אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הם הורגים אנשים": ההתבטאות שהציתה את הקרב בין ביידן לפייסבוק ג'ו ביידן ומארק צוקרברג | צילום: אי פי איי בלומברג

דו"ח טכנולוגי

"הם הורגים אנשים": ההתבטאות שהציתה את הקרב בין ביידן לפייסבוק

16 מילים הספיקו לנשיא ארה"ב על מנת לנסח את הבעיה שרבים סבורים שפייסבוק ורשתות חברתיות אחרות סובלות ממנה בהקשר של פייק ניוז ומיסאינפורמציה. במסר חד וקצר הוא הכריע את הקרב התודעתי נגדה. כעת היא צריכה להיערך לקרב החשוב באמת

18.07.2021, 14:00 | עומר כביר

במדור זה אני מנסה מדי יום לנסח עמדה כלשהי או לבאר התרחשות מסוימת בצורה מעמיקה, מקיפה ומנומקת. זה דורש לרוב יותר מאלף מילה, לעתים קרובות בסביבות ה-1,200. אבל לפעמים, כל מה שצריך הוא כמה מילים חדות וקצרות על מנת להעביר נקודה שהיא ברורה ומובנת לחלוטין, ושעדיין אוצרת בתוכה משמעות עמוקה שמתבארת ברגע שמהרהרים קצת בדברים. לי אין  הכישרון המיוחד לעשות את זה, אבל לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן יש. וזה מה שהוא עשה בסוף השבוע, ובלי יותר מדי הכנות (לא מפתיע, בהתחשב בכך שביידן הוא אמן פליטות הפה).


קראו עוד בכלכליסט:


ביום שישי, כשהנשיא היה בדרכו מהבית הלבן לקמפ דיויד, כתב NBC פיטר אלכסנדר שהמתין מחוץ לבית הלבן זרק לביידן שאלה: "מה המסר שלך לפלטפורמות כמו פייסבוק?".

ביידן ניגש, חשב במשך שלוש שניות, והטיל את הפצצה: "הם הורגים אנשים. המגפה היחידה שיש לנו היא בקרב הלא מחוסנים. והם הורגים אנשים". אמר, והלך להמשיך בעיסוקיו. אבל הרשת נשמה נשימה עמוקה של תדהמה והבנה. תדהמה, מעוצמת התגובה החריפה של הנשיא. הבנה, כי ב-16 מילים (באנגלית) ביידן ניסח את הבעיה שאנשים רבים סבורים שפייסבוק ורשתות חברתיות אחרות סובלות ממנה בהקשר של פייק ניוז ומיסאינפורמציה.


זו בעיה שאם אני הייתי מנסה להגדיר, היתה מסתכמת במאמר של כמה מאות מילים. ביידן אמר למעשה שפייק ניוז הוא לא סתם מטרד, לא משהו אמורפי ולא ברור עם סכנת תיאורטיות כמו הקצנה או הסתה לאלימות. זה משהו שהורג אנשים, מחסל אותם, מקפד את חייהם, קוטף אותם באיבם, מכבה את נרם, שולח אותם לישיבה של מעלה, ושאר ביטויים נרדפים.



הקליפ שותף ונצפה מיליוני פעמים, חלק ניכר מהם בפייסבוק כמובן. הוא מעביר מסר פשוט ועצמתי, שכל אחד יכול להבין, אשר קושר ישירות בין בעיה שכולם מכירים להשלכות שמעטים הודו בהן בקול רם, בוודאי כאשר מדובר על דרג ההנהגה הבכיר ביותר. ביידן פישט בעיה מורכבת, כשהוא קושר ישירות בין הגורם לתוצאה, ועשה זאת באופן שאנשים התחברו אליו מכיוון שהרגישו שהוא אומר דברים שהם חשבו בעצמם אך לא הצליחו בדיוק לנסח בכזו חדות.

המסר אולי היה יוצא דופן בחריפותו, אך לא חורג מהקו שמוביל הבית הלבן. יום קודם לכן ד"ר ויווק מרת'י, המנתח הכללי של ארה"ב, פרסם דו"ח בן 22 עמודים שבו הזהיר נחרצות ממידע שגוי בתחום הבריאות, שאותו הוא מכנה "איום מיידי וזדוני לבריאות האומה" 

"אף שהוא נראה לא מזיק כשהוא מתפרסם ברשתות חברתיות, אתרי סחר מקוון ומנועי חיפוש, האמת היא שמידע שגוי גוזל את החירות שלנו לקבל החלטות מודעות בנוגע לבריאותנו ולבריאות היקרים לנו", הוא אמר במסיבת עיתונאים בבית הלבן. "במהלך מגפת הקורונה מידע בריאותי שגוי הוביל אנשים להתנגד ללבישת מסכות במצבים בסיכון גבוה, לסרב לטיפולים מוכחים ולהימנע מחיסונים. זה הוביל למחלות ומוות בני-מניעה. מיסאינפורמציה בריאותית עלתה לנו בחיים. חברות טכנולוגיה מודרניות איפשרו למיסאינפורנציה להרעיל את סביבת המידע שלנו עם מעט אחריות למשתמשים שלהן. הן אפשרו לאנשים שמפיצים מידע שגוי במכוון להגיע לקהל ענק. הן עצבו מוצרים כמו כפתור הלייק שמתגמלים אותנו על הפצת תוכן טעון רגשית, לא תוכן מדויק. האלגוריתם שלנו נותן לנו יותר ממה שאנחנו מקליקים עליו, ומושך אותנו עמוק יותר ויותר לתוך באר של מיסאינפורמציה".

או, בקצרה: "הם הורגים אנשים".

אף שאין ספק שפייק ניוז ומיסאינפורמציה הן עדיין בעיה מהותית בפייסבוק, אפשר לערער את האמירה של ביידן סביב סוגיות כמו עד כמה החברה עושה כדי להילחם בזה, והאם הבעיה באמת חמורה עד כדי כך על מנת להצדיק את האמירה שפייסבוק הורגת אנשים. וזה באמת מה שהחברה עושה. בערך בפי 50 יותר מילים, שכתב סגן נשיא פייסבוק ל-Integrity, גיא רוזן, הישראלי הבכיר בחברה, ואיפה שלביידן היתה שורת מחץ קולעת, לרוזן היו נתונים ומספרים. למשל, סקר יומי שאוניברסיטאות קרנגי מלון ומרילנד עורכות בשיתוף פייסבוק מאז אפריל 2020, ושאליו השיבו יותר מ-70 מיליון אישש מ-200 מדינות. לפי סקר זה, הוא אומר, הססנות החיסונים בקרב משתמשי פייסבוק בארה"ב ירדה ב-50%, והנתונים משתפרים על בסיס יומי. "מאז ינואר, קבלת החיסונים עלה מ-70% ל-80% עד 85%", הוא אמר. "85% ממשתמשי פייסבוק בארה"ב חוסנו או רוצים להתחסן. היעד של הנשיא ביידן היה 70% אמריקאים מחוסנים עד 4 ביולי. פייסבוק היא לא הסיבה שהיעד הזה הוחמץ". אאוץ'.


נשיא ארה"ב ג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. דבריו פעלו במישור הרגשי | צילום: רויטרס נשיא ארה"ב ג


רוזן הזכיר גם מידע רשמי אמין בנושא קורונה שהחברה מקדמת, ושנצפה לדבריו על ידי 2 מיליארד איש, וכלי לאיתור מוקדי חיסון וקביעת תורים שבו השתמשו 3.3 מיליון אמריקאים. "יותר מ-50% ממשתמשי פייסבוק בארה"ב כבר ראו מישהו שהשתמש במסגרת החיסון בתמונת הפרופיל שלו. מאז תחילת המגפה הסרנו יותר מ-18 מיליון מקרים של מידע שגוי, וסימנו והפחתנו את הבולטות של 167 מיליון יחידות תוכן שבודקי העובדות שלנו הפריכו", הוא הוסיף.

בנתונים שמספק רוזן חסר הצד השני של המשוואה. כמו כמה אנשים נחשפו בפייסבוק למידע שגוי בנושא קורונה וחיסונים, או כמה משתמשים שינו את דעתם והחליטו שלא להתחסן בעקבות מידע שכזה, ואיך מצבם הבריאותי הושפע כתוצאה מכך. ועם זאת, יכול להיות שדבריו של רוזן מדויקים. שפייסבוק עושה הרבה, כל שהיא יכולה, על מנת למנוע הפצת מידע שגוי בנושא חיסונים; שאף על פי שזה אולי לא מרגיש ככה, בפועל היקף המידע השגוי בפייסבוק אינו משמעותי עד כדי כך, ולא מהווה גורם מרכזי בסרבנות והססנות חיסונים.

אבל לא זו הנקודה כאן. התגובה של פייסבוק ורוזן מנסה להתמודד עם המתקפה של ביידן במישור העובדתי, עם מספרים וגרפים, עם מידע מוצק. אבל הדברים של ביידן זכו לכזו תהודה לא כי הביאו מידע עובדתי, אלא כי פנו לאנשים במישור הרגשי, התחברו היטב לא למה שהם יודעים שנכון, אלא למה שהם מרגישים שנכון, רוכבים על גל אנטי-פייסבוק שמתעצם לכל רוחב הספקטרום הפוליטי המפולג של ארה"ב. זו אמירה קצרה, חדה וברורה שמרגישה נכונה. הוויכוח האם היא אכן נכונה או לא הוא משחק אינטלקטואלי בעיקרו. פייסבוק אולי תזכה בו על הנייר, אבל בסופו של יום מה שאנשים יזכרו הוא שפייסבוק הורגת אנשים, לא שום טיעון נגד.

זה מצב מסוכן מאוד לרשת החברתית, ולא רק ברמה התיאורטית של פגיעה נוספת בתדמית שלה והמשך הירידה במעמדה הציבורי. יש כאן סכנה אמיתית ברמה המעשית. פייסבוק כבר התמודדה עם נשיא עוין בעבר, בדמותו של דונלד טראמפ. אבל טראמפ אולי ידע לדבר ולשלהב את הציבור, לסמן מטרה ברורה ולהלהיט את הרוחות נגדה, אך לא היה מסוגל לעשות הרבה  מעבר לכך. עם בית לבן מסוכסך ולא מתפקד, עמוס במלחכי פנכה אומרי הן ונטולי כישורים מעשיים, אחרי ההצהרות הבומבסטיות  טראמפ נותר עם מעט מאוד יכולת להפוך אותן למציאות. וכשכבר ניסה, לרוב זה נגמר במהלכים מביכים וחסרי תוחלת.


טראמפ. היה עוין כלפי פייסבוק, רויטרס טראמפ. היה עוין כלפי פייסבוק | רויטרס טראמפ. היה עוין כלפי פייסבוק, רויטרס

ביידן, לעומת זאת, מסתמן כאחד הנשיאים האפקטיביים בארה"ב, שכבר גיבש תוכניות פעולה מפורטות וביצועיות בתחומים כמו משבר האקלים, מאבק בקורונה ותשתיות לאומיות, ועשה צעדים משמעותיים על מנת להוציא אותן לפועל. יש לו צוות מקצועי, מיומן ורב-כישורים בעל נטייה פרוגרסיבית ויכולות ביצועיות מרשימות. עכשיו הוא שם באופן מובהק את הפלטפורמות הגדולות על הכוונת שלו, ועושה זאת באופן שיכול להבטיח תמיכה ציבורית רחבה. כשברור שלא מדובר סתם בפליטת פה, אלא בתמצות של העמדה הרשמית שגיבשו אנשי המקצוע בממשלו, עמדה שהיא אולי השלב הראשון בדרך למהלך רחב יותר, וכשכל זה קורה בזמן שבקונגרס נבחרים משתי המפלגות כבר מקדמים חקיקה משמעותית נגד ענקיות הטכנולוגיה ובראשות ה-FTC עומדת אחת המבקרות הגדולות שלהן - יש להן סיבה טובה לפחד.


מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג. הקרב החשוב עוד לפניו, צילום: רויטרס מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג. הקרב החשוב עוד לפניו | צילום: רויטרס מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג. הקרב החשוב עוד לפניו, צילום: רויטרס


הניסיון של פייסבוק להתעמת עם האמירה של ביידן לא יקדם אותה לשום מקום. אין שום דבר שהיא יכולה להגיד שישנה את התפיסה הציבורית שהוא עיצב באותן 16 מילים. הקרב הזה הסתיים בשנייה שביידן גמר לדבר והתרחק מהמצלמות. השאלה היא האם היא תשכיל להיערך לקרב החשוב באמת, זה שבו ממשל יעיל ומיומן במיוחד ינסה ליישם את המסקנה המתבקשת מהאמירה של הנשיא, נכונה או לא נכונה. זאת, באמצעות קידום רגולציה או חקיקה שיצרו משמעותית את צעדיה של פייסבוק, ואולי גם יטילו עליה סנקציות משמעותיות בגין חוסר הצלחתה לבלום הפצה של פייק ניוז ומידע שגוי.

בקצרה: מה שמשמעותי זה לא הדברים שהנשיא אמר, אלא מה הם מלמדים על המהלכים שהממשל שלו מתכוון לנקוט. והייתי צריך רק קצת יותר מ-1,200 מילה על מנת להגיד את זה. ביידן בטוח היה עושה את זה בהרבה פחות, ובנוסח קליט הרבה יותר.

תגיות