אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תשע שנים אחרי אסון קריסת הסכר בברזיל - שתי ענקיות כרייה נקנסו ב-10 מיליארד דולר נובמבר 2015. כפר שנפגע ממפולות הבוץ שנגרמו בשל קריסת הסכר באזור המכרה בברזיל | צילום: AP

תשע שנים אחרי אסון קריסת הסכר בברזיל - שתי ענקיות כרייה נקנסו ב-10 מיליארד דולר

אסון קריסת סכר פונדאו ב-2015 נחשב לאחד האסונות הסביבתיים החמורים בברזיל. נהרגו בו 19 בני אדם ונגרם זיהום חמור לנהר מרכזי. הכסף שישלמו ואלה הברזילאית ו-BHP ביליטון האוסטרלית ישמש לפרויקטים ויוזמות באזור שנפגע מקריסת הסכר

26.01.2024, 20:27 | חדשות חוץ

שופט פדראלי בברזיל הורה על ענקיות הכרייה BHP ביליטון ו-ואלה (Vale) ולמיזם המשותף של עפרות הברזל שלהן, סמארקו (Samarco) לשלם 47.6 מיליארד ריאל ברזילאי (9.7 מיליארד דולר) על הנזקים שנגרמו בקריסת הסכר הקטלנית בשנת 2015. פסק הדין מאפשר לחברות לערער על ההחלטה. כך על פי דיווח ב-BBC.

קריסת סכר פונדאו (Fundão) במדינת מינאס ז'ראיס בדרום-מזרח ברזיל גרמה למפולת בוץ ענקית שבה קיפחו את חייהם 19 בני אדם. הקריסה גם זיהמה קשות נהר מרכזי שנשפך לאוקיינוס האטנלטי. טרם ברור כמה מהקנס תשלם כל חברה.

השופט ויניסיוס קובוצ'י (Vinicius Cobucci) אמר כי החברות נושאות באחריות ל"נזקים ערכיים" וכן למצוקה הרגשית שממנה סובלים מי שנפגעו מהאירוע. הוא הוסיף כי תשלום הקנס, שיוצמד לאינפלציה מאז 2015, יועבר לקרן מדינה וישמש לפרויקטים ויוזמות באזור שנפגע מקריסת הסכר.

פסק הדין הגיע בתגובה לתביעה אזרחית שהוגשה על ידי תובעים ציבוריים מדינתיים ופדרליים. ענקית הכרייה הברזילאית ואלה מסרה ל-BBC שהיא טרם עודכנה בנוגע לפסיקה. החברה מסרה גם כי נכון לדצמבר אשתקד, קרן רנובה, שבה השתמשו החברות לביצוע תשלומי פיצויים, שילמה עד כה 34.7 מיליארד ריאל. BHP לא הגיבה מיד לבקשת התגובה מ-BBC. חברת Samarco, המוחזקת באופן שווה על ידי שתי החברות, סירבה להגיב.

האסון במדינת מינאס ז'ראיס נחשב לאחד האסונות הסביבתיים החמורים במדינה. כשהסכר קרס, השתחררה מפולת אדירה של בוץ רעיל סמיך ואדום שחיסל את הכפר בנטו רודריגס (Bento Rodrigues). בעקבות התמוטטות הסכר הזדהם נהר שזורם לאוקיינוס האטלנטי, פגע בחיות בר וזיהם את מי השתייה למאות אלפי אנשים. כמו כן כ-700 בני אדם נעקרו מבתיהם.

דו"ח שפורסם ב-2016 מצא כי קריסת הסכר נבעה מליקויים בתכנון. הדו"ח הטכני, שהוזמן על ידי הבעלים המשותפים של סמארקו, BHP ו-Vale, לא הטיל את האשמה לאסון. הדו"ח קבע ששינוי בתכנון הסכר בין השנים 2011 ל-2012 הוביל לניקוז מים יעיל פחות, ובסופו של דבר לקריסת הסכר ב-5 בנובמבר 2015. החול בקירות הסכר נעשה רווי, ולפתע החל להתנהג יותר כמו נוזל, בתהליך המכונה "הנזלה". לפי הדו"ח, ייתכן שרעידת אדמה קטנה "האיצה" את קריסת הסכר.

האסון הקשה הוביל לבדיקה אינטנסיבית של מדיניות הבטיחות בתעשיית הכרייה. BHP ו-Vale גם עומדות בפני תביעה ייצוגית בבריטניה עם יותר מ-700 אלף תובעים. בינואר 2019, סכר נוסף בבעלות ואלה קרס באותה מדינה ליד העיירה ברומאדיניו (Brumadinho), וגרם למותם של 270 בני אדם.


תגיות