי תחנת הכוח קסם, לאחר שפנו למינהל התכנון כנגד אישור תחנת הכוח של ריינדיר – המתחרה הישירה של קסם.

עיקר הבקשות שהועברו לות"ל ביחס לדיון (משרד הביטחון, האנרגיה והגנת הסביבה) התמקדו בדחיית הדיון בשלושה חודשים, ולא בהתנגדות לתחנה עצמה. עם זאת, המשך דחיות האישורים בממשלה, יחד עם הצורך להקים תחנת כוח חדשה במרכז הארץ, תוביל לכך שקסם תקום ללא מכרז או הליך תחרותי. בכך, הבקשות לדחייה הן למעשה ניסיון לבטל את התחנות ככלל, על אף הפגיעה בתחרות.

תגיות