אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אוקטוברפסט מוכיח: כלכלת גרמניה מתחילה להתאושש חוגגים בלבוש מסורתי. למחצית הראשונה של הפסטיבל הגיעו 3.4 מיליון מבקרים |

FT

אוקטוברפסט מוכיח: כלכלת גרמניה מתחילה להתאושש

לאחר המיתון שיצרה העלייה במחירי האנרגיה, גרמניה חוזרת לאיתנה באיטיות וכוח הרכישה של האזרחים בעלייה. נכונות הגרמנים לשלם השנה 14.40 יורו לליטר בירה באוקטוברפסט היא הצבעת אמון בכלכלה הגדולה ביותר באירופה

02.10.2023, 21:15 | גיא חזן, פייננשל טיימס

המחיר של ליטר בירה באירועי אוקטוברפסט במינכן השנה הוא הגבוה ביותר אי פעם, אך המבקרים בכל זאת מגיעים בהמוניהם. הנכונות שלהם לשלם 14.40 יורו על ליטר פילזנר מהווה הצבעת אמון בכלכלה הגדולה באירופה.

יורג ביברניק, מנכ"ל פאולנר, אחת ממבשלות הבירה הגדולות בגרמניה, למד בדרך הקשה עד כמה האוקטוברפסט פופולרי השנה, לאחר שלא הצליח להזמין שולחן לו ולעוד כמה חברים באחד הערבים. הסבירו לו שאין שום סיכוי שיצליח. "האוהלים מלאים", אמר, "למרות האינפלציה".

ביברניק דיבר על האוהל של פאולנר, מסדרון נרחב שהוקם בפארק השעשועים Theresienwiese במינכן שבכל יום מוזג אלפי ליטרים של בירה לחוגגים, רבים מהם מגיעים בלבוש המסורתי של מכנסי עור (לדרהאוזן) וסרפנים. לקראת אמצע היום השולחנות כבר מתמלאים והלהקות נכנסות לקצב. "בשמונה וחצי בערב, אז מתחיל הפיצוץ", הסביר ביברניק, "זה מטורף".


גרמניה נמצאת כבר יותר משנה בהאטה כלכלית, שנבעה מזינוק חד בעלויות האנרגיה שמחקו את ההתאוששות הזמנית של המדינה לאחר המגפה. התחזית נותרה קודרת. בשבוע שעבר פרסמו מכוני המחקר המובילים במדינה תחזית שלפיה התמ"ג יתכווץ השנה ב־0.6%, זאת לאחר שרק לפני כמה חודשים העריכו כי תחול דווקא התרחבות של 0.3%.

אוליבר הולטמולר ממכון הלה למחקר כלכלי אמר בתגובה כי התעשייה הגרמנית והצריכה הפרטית מתאוששות "בקצב איטי יותר מכפי שהערכנו באביב". לדברי החוקרים, האינפלציה שנותרה גבוהה לאורך זמן פוגעת באזרחים הפשוטים, בעוד שיעורי הריבית העולים שיתקו את תעשיית הבנייה, וחוסר הוודאות שנגרם כתוצאה ממדיניות האנרגיה ההפכפכה של הממשלה מדכא את האווירה בתאגידים הגרמניים.

החוקרים הצביעו גם על נקודת אור: כוח הרכישה של הגרמנים בעלייה. מחירי האנרגיה נפלו מהשיאים שאליהם טיפסו ב־2022 ובמקביל מחירי היצוא עלו בשיעור חד, ראיה לכך שחברות מצליחות להעביר את העלאות המחירים ללקוחות הבינלאומיים שלהן.

עם זאת, הגורם המשמעותי ביותר הוא העלייה בשכר. ההכנסות באופן כללי אמורות לעלות בעיקר הודות לקצבה בסיסית למחפשי עבודה שהממשלה אישרה בשלהי השנה שעברה ולעלייה בהפרשות לפנסיה המתוכננת לשנה הבאה. "שכר והכנסות כמו פנסיות עומדים לעלות משמעותית במחצית השנייה של 2023 ואף יותר מזה בשנה הבאה", אמר סטפן קות'ס, מנהל מכון קייל לכלכלה עולמית. "פירוש הדבר שכוח הרכישה של משקי הבית יגדל וזה בתורו יחזק את המגזרים הכלכליים המתבססים על צריכה".

לפי נתונים שפורסמו באוגוסט, השכר בגרמניה עלה ברבעון השני ב־6.6%, השיעור הגבוה ביותר מאז החל התיעוד ב־2008. בכך עלה שיעור הצמיחה השנתית בשכר מעל לשיעור אינפלציית המחירים לצרכן, לראשונה מאז 2021. נראה שהכנסת משקי הבית סוף כל סוף תואמת ליוקר המחיה. "הצריכה הפרטית היתה מאוד חלשה וזה גרם בעבר לבעיות ממשיות, במיוחד לקראת סוף כל שנה", אמר קות'ס. "אך זה משתנה כעת".

הקלה מסתמנת גם בלחץ האינפלציוני, והשיעור השנתי ירד בספטמבר ל־4.3%, הרמה הנמוכה ביותר זה שנתיים. באוגוסט עמדה האינפלציה על שיעור שנתי של 6.4%. אירועי אוקטוברפסט השנה מספקים הוכחות לכך שהאווירה אכן מתבהרת. במחצית הראשונה ביקרו בפסטיבל במינכן 3.4 מיליון אנשים, 100 אלף יותר מאשר ב־2019, אז הוציאו המבקרים סכום מכובד של 1.25 מיליארד יורו על שתייה, אוכל ועלייה למתקנים. יתרה מכך, בסוף השבוע הראשון להפעלתו השנה משך האירוע מיליון מבקרים, זאת בהשוואה ל־700 אלף בשנה שעברה.

השוני מ־2022 ניכר "בשנה שעברה חווינו את מזג האוויר הגרוע ביותר שאני נתקלתי בו", אמר אנדראס שטיינפט, מנהל חטיבת המסחר והשיווק של מותגים אזוריים בפאולנר. "ירד גשם ב־14 וחצי מתוך 17 הימים של הפסטיבל, והטמפרטורה בקושי הגיעה ל־12 מעלות. היו חייבים להתעטף בצעיפים".

השנה נהנים במינכן מקיץ אינדיאני, והשמש זורחת כמעט בכל יום. אך לא הכל אופיטימי — המחירים בשיא של כל הזמנים. "הכל יהיה יקר יותר השנה", הדגיש ביברניק. ליטר בירה עולה בין 12.60 יורו ל־14.90 יורו, גבוה ב־6.1% מאשר בשנה שעברה. צלחת של מנת חזיר, הנחשבת למנה המסורתית של אוקטוברפסט, עולה 25 יורו, עלייה מ־20 יורו ב־2019".

חברות הבירה אמרו שלא היתה להן ברירה אלה לגלגל את העלויות הגבוהות יותר ללקוחות. "מחירי המאלט הוכפלו בשנתיים האחרונות", טען כריסטיאן דאנקה, מנהל מבשלת הבירה של פאולנר. גם הסוכר התייקר וכך גם מחיר האלומיניום לייצור הפחיות. אך לפי ביברניק, לא נראה שהחוגגים מוטרדים מהעלויות הנוספות. להערכתו, לאורך 18 ימי הפסטיבל יימכרו 7 מיליון ליטרים של בירה.

"אני לא חושב שהמחירים הגבוהים מבריחים את האנשים", אמר. "כוח הרכישה במינכן הוא בכל מקרה בין הגבוהים בגרמניה, אם לא באירופה כולה".


תגיות