אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אלקטרה רודפת אחרי מימון לקרפור, נחום ביתן נערך לקחת ממנה את השליטה מימין: מייסד יינות ביתן נחום ביתן והאחים דני ומייקי זלקינד, בעלי השליטה באלקטרה צריכה המחזיקה ב־35% ממהרשת | צילומים: ישראל הררי, עמית שעל, בלומברג

ניתוח

אלקטרה רודפת אחרי מימון לקרפור, נחום ביתן נערך לקחת ממנה את השליטה

אלקטרה צריכה, בעלת השליטה ביינות ביתן, יוצאת למרדף אחרי מימון נוסף כדי לממש את תוכנית ההסבה של הרשת למותג הצרפתי, זאת אחרי שכבר השתמשה בכספי הלוואה קודמת שלקחה מהבנקים למטרה זו. בינתיים, נחום ביתן מחזק את כוחו ונערך להשבת השליטה לידיו

19.12.2022, 06:02 | נורית קדוש

השקת קרפור בישראל בעוד כחצי שנה, לא תתאפשר ללא גיוס 200 מיליון שקל. כך עולה מדיווח לבורסה של אלקטרה צריכה המחזיקה יחד עם הפניקס 51% מיינות ביתן.

באלקטרה צריכה אישרו בדיווח זה את חשיפת "כלכליסט" מלפני כחודש וחצי כי בחודשים האחרונים מתנהלים מגעים בין יינות ביתן לבנקים, לקבלת 100 מיליון שקל, ובמקביל, נבחנת האפשרות לקבל הלוואה של 100 מיליון שקל נוספים מבעלי המניות. זאת לצורך האצת תוכנית ההסבה של הרשת ואחרי שכבר השתמשה בחלק מכספי הלוואה קודמת שלקחה החברה מהבנקים באפריל החולף למטרה זו.

אתמול דיווחה אלקטרה צריכה למשקיעים כי לצורך השקת 50-40 סניפי קרפור במחצית הראשונה של 2023, הכרוכה בהשקעה כספית מהותית של יינות ביתן בסניפיה, פועלת הרשת לקבלת מימון בהיקף של כ־200 מיליון שקל. כמחצית מהסכום מבקשת החברה לגייס מתאגידים בנקאיים וכמחצית מבעלי מניותיה, כשבשלב זה עדיין לא סוכמו תנאי המימון הסופיים מול התאגידים הבנקאיים ויינות ביתן מנהלת עימם משא ומתן.

במסגרת הגיוס, אם יצא לפועל, עתידה אלקטרה צריכה המחזיקה 35% מיינות ביתן, לבצע השקעה כספית בהונה העצמי של יינות ביתן, ממקורותיה העצמיים, שתשקף את חלקה היחסי בהשקעה הכוללת של בעלי המניות, בגובה של כ־40 מיליון שקל.

אלא שכאן חושף הדיווח כי מדובר באירוע מורכב יותר: "גובה ההשקעה הסופי של החברה יקבע כתלות בשיעור ההשתתפות של יתר בעלי המניות של יינות ביתן בהשקעה וכפועל יוצא מהפעלת זכות המצרנות (מעניקה לבעלי מניות קיימים זכות ראשונים להשתתף בהקצאת מניות חדשות) העומדת לרשות החברה ובעלי המניות האחרים". כלומר, ההזרמה מצד אלקטרה צריכה תלויה בנכונות של שותפיה ובהם גם מייסד הרשת נחום ביתן, להזרים את חלקו, דבר שביחס אליו קיים ספק.

כזכור, במאי אשתקד רכשה אלקטרה צריכה 35.05% מיינות ביתן לפי שווי של 400 מיליון שקל. במסגרת ההסכם קיבלה החברה אופציה לרכישת חלקו של ביתן (41%) עד סוף השנה הבאה (2023). עד כה, לא מימשו האחים זלקינד, בעלי השליטה באלקטרה צריכה, את האופציה והצעד האחרון לגיוס חוב, גם אם חלקו יגיע מהם, מעצים את התהיה האם יהיה להם עניין לממשה בחודשים הקרובים.

זמן קצר לאחר שנחתם ההסכם, פעלה אלקטרה צריכה לאתר משקיע, מתוך כוונה שיקח חלק במימוש האופציה. משלא נמצא כזה, אישר דירקטוריון אלקטרה צריכה להעביר את הפעילות הקמעונאית בתחום המזון והחשמל לחברה בשם אלקטרה קמעונאות שהקימה באפריל האחרון, מתוך רצון ליצור הצעה אטרקטיבית יותר למשקיע שירכוש 20% מהפעילות ויזרים כסף לשותפות.

המאמץ לא נשא פרי והחברה גייסה באפריל הלוואה מהבנקים לטובת שיפוץ חנויות לקראת הסבתן למותג קרפור. בפועל, החברה עשתה שימוש בהלוואה לשיפוץ 12 חנויות קטנות, אך גם לצורך הוצאות השוטפות של הרשת ההפסדית.

כעת נראה כי הבנקים יהיו מוכנים להעמיד הלוואה נוספת, אם במקביל תהיה הזרמה מצד הבעלים. אלא שהזרמת הון לשיקום יינות ביתן בעייתית מבחינת אלקטרה צריכה, כיוון שהיא מחזיקה רק בחלק מהמניות, והזרמה מטעמה צריכה להתבצע במקביל על ידי הפניקס שרכשה 15% בחברה וביתן שהחזיק בעת החתימה על ההסכם בכ־41%, כשהיתרה בידי הבנקים והעובדים.

אך בעוד אלקטרה צריכה מתמהמהת עם מימוש האופציה, נחום ביתן פועל לחיזוק כוחו. ל"כלכליסט" נודע כי ביתן "רכש" מהעובדים שקיבלו מהיו"ר לשעבר שלמה רודב את האופציות (1.98%) שקיבל, תמורת 4 ארועי חברה לעובדים באולם האירועים של משפחת ביתן, שהאחרון בהם התקיים אתמול.

על פי הערכות, ביתן מעוניין לקנות גם את האופציות (1.97%) שבידי המנכ"ל לשעבר מיכאל לובושיץ ובמקביל, תובע את הבנקים (הפועלים ומזרחי טפחות), בטענה שהכניסו תנאים "חריגים ובלתי סבירים" בהסכם האשראי שנחתם איתם, ובהם הקצאת אופציות בשווי 100 מיליון שקל לכל בנק. כך נראה שביתן מתעל את הזמן להיערכות למקרה בו האחים זלקינד לא יממשו את האופציה, והוא ישוב להיות בעל השליטה ברשת שייסד. על רקע זה, ספק אם יש לו אינטרס בשלב זה להזרים כסף לחברה שממשיכה לדמם.

במסגרת העסקה שנחתמה במאי אשתקד, שילמה אלקטרה צריכה 143 מיליון שקל, שהועברו ליינות ביתן, ובנוסף שילמה 50 מיליון שקל ישירות לביתן עצמו ונתנה לרשת הלוואת בעלים בגובה 50 מיליון שקל. למעשה עד כה שילמה אלקטרה צריכה כ־200 מיליון שקל על 35% מיינות ביתן, שבשלב הראשון לקחה הלוואה בנקאית בגובה של כ־260 מיליון שקל בכדי לפרוע את החובות שהיו לרשת באותם ימים.

כאמור, לפני כחצי שנה, לקחה החברה הלוואה נוספת של כ־230 מיליון שקל, שנועדו לצורך הסבת סניפי יינות ביתן לקרפור. אלא שהחברה הספיקה לשפץ 12 סניפים קטנים בלבד וחלק מהכסף, שגוייס הופנה לכיסוי ההוצאות השוטפות, מה שהוביל לכך שהחברה נזקקת כעת ל־200 מיליון שקל נוספים בכדי להוציא לפועל את התוכנית להשקת קרפור בישראל, ואלו יגדילו את היקף ההלוואות הכולל לכ־700 מיליון שקל.

על רקע זה, אפשר להבין מדוע לא ממהרת אלקטרה צריכה לממש את האופציה בחברה המסבה לה הפסדים. בדו"חותיה לסיכום הרבעון השלישי חשפה אלקטרה צריכה כי יינות ביתן ממשיכה לאבד מכירות, וההפסד המגזרי שלה העמיק ברבעון הנוכחי ל־51 מיליון שקל, בעיקר כתוצאה מתוכנית ההתייעלות שכוללת פיטורי 350 עובדים וסגירת 5 סניפים הפסדיים. ביצועי הרשת והשלכות תוכנית ההתייעלות הובילו לכך שזרוע קמעונאות המזון נגסה כ־75% מהרווח הנקי של אלקטרה צריכה שהסתכם ב־32.8 מיליון שקל ב־9 החודשים הראשונים השנה.

שלושה חודשים קודם לכן, פרסמה החברה הערכת שווי מעודכנת, לזו שפרסמה במרץ אחרון, כיוון שהרווח המגזרי של הרשת צנח ברבעון השני ב־51.4% ל־5.2 מיליון שקל, בהמשך לירידה של 3% במכירות שהסתכמו ב־711.8 מיליון שקל. מדובר היה בנתון המשקף קצב מכירות שנתי של 2.85 מיליארד שקל, הנמוך בכ־8% מזה שחזתה החברה בהערכת השווי שפרסמה 6 חודשים קודם לכן.

פער קיצוני יותר נמצא בצפי לרווח תפעולי שנתי בגובה כ־48 מיליון שקל השנה, בעוד החברה בשלב זה מציגה הפסד תפעולי וצפויה על פי הערכות לחתום את השנה עם הפסד של כ־100 מיליון שקל. בנוסף, לאחרונה השלימה החברה את הקמת המיזם המשותף ליינות ביתן וקוויק להקמת פלטפורמת אונליין, אלא שקוויק עצמה רשמה לאורך כל תקופת פעילותה הפסדים, כך שגם אם תצליח יינות ביתן להפוך את הפעילות לרווחית, הרי שבתקופת הביניים, מדובר בנטל נוסף על החברה.

הנסיונות לגייס הון נרשמים במקביל לשיפוץ 10 סניפים נוספים ותכניות להסבת עוד כ־20 סניפים במהלך המחצית הראשונה של 2023. זאת מתוך כוונה שכשתסיים להסב כ־40 חנויות ויהיו בידיה 1,000 ממוצרי המותג הפרטי של קרפור ב־100 קטגוריות, תושק הרשת בישראל באמצעות הסבת 40 החנויות המשופצות למותג הצרפתי. אז תדרש החברה לשפץ עוד כ־110 חנויות, כשלא ברור המקור הכספי להוצאה זו.

בשלב הזה, הצפוי בתום המחצית הראשונה של 2024, צופה החברה כי תסיים את הסבת כלל החנויות לשלושה פורמטים: רשת חנויות עירוניות "קרפור סיטי", חנויות ביניים "קרפור מרקט" ומספר חנויות ענק "קרפור היפר מרקט". בנוסף, נערכת החברה להשיק את כרטיס האשראי לחברי המועדון.

תגיות