אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פיתחו גגות והתרווחו לאחור: הקבריולה המשומשות שיעשו לכם את הקיץ מיני קופר אורבן קבריולה | צילום: יצרן

גלגל חמישי

פיתחו גגות והתרווחו לאחור: הקבריולה המשומשות שיעשו לכם את הקיץ

אמנם קשה למצוא אותן בארץ, הן סובלות מבעיות תדמית והן יקרות להחריד, אבל אין על התחושה הנעימה של הרוח בשיער והשמש החמימה בשעת בין ערביים בנסיעה על מכונית עם גג פתוח- מי שיכול להרשות לעצמו צריך לרכוש כזו, לפחות פעם בחיים

22.07.2022, 07:49 | תומר הדר

ישראל של 2022 היא מדינה חמה, לחוצה ויקרה, ובדיוק בגלל זה היא גם המדינה האידאלית לנסיעה במכוניות פתוחות, שמכונות "קבריולה". קל לחשוב שמכוניות אלה מיועדות רק לקיץ, אך בשל השמש הקופחת הנסיעה בתקופה זו לא תמיד נעימה. נסיעה ביום שמש חורפי, לעומת זאת, כאשר פתחי החימום מופנים לכיוון הרגליים תהיה בגדר חלום. בכל מקרה, כעת קיץ וזו תקופה נפלאה לרכוש מכונית פתוחה.

במדינת ישראל קשה מאוד למצוא מכוניות כאלה, במיוחד בשוק המשומשות. יבואני הרכב לא ממהרים לייבא אותן, בחלק מהדגמים מתלווה לבעלות לחץ מוונדליזם, במקרים אחרים מדובר במכוניות שסובלות מבעיית תדמית או שהן יקרות להחריד. ולגבי המשומשות, עם גג פתוח מגיע בלאי מואץ, לפעמים של מנגנוני הגג שלא זול לתקן, לפעמים של תא הנוסעים. מדובר גם במכוניות שנוטות להחליף ידיים בקצב מואץ, מה שלא משפיע כלל על מחירן הגבוה, במיוחד שמדובר בדגם שאינו מיועד רק ל"שואו" אלא גם ממש מהנה לנהיגה.

עם כל זה, יש כמה מכוניות פתוחות שמי שיכול להרשות לעצמו צריך לרכוש, לפחות פעם בחיים.

פיאט 500 קבריולה

מחיר למודל 2018: 58 אלף שקל

פיאט 500 היא מכונית שנדמה שלא נס לחה ויש לכך סיבה: למרות שמדובר במכונית שקיימת לא מעט שנים, הקסם של הגרסה החדשה שלה (גרסת הבנזין) נותר בעינו: לוח המחוונים מבריק בפשטותו ובשימוש בפלסטיק צבוע, המנוע בנפח צנוע של 1.4 ליטרים רחוק מלהיות שיא העוצמה ואפילו רחוק מאוד מדגמי האבארט הספורטיביים, אבל הוא עושה את העבודה נאמנה. רק תיבת ההילוכים החצי אוטומטית מקלקלת את החגיגה ולמעשה די פוגמת בחוויית הנהיגה הכללית עם שורת נדנודים שדורשים הסתגלות.

בגרסה הפתוחה של ה-500, בדומה למקורית, נעשה שימוש בשתי מסילות רחבות וגדולות שנמתחות לצידי הרכב ומדמות את הימצאו של הגג – וכמובן הגג שנמתח בין המסילות. הפתיחה קלה מאוד. העובדה שלמרות הגג הרך עדיין יש מעל הנהג שתי מסילות מאסיביות היא מאפיין שמצד אחד נותן ביטחון לנהג, אך מצד שני גם מעט מפריע לתחושה הייחודית שמעניקות המכוניות הפתוחות. בכל מקרה, פיאט 500 קבריו היא מכונית שלא דורשת ממי שנוהג בה להקריב יותר מדי נוחות ואיכות חיים כדי לנהוג במכונית פתוחה. בנוסף, מדובר במכונית יחסית נפוצה הודות למחיר כניסה יחסית זול ולעובדה שמדובר במכונית שדורשת מעט מאוד פשרות כדי להוריד את הגג, מה שבשעתו תרם למכירותיה.

פיאט 500 קבריולה, צילום: יצרן פיאט 500 קבריולה | צילום: יצרן פיאט 500 קבריולה, צילום: יצרן


מאזדה מיאטה NC

מחיר למודל 2012: 178 אלף שקל

בשלהי שנות ה-80 מעטים האמינו שניתן לייצר מכונית ספורט פתוחה בהצלחה. מכוניות קומפרטיות חמות כמו הגולף GT-I היו הרבה יותר שימושיות, הציבור פחות רצה מכוניות פתוחות ורק יצרנית אחת החליטה לייצר מכונית ספורט דו מושבית שתעשה דבר אחד: תהיה מהנה לנהיגה. כך נולדה מאזדה MX 5, או "מיאטה".

למיאטה היו כמה דורות ולמרבה הצער אלה מהדור הנוכחי מתומחרות באופן מבהיל. אבל מהמיאטה אי אפשר לקחת את מה שהיא: מכונית מהנה מאוד לנהיגה. למי שמצפה לכוח אדיר צפויה אכזבה: המיאטה לא תצליח לנצח בשום מירוץ רמזורים מול מכוניות ספורט קומפקטיות מודרניות אלא אם שודרגה בכבדות, ואין לכך גם טעם. המיאטה היא מכונית שנועדה להתנהג בכביש.

היא טובה, חדה ומחברת את הנהג ישירות לכביש. מעטות הן המכוניות שמתנהגות כל כך טוב, שהארגונומיקה שלהן מכוונת ישירות לנהג, מידית ההילוכים הקצרה והשמנמנה ועד ההגה הגדול. יש לכך סיבה: זה עניין של שליטה ותקשורת. מעבר לכך, מיאטות הן בדרך כלל מכוניות אמינות. בישראל נמכרו גם גרסאות עם גג קשיח. כמובן, כדי למצוא מיאטה טובה, במחיר שפוי ביחס למחירון וללא תאונות, נדרשת סבלנות, הרבה יותר סבלנות ממה שנדרש כדי למצוא מכונית משפחתית. וכן, קיים סיכוי שהמיאטה המבוקשת כלל לא תימצא. אבל למי שכן יצליח למצוא כזו ממתינה חווית נהיגה שקשה להסביר.

מאזדה מיאטה MX 5, צילום: יצרן מאזדה מיאטה MX 5 | צילום: יצרן מאזדה מיאטה MX 5, צילום: יצרן


מיני קופר אורבן קבריולה

מחיר למודל 2018: 121 אלף שקל

בדומה לפיאט 500, גם מיני קופר החדשה היא מחווה למכונית של פעם שנשאה את אותו שם, אבל בשונה מפיאט 500, מיני קופר היא מכונית שמעניקה חוויית נהיגה נפלאה כבר ברגע ההנעה, עם רעש שבמפתיע מזכיר את הסבתא של שנות ה-60. בנוסף, בעוד שפיאט 500 המקורית נולדה גם בגרסה פתוחה, המיני המקורית לא הוצגה בגרסה פתוחה ולכן למודרנית, זו שחוסה תחת כנפי ב.מ.וו לא הייתה מכונית ישנה "לעשות לה מחווה" וזה לא כל כך שינה לה.

הקופר קבריולה (או קופר קונברטיבל) המודרנית עושה שימוש בגג בד שמתקפל לתוך חלקה האחורית של המכונית – ומעבר לכך מדובר במכונית דומה עד זהה למיני קופר רגילה וסגורה. כלומר אותה אחיזת כביש מצוינת, אותו היגוי חד ואותו תא נוסעים שכולל שעון מהירות מרכזי ענק ומנגנוני שליטה מעט מעצבנים לחלונות החשמליים. בדומה לרוב דגמי הקופר יש ידני שהוא יותר מומלץ וכמובן גם גרסה אוטומטית. סביר להניח שמיני קופר קבריולה משומשת לא נרכשה מלכתחילה בהכרח בגלל ההנאה מהנהיגה, בשביל זה יש גרסאות סגורות – אך עדיין מדובר במכונית שכיף לנהוג בה.

מיני קופר אורבן קבריולה, צילום: יצרן מיני קופר אורבן קבריולה | צילום: יצרן מיני קופר אורבן קבריולה, צילום: יצרן


ג'יפ רנגלר ספורט

מחיר למודל 2012 קצר: 103,740 שקל

למרבה האירוניה, אחת המכוניות הפתוחות הנפוצות ביותר ברשימה זו מעולם לא הוגדרה על ידי מי מבעליה כמכונית קבריולה. אם כבר, מדובר בגרסתו הפתוחה של רכב שטח. עקרונית, ג'יפ וויליס, הסבא רבא של הרנגלר נולד פתוח לחלוטין ומאז ג'יפ מעולם לא חשבה לנסות בכלל ולשנות את המתכון המנצח.

רכב השטח הקצר כולל שלדת סולם, שני סרנים חיים והילוך כוח. תכל'ס, ג'יפ רנגלר מהדור הקודם שנקרא גם JK בפי מביני עניין הוא רכב שטח מרשים, אבל את גרסתו הקצרה , זו שמגיעה עם גג פריק וגג גמיש אפשר להפוך במשיכה אחת בלבד למכונית פתוחה שכיף להסתובב איתה כשהיא לא בשטח.

המנוע העיקרי של הרכב הוא מנוע בנזין בנפח 3.6 ליטרים והתיבה אוטומטית. פנים הג'יפ הוא מה שהאמריקאים מכנים "חסין אידיוטים". כלומר, מדובר בפנים שקל מאוד לתפעל ולנקות, אם כי הוא מעט ספרטני. מעבר לכך, כמו ברוב הדגמים של ג'יפ כמעט כל חלק של הרנגלר ניתן לשדרג ולשפר: החל בתא הנוסעים וכלה במנוע, בגלגלים ובמתלים. איכות הנסיעה של הרנגלר רחוקה מאוד ממכונית ספורט או אפילו מכונית משפחתית. אין מה לעשות, שני סרנים חיים הם מתכון לנסיעה שאינה נוחה במיוחד, אבל ג'יפ פתוח בקיץ הוא רכב מהנה במיוחד, גם אם הוא מעט קופצני.

ג ג'יפ רנגלר ספורט | צילום: יצרן ג


סמארט טורבו LAUNCH קבריולה

מחיר למודל 2017: 71 אלף שקל

בכל הקשור במכוניות של סמארט, מדובר במותג שלצרכני הרכב בישראל יש עמו יחסים מוזרים של אהבה-שנאה. כלומר, מי שמבין מה הסמארט יודעת לעשות לא מוכן למכור אותה, גם לא עבור סכומים גבוהים משמעותית מהמחירון, ולמי שלא מבין מה סמארט עושה, כנראה שהיא בכל מקרה לא מתאימה, מה שגם מסביר את הנדירות היחסית של המכונית העירונית המקסימה.

לטובת מי שלא מכיר, סמארט היא המכונית העירונית של מרצדס, יש בה מקום לשני נוסעים כל עוד הם לא ממש כבדי משקל. המנוע שלה נמצא נמוך בישבן שלה והתנהגות הכביש שלה מזכירה הכלאה בין אופנוע, קורקינט וקופסת גפרורים. היא זריזה, רועשת, תופסת חניה בקלות ופשוט מושלמת לעיר.

לסמארט גרסת קבריולה שהחלק האחורי של הגג שלה עשוי בד, כי תמיד נחמד במכונית כל כך קטנה לגעת בחלקו האחורי של הגג עם היד. מה שכן, הסמארט אינה מיועדת למי שחושב על נהיגה לאילת עם גג פתוח, לא בגלל שהיא לא תגיע, כמו בגלל כמה שזה מעייף: הרעש, ההתנהגות הקופצנית והצורך בריכוז במהירות גבוהה בסופו של דבר גובים מחיר מהנהג.

סמארט טורבו LAUNCH קבריולה
, צילום: יצרן סמארט טורבו LAUNCH קבריולה | צילום: יצרן סמארט טורבו LAUNCH קבריולה
, צילום: יצרן

המחירים המוצגים בכתבה הם לפי מחירון לוי יצחק.

תגיות