אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בתעשיית הרכב נלחמים על הסוללות עובד במפעל להרכבת סוללות חשמליות של מרצדס בנץ בגרמניה | צילום: בלומברג

בתעשיית הרכב נלחמים על הסוללות

האיחוד האירופי פתח חזית מול סין כדי להסיט את הייצור שלה לאירופה ולמנוע השתלטות על משאבים

19.09.2023, 19:50 | תומר הדר

מתבונן מהצד שנחשף לטענות האיחוד האירופי לחוסר הוגנות בשיווק רכבים סיניים מסובסדים, עלול לטעות ולחשוב שזהו סכסוך שהוא במהותו אוטומוטיבי.

הראשון שהתריע על קיומה של בעיה היה מנכ"ל סטלאנטיס לפני כחצי שנה. ואז, תערוכת הרכב במינכן החודש, שבה הסינים כביכול השתלטו על האירוע, "ניערה" את ראשי האיחוד האירופי. אלה מיהרו לאיים, והסינים הוציאו תגובה מאופקת, אבל רושפת אש.

אך תערוכת הרכב היא לא מה שהדליק את אירופה. באירופה יודעים כבר שנים, שבסין מייצרים רכב חשמלי זול, והאמת היא שזה לא ממש משנה, כי האירופים לא בדיוק מתנפלים על הרכבים הללו. לפי DataForce, בחצי השנה האחרונה ענקית הרכב BYD, מלכת השוק בישראל, מסרה באירופה פחות מ־2,500 מכוניות. הסינית הכי נמכרת, MG, מסרה בתקופה זו כ־113 אלף יחידות, טיפה בים של 6.8 מיליון מכוניות חדשות שנמכרו באירופה. אז למה באירופה מוכרים פחות BYD מבישראל? ובכן, נאמר בעדינות, הישראלים לא מבינים גדולים ברכב ויקנו כל דבר זול. האירופים לא.

אז על מה המלחמה? באיחוד האירופי יודעים היטב: מי שגדל על פולקסווגן ופיג'ו לא ימהר לרכוש סינית עם התנהגות כביש מפוקפקת וציוני בטיחות דמיוניים, כך שהמכוניות הן עניין בוער אבל לא העיקר. העיקר הוא המלחמה על המשאבים שהם חלק מהמוצר. מחקר שפרסמה לאחרונה סוכנות רויטרס קובע כי יצרני הרכב החשמלי באירופה יהיו תלויים בעתיד בסוללות סיניות כפי שהיבשת היתה תלויה בגז הרוסי. באירופה רוצים כבר כעת להחליש את יצרני הרכב הסיניים ולמנוע מהם יכולת להפעיל לחץ על האיחוד האירופי באמצעות הממשל. והדרך לעשות זאת היא ללחוץ על הקומץ שאכן ייכנס לאירופה. עוד נקודה חשובה נוגעת לעתיד היותר רחוק. אי שם בשנות השמונים והתשעים מדינות אירופה נאלצו להתמודד עם איום שונה: טויוטה, סוזוקי, יונדאי. היפנים איימו על פיג'ו ופיאט וגם אז היתה מלחמה. מה עשתה טויוטה? הקימה את מפעליה בצרפת. לסוזוקי יש מפעל מפואר בהונגריה. טסלה מייצרת בברלין. האיתות של האיחוד האירופי הוא ברור להפליא: ראשית, אל תשתלטו לנו על המשאבים. שנית, רוצים לייצר? הקרקע להקמת המפעלים מחכה באירופה.

בהקשר זה פורסמו השבוע בתקשורת הגרמנית ידיעות לא מחמיאות: פולקסווגן נערכת לסגירה של מפעל בדרזדן שבו מיוצרת פולקסווגן ID3 החשמלית. לחשמלית של פולקסווגן, כך ניכר, אין ביקוש. מדוע לרכב חשמלי אין ביקוש בעידן החשמלי? נחשקות. תדמית. מחיר. החבילה של פולקסווגן היא חשמלית, אבל היא לא אטרקטיבית. סגירת מפעל של פולקסווגן היא רעידת אדמה. גם אם זהו מפעל בדרזדן ולא בוולפסבורג, הבירה של אימפריית פולקסווגן.





תגיות