אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מכירות המזגנים ירדו, הרווח הנקי של תדיראן צלל ב-34.5% בעלי תדיראן משה ממרוד. "פורטפוליו שלם של כל מוצרי האנרגיה" | צילום : סיון פרג'

מכירות המזגנים ירדו, הרווח הנקי של תדיראן צלל ב-34.5%

הכנסות תדיראן עלו ב-57.6% בגלל האיחוד של תוצאות Solar VP האיטלקית שרכשה, אך הרווח נחתך בגלל ירידה בהיקף הפעילות והרווחיות של תחום המזגנים

15.03.2023, 21:17 | אורנה יפת

קבוצת תדיראן מסכמת רבעון רביעי ושנה מאתגרת עם ירידה ברווח הנקי למרות הצמיחה בהכנסות. דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד לבעלי מניות החברה של כ־3.5 מיליון שקל, ובכך מסתכם הדיבידנד לבעלי המניות ששילמה החברה ב־2022 ב־43 מיליון שקל, המהווים כ־50% מהרווח הנקי השנתי.

החברה, בשליטת משה ממרוד, הצליחה להקדים בשלוש שנים את יעד המכירות של 2 מיליארד שקל, שצפתה שתגיע אליו ב־2025, והכנסותיה ב־2022 היו 2.3 מיליארד שקל. תדיראן מציבה יעד מכירות שאפתני במיוחד ל־2026, שעומד על 4.5 מיליארד שקל, וישקף צמיחה שנתית ממוצעת על 18.5% בארבע השנים הבאות. החברה צופה כי חטיבת האנרגיה תהווה 60% מפעילות החברה ב־2026.

"2022 היתה מאתגרת וקשה, אבל הנחנו יסודות לקבוצה מכזו שעוסקת במיזוג אוויר לכזו שעוסקת בעולם של טיפול באוויר ואנרגיות מתחדשות", אמר משה ממרוד, בעל השליטה ומנכ"ל החברה, בשיחת משקיעים. "הנחת היסודות הזו היתה קשה. זה לא פשוט לאחד חברות עם דנ"א שונה. העברנו את אביאם מערכות אלינו, ויש לה יסודות איתנים לרוץ קדימה. רכשנו את חברת VP Solar, ואנחנו היום מובילי שוק באיטליה בתחום האנרגיות המתחדשות, ומתכננים להרחיב את הפורטפוליו של VP Solar כך שתעסוק בכל מה שתדיראן עוסקת בו בישראל. אנחנו דומיננטים בשוק האנרגיה, שצומח בקצב גבוה, ויש לנו פורטפוליו שלם של כל המוצרים בתחום הזה: אגירות, פאנלים סולריים, ובקרוב פותחים מפעל לאלומיניום שייתן מענה לפאנלים סולאריים וימכור מוצרים גם לחברות חיצוניות".

קבוצת תדיראן עוסקת בשני תחומי פעילות: מגזר מוצרי הצריכה ומגזר האנרגיה המתחדשת, בו היא מייבאת ומפיצה מוצרים מתחום האנרגיה, מערכות אל פסק ומערכות אגירת אנרגיה.

במגזר מוצרי הצריכה היא מייבאת, מייצרת ומפיצה מזגנים ומערכות מיזוג אוויר לשוק הביתי והתעשייתי במותגים תדיראן, אמקור, טושיבה וספקטרה, בשוק שהיקפו בישראל כ־3 מיליארד שקל בשנה. מכירת המזגנים בתדיראן מהווה 90% מכלל הפעילות של מגזר מוצרי הצריכה וכ־40% מכלל הפעילות של הקבוצה כולה. פעילות שולית שמהווה 10%מהמגזר היא שיווק מוצרי חשמל לבנים במותגים אמקור וקריסטל.

ב־2020 מכרה תדיראן מזגנים בהיקף כספי של 800.7 מיליון שקל, ושיעורם מכלל המכירות עמד על 89%. ב־2021 עלה היקף המכירות ל־910.7 מיליון שקל, ושיעורם מהמכירות הכוללות של הקבוצה ירד ל־62.9%. בשנת 2022 ירד היקף מכירות המזגנים ל־900 מיליון שקל, ושיעורם מכלל מכירות החברה עמד על 39.5%. בתדיראן מעריכים כי חדירת מזגנים למשקי בית בישראל עומדת על 95%. פעילות הקבוצה בתחום זה מושפעת מהחלפה ושדרוג של מזגנים, אבל גם מהיקף הבנייה למגורים בישראל. לדברי ממרוד, בשלב זה לא מושפעת החברה מההאטה בענף הנדל"ן.

הכנסות קבוצת תדיראן בשנת 2022 הסתכמו ב-2.3 מיליארד שקל, עלייה של 57.6% שנבעה מאיחוד לראשונה של תוצאות Solar VP האיטלקית. תדיראן השלימה את הרכישה שלה בינואר 2022, ומתכננת להיכנס באמצעותה לפעילות במדינות נוספות באירופה. איחוד התוצאות תרם לרווח הגולמי השנתי של תדיראן, שהסתכם ב־415 מיליון שקל, עלייה של 17%. שיעור הרווח הגולמי ירד ל־18.2%, בהשוואה לכ־24.5% בשנת 2021, בשל ירידה בהיקף הפעילות וברווחיות של תחום המזגנים בעקבות מימוש מלאי אשר נרכש במחיר גבוה. כדי להימנע מפקקים בשרשרת האספקה הגלובלית רכשה תדיראן סחורה במחיר גבוה בזמן שמחירי חומרי הגלם וההובלה היו בשיאם. החברה לא העלתה את מחיר המזגנים לצרכן במלוא ההתייקרות בעלויות הרכש וההובלה שספגה, משום שהעריכה שמחירי ההובלה יירדו בסוף שנת 2022 וכן לאור שיפור בעלויות הרכש.

השפעה נוספת על הרווחיות הגולמית מיוחסת לירידה ברווחיות של חברת תדיראן סולאר. מגזר האנרגיה מאופיין בשיעור רווחיות גולמית נמוך יותר ממגזר מוצרי הצריכה, אך שיעור הרווחיות התפעולית בשני המגזרים דומה.

הרווח התפעולי השנתי של הקבוצה הסתכם ב־214 מיליון שקל, עלייה של 15.2%. שיעורו מהמכירות ירד ל־9.4% לעומת 12.9% בעקבות הוצאה חד-פעמית של 5 מיליון שקל המיוחסת לרכישות מזגנים ברבעון הראשון של שנת 2022; ירידה ברווחיות של חברת תדיראן סולאר; וירידה במכירות המזגנים. תדיראן סיימה את 2022 עם ירידה של 35.4% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ל־86 מיליון שקל.

תדיראן רשמה הפסד של 30 מיליון שקל ברבעון הרביעי, לעומת רווח של 29 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בחברה מעריכים כי ב־2023 מגזר מוצרי הצריכה יגדל ב־5%־10% בהיקף המכירות לעומת 2022, וכי שיעור הרווח התפעולי יחזור ל־10% מהמכירות, בהתחשב בכך שבתחילת 2023 החברה המשיכה לממש יתרת מלאי יקר שברשותה.

תגיות