אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעקבות כניסת אדאני ופוגל לתחום: סכסוך עבודה בממגורת התבואה בחיפה בניין ממגורות דגון בחיפה | צילום: אלעד גרשגורן

בעקבות כניסת אדאני ופוגל לתחום: סכסוך עבודה בממגורת התבואה בחיפה

לפי ועד עובדי מממגורת התבואה בחיפה, קבוצת גדות הבטיחה כי העובדים ייקלטו לעבודה בממגורה החדשה שתיבנה בנמל חיפה, אך מפני שגדות לא יכולה לגשת למכרז ההפעלה החדש של חנ"י, הבטחה זו כבר לא בתוקף. בגדות טוענים כי לא היתה הבטחה כזו

25.01.2023, 17:23 | יובל שדה

עובדי ממגורת חיפה, שדרכה עוברים רוב מטעני התבואה שמגיעים לישראל, הכריזו על סכסוך עבודה. הסיבה לסכסוך היא שהם נפלו בין הכיסאות, ובעקבות התעצמות התחרות בתחום יבוא התבואה הם צפויים למצוא את עצמם בעוד כשנתיים-שלוש שנים ללא עבודה.

ממגורת התבואה בחיפה (לשעבר דגון) היא מסוף הגרעינים הנמלי המרכזי של מדינת ישראל, וזו מטפלת בכ-70% מכלל התבואות שמגיעות למדינה. עם זאת, בחודש האחרון נדמה כי המונופול הוותיק מתקרב בצעדי ענק לסוף דרכו. הממגורה, שהופעלה בשנה וחצי האחרונות על ידי חברת גדות, צפויה לסגור את שעריה בשנים הקרובות בעקבות הקמה של שתי ממגורות חדשות בחיפה: הממגורה הראשונה שתקום היא של חברת מספנות ישראל, שבשליטת אנשי העסקים סמי קצב, שלומי פוגל ואסי שמלצר. בתחילת השבוע פורסם ב"כלכליסט" כי מספנות ישראל חתמה עם ספק מאירופה על הסכם בשווי של 96 מיליון שקל, שיאפשר לה להקים ממגורות בנמל שבו היא מחזיקה.

הממגורה השנייה שצפויה לקום היא בנמל חיפה הוותיק שהופרט לאחרונה, וזאת תוקם על ידי קבוצת אדאני-גדות הישראלית-הודית, הבעלים החדש של הנמל והמפעיל הנוכחי של ממגורת חיפה. הבעלים של גדות הם קרן טנא (51%) ווליו LBH (49%). קבוצת אדאני נשלטת על ידי גאוטם אדאני, האיש השלישי בעושרו בעולם, שהונו מוערך ב־124.5 מיליארד דולר. לכך יש להוסיף תחרות נוספת שמגיעה מכיוון דרום: בתחילת החודש החל לעבוד מסוע הגרעינים באשדוד, שאמור להסיט חלק מהתבואה שמגיעה לישראל ממפרץ חיפה לאשדוד.

לפני כחצי שנה החליטה חברת נמלי ישראל (חנ"י), החברה הממשלתית המחזיקה בתשתיות הנמלים בישראל, כי היא יוצאת למכרז חדש להפעלת הממגורה בחיפה, וזאת בעקבות שינוי בעמדת המדינה לגבי מבנה שוק הנמלים שמנע מחברת גדות להמשיך להפעיל את הממגורה. המכרז החדש של חנ"י קובע כי הזוכה יפעיל את הממגורה למשך כשש שנים, אך בפועל הממגורה צפויה לסיים את פעילותה בתוך כשלוש שנים. עובדי הממגורה, שכבר יצאו למאבק על תנאיהם לפני כארבעה חודשים, הבינו פתאום כי בשנים הקרובות הם צפויים לסיים את עבודתם עם סגירת הממגורה.

לפי ועד העובדים, היתה להם הבטחה מגדות כי הם ייקלטו לעבודה בממגורה החדשה שתיבנה בנמל חיפה, אך מפני שגדות לא יכולה לגשת למכרז ההפעלה החדש של חנ"י, הבטחה זו כבר לא בתוקף. בגדות טוענים כי לא היתה הבטחה כזו, אך הם "ישמחו לשלב את עובדי הממגורה" בממגורה החדשה שתיבנה. תשובה זו לא מספקת את העובדים, שייאלצו לעזוב את מקום העבודה הקודם שלהם ולהיקלט מחדש באחת מהממגורות האחרות. בוועד העובדים מאשימים גם את חנ"י בכך שהיא מסירה אחריות מהאירוע. במאבק העובדים הקודם של הממגורה מלפני ארבעה חודשים נמסר מטעם הוועד כי "אם לחברת חשמל יש את השאלטר ביד, ולעובדי רשות שדות התעופה יש את השאלטר על נתב"ג, לנו את השלטר על האוכל והביטחון התזונתי. שעה אחת שהממגורה לא עובדת בתפוקה מלאה תעלה לכל אחד במחיר של החלב והלחם".

תגובת חברת גדות: "כזכור, חברת גדות צפויה לסיים בקרוב את הפעלת ממגורות דגון. איננו יודעים מהו ההסדר הצפוי עם המפעיל החדש, ועם זאת אנו מאשרים שבמסגרת נמל חיפה תוקם ממגורה חדשה וגדולה. אנו נשמח לשלב בעתיד את עובדי הממגורות המצוינים בפעילות הממגורה החדשה".

מחברת נמלי ישראל נמסר: "עובדי הממגורה מועסקים במסגרת הסכם קיבוצי, המסדיר את יחסי העבודה בינם לבין המעסיק. חנ"י איננה צד ליחסי העבודה הללו. בלי לגרוע מהתחייבויות של מפעיל הממגורה, חנ"י רואה חשיבות רבה בהמשך של פעילות רציפה בממגורה".

ניר אייזנברג, מנהל חטיבה ארצי באיגוד התחבורה בהסתדרות: "דרישתנו היא להבטיח את זכויות העובדים ואת ביטחונם התעסוקתי לאור השינויים הצפויים נוכח התוכנית להקמת ממגורה חלופית וחילופי הזכיינים. יש כאן אחריות של גדות כמעסיקה של העובדים, ואנחנו מצפים גם להתערבות של חברת נמלי ישראל, כמי שאחראית על תפעול התשתית הנמלית של מדינת ישראל. ככל שלא ניענה בטווח הזמן המידי, נאלץ לנקוט את האמצעים העומדים לרשותנו".


תגיות