אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפעילות בישראל לא חיפתה על החולשה העולמית: הרווח של דלתא נחתך אשתקד ברבע אייזיק דבח בעל השליטה בדלתא גליל | צילום: עמית שעל

הפעילות בישראל לא חיפתה על החולשה העולמית: הרווח של דלתא נחתך אשתקד ברבע

הרווח הנקי ברבעון הרביעי לא השתנה, אך בסיכום 2023 ירד ל-85.4 מיליון דולר מ-114.7 מיליון דולר; ברקע, ההאטה המתמשכת בצריכה העולמית בשל האינפלציה והריבית הגבוהות, והצטברות המלאים אצל הלקוחות; שווקי היעד של דלתא גליל הם ארה"ב, אירופה וישראל שבה היא פועלת תחת חברת דלתא (ישראל) מותגים, והגיעה לתוצאות שיא

26.02.2024, 16:53 | אורנה יפת

שנת 2023 לא הייתה פשוטה עבור דלתא גליל. החברה הבת דלתא ישראל אמנם הציגה תוצאות שיא ברבעון הרביעי, חרף המלחמה שפרצה, אבל זה לא הספיק כדי לפצות על ההאטה המתמשכת בצריכה העולמית על רקע האינפלציה והריבית הגבוהות, והצטברות המלאים אצל הלקוחות של החברה.

התוצאה: הכנסות יורדות, צניחה בשורה התחתונה ופספוס היעדים שהציבה לעצמה דלתא גליל באמצע השנה שעברה. המשקיעים לא נותרו אדישים ומניית החברה, שבשליטת המנכ"ל אייזיק דבח, נפלה ביותר מ-6% בבורסת ת"א. אבל זה לא הפריע לדלתא לחלק לבעלי מניות דיבידנד של 9 מיליון דולר. המנכ"ל קיבל שכר בעלות של 3.4 מיליון שקל, כולו במזומן. כמו כן, החברה תרמה 5 מיליון שקל ליתומים משני ההורים בשל אירועי 7 באוקטובר, ודבח תרם באופן אישי סכום זהה.

דלתא גליל עוסקת בפיתוח, ייצור, ומכירה של הלבשה תחתונה, פיג'מות והלבשת ספורט תחת המותגים שלה ועבור מותגים פרטיים. בנוסף, היא מוכרת ג'ינסים ממותגים והלבשה עליונה. שווקי היעד העיקריים של דלתא גליל הם ארה"ב, אירופה וישראל שבה היא פועלת תחת חברת דלתא (ישראל) מותגים.

השווקים בעולם מאופיינים בחולשה כללית והאטה בצמיחה שהחלה במחצית השנייה של 2022 ונמשכה גם אל תוך 2023 לאור לחצים אינפלציוניים, עליה בשיעורי הריבית, המלחמה באוקראינה, ובעיות לוגיסטיות שנוצרו לאחר משבר הקורונה וגרמו לעיכובים בזמני אספקה. כתוצאה מכך, לקוחות שדלתא מספקת להם סחורה סבלו מהצטברות מלאי, דחו הזמנות והתנהלו באופן שמרני בשוק שמאופיין בהנחות ומבצעים.

הקטנת כח הקניה מצד לקוחותיה הסיטונאיים של דלתא תורגמה לקיטון במכירות וברווחיות החברה, וזאת על אף שמסורתית פעילות החברה מאופיינת במחצית השניה של השנה במכירות מוגברות שכן מדובר בתקופת "חזרה לבית הספר", תקופת חגים ותקופת חגי האינטרנט בחודשים נובמבר ודצמבר.

את הרבעון הרביעי חתמה החברה עם הכנסות של 508.6 מיליון דולר, ירידה של 6.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בסיכום השנה ההכנסות ירדו ב-8.5% ועמדו על 1.86 מיליארד דולר, בדומה לתחזית העדכנית והנמוכה יותר שמסרה למשקיעים בסוף אוקטובר. אז הנמיכה החברה את ההכנסות הצפויות מ-2 מיליארד דולר ל-1.84-1.86 מיליארד דולר. הירידה בהכנסות היא תוצאה של היחלשות בכל ערוצי הפעילות של החברה, למעט בישראל.

הירידה בעלויות השילוח ושינוי תמהיל הלקוחות הובילה לכך שהרווח הגולמי ברבעון הרביעי דווקא עלה ב-3 מיליון דולר והסתכם ב-219 מיליון דולר, ושיעורי הרווחיות הגיעו ל-43.1%, לעומת 39.7% בתקופה המקבילה אשתקד. בסיכום השנה הרווח הגולמי ירד בכ-3% ועמד על 760 מיליון דולר. הרווח התפעולי, לפני סעיפים חד פעמיים, הסתכם ב-153 מיליון דולר בסיכום השנה, צניחה של 20% בהשוואה ל-2022, ובטווח הנמוך של התחזית העדכנית (150-160 מיליון דולר), בעוד שבתחזית הקודמת החברה צפתה רווח תפעולי של 192 מיליון דולר בסיכום השנה.

הירידה במכירות, לצד העלייה בהוצאות הנהלה וכלליות – תוצאה של היערכות החברה להנפקה בארה"ב – והעלייה בהוצאות השיווק, בשל הסכמי זכיינות חדשים, הביאו לירידה של 2% ברווח התפעולי ברבעון ולצניחה של 21.6% בשנה כולה. וכך, הרווח הנקי ברבעון, המיוחס לבעלי המניות, כמעט ולא השתנה ועמד על 34.4 מיליון דולר, אך בסיכום השנה הוא נחתך ב-25%, מרמה של 114.7 מיליון דולר ל-85.4 מיליון דולר.

מכירות האונליין באתרי החברה ברבעון האחרון של השנה שעברה (בנטרול מכירות Bare Necessities שעדיין הפסדיות) עלו ב-16% ובשנת 2023 עלו ב-17%. ברבעון הראשון של 2024 תבצע דלתא גליל ארגון מחדש ותוכנית התייעלות בפלטפורמת האונליין Bare Necessities שאותה רכשה בשנת 2020 ומשמשת למכירת מוצרי הלבשה תחתונה ובגדי ים.

התוכנית, שמטרתה לצמצם הפסדים ולעבור לרווחיות בשנת 2025, החלה בשנת 2023 עם סגירת מרכז הפצה של פעילות Bare Necessities בארה"ב והעברת הפעילות הלוגיסטית למיקור חוץ, ותימשך במהלך השנה עד סוף מחצית ראשונה של 2025. העלות החד פעמית של התכנית מוערכת ב-3.8 מיליון דולר, ותכלול עלויות פיצויים במזומן בסך של כ-1.5 מיליון דולר עקב פיטורים של 30 עובדים.

בשנת 2023 כללה החברה בדוחות עלות חד פעמית בסך 11.4 מיליון דולר בשל שתי תוכניות התייעלות, שכללו סגירת המרכז הלוגיסטי של Bare Necessities והעברה שלו למיקור חוץ במקסיקו, סגירת ייצור מפעל הגרביים בבולגריה ובניית מפעל חלופי במצרים, צמצום פעילות הייצור של המותג Bogart בסין וצעדי התייעלות בפעילות המותג Seven for All Mankind. החיסכון השנתי כתוצאה מצעדי ההתייעלות מוערך ב-11.5 מיליון דולר וחלק מסכום זה מיוחס לתוצאות שנת 2023.

במסגרת התוכנית להתייעלות ב-Bare Necessities תבצע דלתא ארגון מחדש של פעילות האתר שמשמש כמרקט פלייס למכירת מותגים חיצוניים במקביל למותגי דלתא, שלא הציגה ביצועים טובים. מלבד פיטורי 30 עובדים יבוצע צמצום משמעותי בתקורות ושינוי המבנה העסקי תוך מינוף 1.5 מליון מבקרים באתר בכל חודש למכירת מותגי דלתא בארה״ב. הפעילות הקיימת של מרקט פלייס למכירת מותגים חיצוניים תצומצם ממעל 100 מותגים ל-20 מותגים מובילים וישארו רק המותגים שמביאים תנועת קונים משמעותית לאתר. העלות החד פעמית של התכנית מוערכת ב - 3.8 מיליון דולר, ותכלות עלויות פיצויים במזומן בסך של כ- 1.5 מיליון דולר עקב פיטורי עובדים.

בתחום המותגים פועלת דלתא גליל עם שיסר, Seven For All Mankind , ספלנדיד, אמיננס, ואחרים וכן מייצרת בזכיינות מותגים כמו אדידס, טומי הילפיגר וקלווין קליין. בשנת 2023 התחילה דלתא למכור תחת הסכם זכיינות את המותג פולו ראלף לורן והשנה היא צפויה להתחיל למכור חזיות של המותג Passionata. ברבעון הרביעי נפגעה פעילות המותגים של דלתא בשל הירידה בשל חולשה בביקושים לאחר שאצל לקוחות החברה הצטברו מלאים. גם במהלך השנה כולה רשמה החברה ירידה במכירות המותגים בארה"ב לצד ירידה במכירות הסיטונאיות של המותג שיסר באירופה. חלק מהירידות קוזז באמצעות מכירה ישירה לצרכנים של מותגים שבבעלות החברה.

דלתא גם מייצרת עבור מותגים פרטיים. חלק מהמותגים הללו סבלו מירידה במכירות והקטינו הזמנות מדלתא אך החברה ניסתה לפצות על הפגיעה באמצעות עליה במכירות למותגים בינלאומיים חזקים כמו לולולמון, נייקי וויקטוריה סיקרט.

תגיות