אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

כנס המפתחים

לירן זילכה: "אין דבר שאנחנו לא מוכנים לעשות כדי להוריד את העלות"

בפאנל שעסק בצורך באופטימיזציה נוכח אי יציבות כלכלית במסגרת כנס המפתחים השנתי של כלכליסט סיפרו זילכה, מייסד-שותף ב-LILI, אילן אטיאס שיסד את Melio וטל גיספאן, המשמש R&D Director ב-Guesty, על הדרכים שבהן משפיעה ההאטה בהייטק על תחום הפיתוח. שיחה די אופטימית בסך הכל

27.02.2023, 11:50 | מאיה נחום שחל

"אופטימיזציה היא מילה שלא השתמשנו בה הרבה בשנים האחרונות, אבל התקפוה השתנתה". כך פתחה סופי שולמן את הפאנל בהשתתפות אילן אטיאס, מייסד שותף ו-CTO של Melio; לירן זילכה, מייסד שותף ו- CTO ב-LILI; וטל גיספאן, R&D Director ב-Guesty.

"כיצד ארגוני הפיתוח בחברות מתעדפים בעידן שבו שמים גבולות לתקציב", שאלה שולמן, וגיספאן מחברת Guesty שמפתחת פלטפורמה לניהול נכסים לזמן קצר, השיב: "אנחנו צריכים להיות מאוד מחוברים למטרות שהנהלת החברה מכתיבה. אנשי פרודקט ו-D&R (מחקר ופיתוח) חייבים להתמודד עם סדרי העדיפויות ולוודא שזה מה שיוצא לפועל והיחידות הקטנות מבצעות. בראייה רוחבית זה להסתכל על הדברים שאנחנו רוצים לעשות ולוודא שאנחנו מנגישים אותם כתשתיות כדי שיהיה קל להטמיע אותם בהרבה מקומות במערכת, כי הפלטפורמה שלנו מאוד גדולה".

האם אתם משנים את היעדים לטווח ארוך?

"לא הקטנו או שינינו את המטרות. אנחנו רק יותר מפוקסים וחדים, ושמים בעדיפות ראשונה את המקומות שאנחנו רוצים להגיע אליהם ראשונים".

לירן, אתם חברת פינטק ויש לכם לקוחות קצה שמאוד מודעים לכל מה שמשתנה במוצר - איך מחליטים על איזה פיצ'ר לוותר ומה לפתח?

"LILI הוא בנק דיגיטלי שמיועד לעסקים קטנים בארה"ב ואנחנו כל הזמן מקשיבים ללקוחות שלנו", אומר זליכה. "זה היה נכון גם קודם, אבל יותר לכיוון של מה שאנחנו מאמינים שהלקוח צריך ומפתחים בהתאם. יש היום דברים שאנחנו עוצרים או מאטים כי בתקופה הזו הם אולי יעניינו את הלקוחות פחות ומצד שני יש דברים שהם צריכים הרבה יותר. הם יותר ערים לנושא של אופטימיזציית עלויות, למשל, בעצמם. אנחנו כל הזמן מקשיבים מה הלקוח רוצה ובהתאם לזה מכוונים את המוצר ואת הפיתוח.

כמה המוצר משתנה בתקופה כזאת?

"המוצר משתנה כל הזמן. היעדים הסופיים ברורים וידועים, אבל ברמת מוצר ספציפי ואיזה פיצ'ר ספציפי צריך בתוך אותו מוצר זה כל הזמן משתנה בהתאם לפידבק מהלקוחות. אנחנו ממשיכים לפתח בקצב יותר גבוה כי התחרות רק הולכת וגדלה בשוק, אבל אנחנו מנסים להבין את הדרישות של הלקוח. לדוגמאה אם יש להם מוצר נפרד שאיתו הם מוציאים חשבוניות אז היום אנחנו נותנים להם לעשות את זה בתוך LILI - מה שחוסך להם הוצאה חודשית משמעותית".

אילן, אתם יוניקורן - גם אצלכם יש השפעה למציאות החדשה?

"ב-Melio יש פלטפורמה להעברת תשלומים בין עסקים בארה"ב והתיעדוף לא בהכרח משתנה בעקבות המצב. אנחנו מונחים בעיקר לפי מה ייצר יותר אימפקט ויותר ערך עבור הלקוחות שלנו. בתקופה הזו יש דרישות שונות מהלקוחות: הם רוצים פיצ'רים מסויימים. השקנו לאחרונה, למשל, את היכולת לקחת תשלום לספקים ולחלק למספר תשלומים שונים. חלק מהתיעדוף יכול להיות מושפע מהסביבה הנוכחית, אבל לא בהכרח".

אתם משנים את שיטוח העבודה?

"בשנה האחרונה גילחנו 30-40% מהחשבונית החודשית שלנו לספק הענן ועשינו קצת יותר אופטימיזציה בשרתים", אומר זליכה. "זה דבר שאנחנו מנטרים יותר בתקופה האחרונה. עם כל הספקים אנחנו מנסים להשיג הסכמים יותר טובים לתקופה יותר ארוכה כדי לקבע עכשיו דברים בצורה אופטימלית מבחינה תקציבית. אין דבר שאנחנו לא מוכנים לעשות כדי להוריד את העלות".

"אצלנו זה בא לידי ביטוי בכך שאנחנו נותנים תשתיות יותר טובות", אומר גיספאן. "יש לנו מערכות שעושות auto scaling לבד ולפי העומסים, המערכות מעלות או מורידות שרתים. אנחנו יודעים איזו נקודה אנחנו רוצים לשפר, או להוזיל, אז במכפלה של המון סרוויסים מרגישים את זה יפה מאוד בחשבונית".

האם תקופה כזאת מעודדת או בולמת חדשנות?

זליכה: "בואי הגיד שהיום אנחנו לא יושבים בחדר פיתוח וחושבים על פיצ'רים שיהיו מגניבים, אלא באמת מבינים מה לקוחות צריכים. עכשיו יש חדשנות הרבה יותר מעניינת ממה שקרה בשנתיים שלוש האחרונות, כשהכסף פשוט שכב על הרצפה וכל אחד היה יכול לקבל".

"העולם עכשיו כן מייצר חדשנות", מוסיף אטיאס. "במקרה שלנו כמות הערך שאנחנו נותנים ללקוחות לא השתנתה. עולם התשלומים בין עסקים בארה"ב בסיסי והתחלתי עדיין ויש עוד המון מה לחדש, ולכן חדשנות קיימת ותהיה עוד בעתיד".

"אנחנו מובילים את התחום שלנו, רוצים להמשיך להוביל אותו ואתגרים כאלה כל הזמן צצים מכיוונים אחרים. זה עוד אתגר מבחינתנו", אומר גיספאן.

שלושתם לא צופים פיטורים ושינויים בכח אדם בתחום הפיתוח, להיפך: בעולם שנהיה תחרותי ויותר ויותר, כמות המשימות רק גדלה. ב-Melio, שנמצאת בתחילת הדרך לשינוי השוק, מגייסים כעת עוד ועוד אנשי פיתוח.


תגיות