אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרכב שלכם נכשל בטסט? במכוני הרישוי רוצים שתתקנו את הליקויים אצלם מכונית בטסט במכון רישוי | צילום: גלעד קוולרצ'יק

בלעדי

הרכב שלכם נכשל בטסט? במכוני הרישוי רוצים שתתקנו את הליקויים אצלם

כיום מורשים מכוני הרישוי לתקן רק ליקויים קטנים שהם מוצאים בטסט. ממסמך פנימי שהגיע לידי "כלכליסט" עולה כי מכוני הרישוי ביקשו ממשרד התחבורה שיאפשר להם לתקן ליקויים משמעותיים יותר, אותם עדיין יתאפשר לבצע גם במוסכים. המטרה של בקשה זו היא "להקל כלכלית על מכוני הרישוי עקב הקושי בו הם נמצאים", כך לפי המסמך

07.12.2022, 13:26 | תומר הדר

נציגי מכוני הרישוי בישראל דורשים לתקן בעצמם את את הליקויים שימצאו במכוניות שייכשלו בטסטים שלהם. כך עולה מתוכנו של מסמך פנימי ששלח איגוד מכוני הרישוי הישראלי, שאחראי על פעילות מכוני הטסטים ברחבי הארץ, לבכירי משרד התחבורה והגיע לידי "כלכליסט".

המסמך עצמו הוא למעשה מסמך מסכם של פגישה שנערכה בין סמנכ"ל משרד התחבורה לבין נציגי ארגון מכוני הרישוי בחודש שעבר. במסמך מציינים נציגי מכוני הרישוי שהמטרה היא "להקל כלכלית על מכוני הרישוי עקב העומס הקשה בו הם נמצאים, שכן כידוע מחירי הרישוי לא עלו זה 20 שנה, הריבית במשק עולה, שכר העובדים מרקיע שחקים, שלא לדבר על מחירי הנדל"ן שכולם מרכיבים משמעותיים בעלויות ההפעלה של מכון רישוי".

כיום מכוני הרישוי מורשים לתקן רק ליקויים קטנים ברכב, כגון לוחיות רישוי פגומות. מה שהם דורשים כעת הוא "הרחבת סמכויות עבודה" תחת "מנגנון בקרה". כך למשל, מכוני הרישוי מבקשים הרשאה למכור ללקוחות צמיגים וכן אביזרי רכב שיסייעו להם לעבור טסט כמו תוספים לניקוי מערכות ההזרקה, לבצע כיווני פרונט, להחליף את פנסי הרכב ועוד. כל אלו יתבצעו תחת מנגנוני בקרה שונים, ומי שיבחר לעשות זאת יצטרך לחתום על טופס בו הוא מצהיר שהוא מודע לאפשרות לבצע את התהליך גם מחוץ למכון.

לפי הערכות בקרב גורמים בענף המוסכים, כיום כשליש מן המכוניות שמגיעות לטסט נכשלות בו מסיבות שונות, חלקן אינן משמעותיות כמו נורות שרופות, וחלקן משמעותיות יותר כמו נזילות שמן, תקלות בבלמים ועוד.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר בנושאים מקצועיים שנמצאים בבדיקה. האיגוד יקבל את המענה ישירות ולא באמצעות התקשורת".

עו"ד סוזן סבן מסרה בשם איגוד מכוני הרישוי: "מחיר הטסט, העומד על 96 שקלים כולל מע"מ, נותר בעינו למעלה מ-20 שנה למרות המלצת ועדת המחירים להעלות מחיר. מכוני רישוי 'מדממים' כלכלית, שעה שהכל עלה (שכר, שטח, ציוד, שיפוץ מכון וכו'), אך מחיר הטסט נותר בעינו. האיגוד ביקש, למען רווחת המכונים ולמען האזרח, מספר פעולות נוספות שהמכון יוכל להציע במחיר סמלי ונמוך ממוסך. כמובן שהאזרח יוכל לבחור אם לתקן אצלנו או במוסך.

"האיגוד בשאיפה שמשרד התחבורה יאשר למכוני הרישוי לפחות ביצוע ליטושי פנסים וכיווני גלגלים. הדבר נולד כתוצאה מתלונות של אזרחים שהלינו מדוע אי אפשר לבצע את הפעולות במכון וצריך לתת על הכשלה כזאת שבוע ארכה ולטרטר לשווא את האזרח לחפש מוסך, פעולות קלות שהמכון יוכל לבצע בדקות ספורות וכך האזרח יוכל לסיים בקלות את הרישוי השנתי. כולי תקווה שמשרד התחבורה יאשר זאת, גם בשביל רווחת המכונים שנמצאים כעת בתקופה קשה וגם בשביל האזרחים שיוכלו לסיים במהירות את הרישוי השנתי".




תגיות