אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחאה בתחבורה הציבורית: שתי חברות אוטובוסים שבתו הבוקר אוטובוסים של חברת סופרבוס

מחאה בתחבורה הציבורית: שתי חברות אוטובוסים שבתו הבוקר

החברות סופרבוס ואלקטרה אפיקים תחבורה 2022, לשעבר אגד תעבורה, השביתו בשעות 5:00 עד 8:30 בבוקר קווים באזור ירושלים והצפון במחאה על שכר הנהגים. בחברות מאיימים להחריף את העיצומים אם דרישותיהן לא ייענו

06.06.2022, 09:53 | יובל שדה

הבוקר (שני) התקיימה שביתה בתחבורה הציבורית במספר אזורים בישראל. השביתה התקיימה בחברות סופרבוס ואלקטרה אפיקים תחבורה 2022 (לשעבר אגד תעבורה) בין השעות 8:30-5:00. הערים שבהן השירות הושבת כוללות הן חיפה, עפולה, טבריה ומגדל העמק וקווים בין-עירוניים לירושלים ובאר שבע.

אלו הקווים שהושבתו:

  • סופרבוס עמקים: 301, 47, 42, 44, 300, 348, 356, 354, 46, 350, 352
  • מטרונית: 1,2,3,4
  • אלקטרה אפיקים תחבורה 2022: 380, 381, 382, 440, 360, 362, 361, 377, 371, 254, 376, 374, 372, 366, 365, 50 ,52 ,57 ,59, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 465, 469, 479, 475, 943, 946, 461, 462, 464, 466, 468, 467

השביתה התבצעה על ידי איגוד ועדי התחבורה בארגון העובדים "כוח לעובדים". בארגון טוענים כי אם לא יחול שינוי במגעים על שכרם, תתקיים שביתה בכל יום שני בחודש הקרוב. כמו כן במהלך שעות השביתה הנהגים הפגינו בירושלים בצעדה מגשר המיתרים למשרד האוצר ובחיפה במסוף לב המפרץ. לטענת הארגון, מדובר בשביתה הארוכה ביותר בתחבורה הציבורית בחמש השנים האחרונות.

הקווים שהושבתו כללו את מרבית קווי עוטף ירושלים ליישובים גבעת זאב, מבשרת ציון, גוש עציון, קריית ארבע, מועצה אזורית בנימין. מעלה אדומים, ירושלים-אריאל, וכן קווים מקומיים בערים הצפוניות עפולה, טבריה, מגדל העמק, יקנעם, בית שאן, דליית אל כרמל, עוספיא ומועצה אזורית מגידו.


אוטובוסים של חברת סופרבוס אוטובוסים של חברת סופרבוס אוטובוסים של חברת סופרבוס


בימים האחרונים מתנהל מאבק נהגים נוסף על ידי ההסתדרות הלאומית וארגון הנהגים. מאבק עובדים זה כלל בינתיים חסימות צירים, תליית שלטים, הפגנות וצעדי מחאה שונים – אך בהסתדרות הלאומית בינתיים רק מאיימים באפשרות של השבתה. במקרה שההסתדרות הלאומית וארגון הנהגים יחליטו גם הם לשבות, השיבושים בתחבורה הציבורית יהיו נרחבים יותר.

בארגוני העובדים מתלוננים כי משרד התחבורה מסרב להעלות את שכר הנהגים ולשפר את תנאיהם, אך במשרד התחבורה טוענים מנגד כי הם לא מסוגלים לעשות זאת ללא תוספת משמעותית לבסיס התקציב ממשרד האוצר. עם זאת, ייתכן ששכר הנהגים יכול לעלות גם ללא תוספת תקציבית מצד המדינה, ובשבועות האחרונים הודיעו במטרופולין וקווים כי הם מעלים את שכר הנהגים באופן עצמאי.


אוטובוס של חברת קווים, צילום: ענר גרין אוטובוס של חברת קווים | צילום: ענר גרין אוטובוס של חברת קווים, צילום: ענר גרין


לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, השכר הממוצע לנהג אוטובוס בתחבורה הציבורית עומד על 8,500 שקל - כ30% מתחת לשכר הממוצע במשק. רן שדמי, ממלא מקום מנהל רשות התחבורה הציבורית הארצית, העריך לפני כחודש בשיחה עם "כלכליסט" כי חסרים כ-6,000 נהגים למערך התחבורה הציבורית.

תם פרומוביץ', ראש ענף תחבורה בכוח לעובדים: "אנחנו מצויים במו"מ מול החברות המפעילות ומול המדינה מתוך כוונה לשפר משמעותית את תנאי העסקתם של הנהגים והכרה בהם כעובדי ציבור. כבר בעקבות השביתות הקודמות הבינו החברות ומשרד התחבורה כי רק שינוי בשכר הנהגים יציל את הענף מקריסה, אך אנו מצפים להצעות מיטיבות כבר בשנה הנוכחית. לא נמכור את הנהגים בשביל פירורים".

ראיד משעל, יו"ר ועד אלקטרה אפיקים תחבורה 2022: "עד כה גילו הנהגים המאוגדים בכוח לעובדים איפוק רב. יצאנו לשתי שביתות אזהרה קצרות על פי הנחיות בית הדין לעבודה, ואנו מגבירים את המאמצים בלית ברירה. ללא שיפור בשכר ימשיכו נהגים לעזוב את הענף. לצערנו זו הדרך שבה השתנו תנאי הנהגים בעבר. ב-2015 וב-2018 הובילו השביתות שלנו לעליית שכר. אנו תקווה כי אולי הפעם יציגו החברות והמדינה פתרונות מיטיבים גם ללא צורך בשביתה".

תגיות