אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא רק מאמא עוף: תנובה תשיק חזה עוף צמחוני מפעל תנובה. ההכנסות מן המוצרים מן החי נמצאות בקיפאון | צילום: אביהו שפירא

בלעדי

לא רק מאמא עוף: תנובה תשיק חזה עוף צמחוני

ההשקעה בתחליף מבוסס הסויה מכוונת לשוק פרימיום, שהמוצרים בו גם יקרים בעשרות אחוזים וגם מתאפיינים בצמיחה דו־ספרתית במכירות שנה אחר שנה

06.06.2023, 06:30 | נורית קדוש

תנובה נערכת להשקת חזה עוף צמחוני. ל"כלכליסט" נודע כי תנובה פיתחה תחליף חזה עוף מבוסס סויה, שכולל 20 גרם חלבון למנה. הפיתוח מגיע שנה לאחר שהחברה הקימה מרכז מחקר ופיתוח (מו"פ) ייעודי לחלבון חלופי בעקבות העלייה בביקוש לתחליפים צמחיים למוצרי מזון מן החי. קהל היעד של התחליפים הצמחוניים במגמת התרחבות, ומלבד צמחונים הוא כולל צרכנים רבים שמבקשים מסיבות שונות לצמצם את צריכת המזון מן החי ומכונים "מפחיתנים".

מרכז המו"פ הוקם בשנה שעברה ברחובות, בהשקעה של 5 מיליון שקל, כחלק מאסטרטגיית החברה לשמר את כוחה כמובילת שוק המזון המקומי באמצעות התאמת סל מוצריה לשינויים בהעדפות הצרכן. שינויים אלו באים לידי ביטוי ברור בתחום החלב, אף שהיקפי הפעילות של המוצרים המסורתיים עדיין גדולים לאין ערוך מאלו של התחליפים. מכירות שוק החלב ומוצריו קפאו ב־2022 על סכום של 9.4 מיליארד שקל, בעוד שוק תחליפי החלב צמח ב־11% ל־553 מיליון שקל, אחרי ששנה קודם צמח ב־15.9%.

הידע שצברה תנובה בתחום תחליפי החלב, שאותו היא מובילה עם נתח של 63.6% מהמכירות, איפשר לה לחתום ב־2021 על הסכם עם קבוצת מיגרוס השוויצרית למכירת ידע לייצור תחליפי חלב על בסיס סויה, בהיקף המוערך בעשרות מיליוני יורו. הפיתוח החדש של חזה העוף, שיכול לשמש חומר גלם להכנת מגוון רחב של מוצרים, מרחיב את פוטנציאל המשך מכירת ידע לשווקים בינלאומיים.

מלבד ההתאמה להעדפות הצרכנים, ההשקעה בתחליפים מכוונת לשוק פרימיום, שהמוצרים בו יקרים בעשרות אחוזים ממוצרי המזון מן החי. ניתן להעריך כי הרחבת הידע של החברה בתחום תחליפי החלבון במוצרי בשר, עוף, דגים וביצים תאפשר לתנובה, העומדת לקראת הנפקה, להגדיל את מקורות הכנסתה ולשפר את רווחיותה.

הקמת מרכז המו"פ יצאה לדרך לאחר כמה מהלכים בהשקעות של עשרות מיליוני שקלים שביצעה החברה שפיתחה בשנים האחרונות את תחום תחליפי החלב, ומובילה אותו עם מותג "אלטרנטיב". בתנובה מסיימים בימים אלו לבנות קומה נוספת במפעל תחליפי החלב סוי מג'יק, שתאפשר לחברה להגדיל את מגוון המוצרים ואת היקפי הייצור.

כמו כן נכנסה החברה לפני כשנה למאגד הבשר שקיבל את תמיכת רשות החדשנות בסכום של 60 מיליון שקל. מדובר בהתאגדות של חברות מזון, בשילוב ארבע מעבדות מחקר, שפועלות להפוך את הפיתוח של הבשר המתורבת לנגיש בניסיון להפוך אותו למתחרה משמעותי לשוק הבשר. במקביל חתמה תנובה על הסכם עם חברת הביוטק פלוריסטם, להקמת חברה משותפת שתעסוק במזון מבוסס חלבון מתורבת.

גם החברה־הבת טירת צבי, שתנובה מחזיקה בה 50%, נכנסה השנה לראשונה לתחום תחליפי הבשר, בהשקעה ראשונית של 5 מיליון שקל, עם השקת סדרת מוצרי נקניק ונקניקיות צמחיות עם תוVegan Friendly. שוק תחליפי הבשר נמצא בצמיחה מתמשכת. על פי נתוני סטורנקסט, צמחו מכירות תחליפי הבשר הקפואים בין השנים 2021-2018 ב־24% לסכום של 335 מיליון שקל.



תגיות