אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרטנר ופלאפון ישקיעו עשרות מיליוני שקלים בשדרוג תשתיות דור 5 אינטרנט G5 | צילום: שאטרסטוק

פרטנר ופלאפון ישקיעו עשרות מיליוני שקלים בשדרוג תשתיות דור 5

אחרי שהרשתות פעלו בטכנולוגיה ישנה בשם 5 NSA שהתבססה על ליבת דור 4, הן הודיעו כי יתקינו ליבות 5 SA, מה שיהפוך אותן למפעילות דור 5 מלא. היקפי הפרויקט: כ-100 מיליון שקל לפרטנר ובין 30-40 מיליון שקל לפלאפון. ספקית הליבה בשני המקרים תהיה אריקסון השוודית

25.01.2023, 15:04 | רפאל קאהאן

פרטנר ופלאפון הודיעו היום (ד') על שדרוג גדול של תשתיות דור 5 שלהן. על פי החברות הן יתקינו ליבות דור 5 SA (Stand Alone) ברשתות שלהן מה שיהפוך אותן למפעילות דור 5 מלא. עד כה פעלו הרשתות בטכנולוגיה ישנה יותר בשם דור 5 NSA שהתבססה על ליבה של דור 4. היקפי הפרויקטים מוערכים לפי מקורות בשוק ב-100 מיליון שקל לפרטנר ובין 30 ל-40 מיליון שקל לפלאפון. בשני המקרים ספקית הליבה תהיה ענקית ציוד התקשורת השוודית אריקסון.

מדובר בפרויקטים לטווח ארוך מאוד. בפרטנר מעריכים ששיתוף הפעולה ימשך לפחות 5 שנים אחרי פריסת הרשת, ומכאן גם התשלום שיתבצע בהתאם בפעימות. גם בפרטנר וגם בפלאפון מדברים על כשנה וחצי לפריסת הרשת, אך בניגוד לפרטנר, שחתמה על חוזה מלא, בפלאפון בינתיים נמצאים רק בשלב מזכר הבנות, כלומר מדובר עדיין בעסקה שאינה סגורה עד הסוף.

מבחינת יתרונות הטכנולוגיה החדשה, מדובר כאן בשדרוג אמיתי ליכולות דור 5 בישראל. אם עד כה פריסת דור 5 הנוכחית לא אפשרה את מלוא היתרונות שלה, גם ברמה של שיהוי גבוה יותר מאשר בדור 5 "אמיתי" וגם ברמה של היקף הלקוחות שניתן לטפל בהם באנטנה בודדת. לשם המחשה, שיהוי - כלומר הזמן שלוקח למידע להגיע ממכשיר הקצה לאנטנת הרשת - בדור 5 הישן עמד על כ-10 מילישניות, בדור 4 מדובר על כ-30 מילישניות. אך בדור 5 SA החדש מדובר על שיהוי של 1 מילישניות. בדור הישן אנטנה יכולה לטפל בעד 50 אלף לקוחות במקביל, כאשר בדור החדש מדובר על כמיליון לקוחות לאנטנה.

מבחינת משתמשי טלפונים, היתרונות של הרשת החדשה לא ממש מוחשיים. מהירות הגלישה עדיין תלויה גם בחיבור לרשת האינטרנט למשל, כך שאם אתם גולשים לאתר בחו''ל, רוב הסיכויים שלא תראו שינוי. אבל היתרון הגדול הוא ביכולת של ספקיות הסלולר לספק שירותים בעיקר לתעשייה ולממשלה. דור 5 SA מאפשר שימוש בטכנולוגיות כגון רמזורים חכמים, חיישנים עירוניים לניהול התשתיות כמו למשל תברואה או מים, רפואה מרחוק, הפעלה של מכוניות אוטונומיות או רובוטים תעשייתיים. אבל מעבר לכך, מדובר גם בהפעלה של שירותים מבוססי מציאות מדומה או מוגברת (XR) כמו המטאוורס, או גישה למערכות מבוססות ענן באותה המהירות כמו למערכות מקומיות (Edge) וכמובן טכנולוגיות בינה מלאכותית.

למרות שהטכנולוגיה לא מיועדת בעיקרה ללקוחות פרטיים היא תספק גם להם יתרונות. בעיקר בגזרת שירותי הסטרימינג, הגיימינג ואיכות השירות. אנטנת דור 5 SA תוכל לספק קליטה לקהל הרבה יותר גדול - מה שהופך את שיבושי הקליטה באירועים המוניים לנחלת העבר. אבל דור 5 גם מאפשר הצפנה יותר טובה והגנה מוגברת על התקשורת בין נקודות קצה והרשת. מה שיקטין את היכולת של גורמים זדוניים לשבש או לפרוץ למכשירי הלקוחות ולצותת לשיחות למשל. החיבור החדש גם ישפר את השירות למי שרוצה חיבור לאינטרנט הביתי או המשרדי דרך נתב סלולרי. כלומר מדובר בפתרון שיאפשר שיפור של שירותים והוספת שירותים חדשים נוספים.

לא ברור עדיין כמה הפריסה תהיה רחבה. מן הסתם באיזורים עירוניים יהיה יותר קל לשלב אותה וזאת בגלל ריבוי האנטנות בכל תא שטח, אך מחוץ לגושים העירוניים הפריסה עשויה להתעכב בהתאם לעלויות או ליכולת להחזר על ההשקעה. בחברות מתגאים מאוד במהלך. אבי גבאי, מנכ''ל קבוצת פרטנר אמר "נמשיך להשקיע בתשתיות איכותיות ושירות מצוין על מנת להעניק ללקוחות שלנו יותר ערך". גם מנכ''ל פלאפון, אילן סיגל התגאה במהלך, "מדובר במהלך אסטרטגי משמעותי לשוק התקשורת הישראלי. הקמת ליבת רשת דור 5 היא צורך חיוני הנוגע לכל תחומי חיינו ועתידנו וחשוב שנמשיך את ההשקעה בטכנולוגיה וחדשנות".

בניגוד לפרטנר ופלאפון, בסלקום לא ממש יצאו מגדרם כדי להשוות את המהלכים. החברה אישרה שגם אצלה עובדים על שדרוג הרשת לליבת דור 5 SA, אך שמבחינתם מדובר במהלך טבעי של הטמעת רשת דור 5 שלא דורש הכרזה מיוחדת. עם זאת לשאלה האם היא כבר נמצאת במהלך כזה, בחברה העדיפו לומר שהיא עדיין בוחנת את צעדיה. "בוחנים כמה פתרונות מסחריים וטכנולוגיים, נלך עם הפתרון שיהיה הטוב ביותר ללקוחות שלנו", כך נמסר לנו.

מעבר לבחינת ספקים או גיבוש של תכנית עבודה, בסלקום גם לא ממש רואים ביקוש לטכנולוגיות האלה ומסבירים שכך זה גם בעולם. קשה לומר אם העמדה של סלקום קשורה לכך ששתי מתחרותיה העיקריות הציגו תכנית עבודה עם היקפי השקעה מסודרים או שהיא באמת חושבת שאין יתרון ממשי להשקעה של עשרות מיליוני שקלים בתשתית שכאמור לא מבוקשת כיום מלקוחותיה.

עם זאת לא ברור מהיכן המסקנה הזו מגיעה. בדיקה של מחקרי שוק שבוצעו בשנה האחרונה מראה שדווקא יש ביקוש גובר והולך לשירותי רשת דור 5 בשיהוי נמוך. כך למשל מחקר של בנק ג'יי פי מורגן מצא שהביקוש לשירותים לעסקים מבוססי דור 5 צפוי להגיע רק בצפון אמריקה ליותר מ-180 מיליארד דולר ב-2030. מחקרים אחרים כמו למשל זה של חברת Research & Markets מצאו שהביקוש לשירותי דור 5 ל-IoT או אינטרנט הדברים כגון חיישנים או מוצרי בית ומשרד חכם יגיעו להיקף של כ-83 מיליארד דולר ב-2033. מדובר בהיקפים גדולים מאוד בכל מקרה. ואמנם סלקום לא נמצאת בצפון אמריקה אלא בישראל, אך אין סיבה לחשוב שגם בישראל הביקושים לא יגדלו, גם אם לא בהיקפים דומים.

תגיות