אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ויליפוד מסכמת שנה: הקפאת התוכנית להעלאת מחירים שחקה את הרווחיות מימין צביקה ויוסי יוסי ויליגר | צילום: אוראל כהן

ויליפוד מסכמת שנה: הקפאת התוכנית להעלאת מחירים שחקה את הרווחיות

כשברקע החקירה שמנהלת רשות התחרות בתחום הקמעונאות: יבואנית המזון של האחים ויליגר סיימה את 2021 עם ירידה של 14.4% ברווח התפעולי ל-48.4 מיליון שקל - שיעור הרווחיות התפעולית ירד ל-10.7%, מול שיעור רווחיות של 12.5% ב-2020; ההכנסות נותרו ללא שינוי, על 454 מיליון שקל

15.03.2022, 15:22 | נורית קדוש

הקפאת הכוונות להעלות מחירים בשנה החולפת, גבתה מויליפוד מחיר בשחיקת הרווחיות הגולמית והתפעולית. מנגד, ההקפאה גם סייעה ליבואנית המזון המציעה אלטרנטיבה זולה ביחס למותגים המובילים, לשמור על היקף המכירות השנתי בגובה 454 מיליון שקל, בעוד שוק המזון רשם ירידה של 3.2% בתקופה. עם פרסום הדוח הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד בגובה 20 מיליון שקל.

את השנה חתמה ויליפוד שבשליטת האחים יוסי וצביקה ויליגר עם ירידה של 16.1% ברווח הנקי ל-5.7 מיליון שקל. זאת, על רקע זינוק חד בהוצאות המימון שהסתכמו ב-20.4 מיליון שקל לעומת 1.2 מיליון שקל בלבד ב- 2020.

הקפיצה בהוצאות המימון נבעה מהפסדים בעסקאות פורוורד במט"ח ומהוצאות על עמלות ודמי ניהול תיק ניירות ערך, אשר קוזזו בחלקן בעלייה בהכנסות מימון שהסתכמו ב- 28.8 מיליון שקל, לעומת הכנסות מימון של כ-11 מיליון שקל בשנת 2020 (מעליית ערך ניירות ערך, הכנסות ריבית ודיבידנד).

החודש זומן צביקה ויליגר לחקירה ברשות התחרות, ככל הנראה במסגרת החקירות שמנהלת הרשות בחשד לעבירות על חוק התחרות הכלכלית, של ספקים וקמעונאים. ברקע, דבריו של ויליגר לכלכליסט במאי אשתקד: "אחרי חג השבועות נבחן איזה מוצרים עלינו לייקר ובכמה. אנחנו מתמודדים עם עלייה במחירי חומרי גלם וזינוק של פי 10 במחירי השינוע לישראל".

אלא שבתום הרבעון השלישי, ולאחר פתיחת החקירה בענף המזון, חזר בו צביקה ויליגר מכוונתו והצהיר כי "בחודשים האחרונים עלו מחירי ההובלה הימית פי שלושה, ועבור חברה העוסקת בייבוא מדובר בעניין דרמטי. למרות זאת בחרנו שלא לגלגל את העלות על הצרכן, לספוג אותה ברווח התפעולי שלנו ולהמשיך להביא את המוצרים המובחרים ביותר מהעולם במחירים המשתלמים ביותר לצרכן". ההחלטה התקבלה על רקע החששות מהחקירה וכשבמקביל המתחרות הגדולות, כולל תנובה, לא העלו מחירים, כך שהתייקרות מוצרי החברה היתה עלולה להוביל לירידה בביקושים ולפגיעה במכירות.

צביקה ויליגר , צילום: אלעד גוטמן צביקה ויליגר | צילום: אלעד גוטמן צביקה ויליגר , צילום: אלעד גוטמן


הגדלת מגוון המוצרים, בתחום החלב ובתחומי הקינוחים שהשיקה החברה, סייעו לה לשמור כאמור על היקף מכירות זהה לזה שרשמה ב- 2020. אלא שירידה של 4.9% ברווח הגולמי שהסתכם ב-138.3 מיליון שקל, הובילה לשחיקת הרווחיות הגולמית ל- 30.4% מהמכירות, לעומת 32% בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה ברווח הגולמי, בתוספת עלייה של 5.9% בהוצאות ההנהלה, כתוצאה מעליית הוצאות שכר, הובילה לירידה של 14.4% ברווח התפעולי שהסתכם ב-48.4 מיליון שקל, כך שהרווחיות התפעולית נשחקה ל-10.7% מהמכירות לעומת 12.5% ב- 2020.

ויליפוד נערכת להרחיב את מגוון מוצריה ואת מערך הסחר והמכירות תוך התמקדות בשווקים המהווים מנועי צמיחה, והחלה לפעול להשגת האישורים וההיתרים הנדרשים להרחבת המרכז הלוגיסטי בבעלותה, באזור התעשייה יבנה, בהשקעה של 80 מיליון שקל. עבודות ההרחבה צפויות להתחיל במחצית השנייה של השנה ולהימשך כשנה וחצי.

בתוך כך, בתום 3 שנים בהן פעלה בתחום האשראי החוץ בנקאי, החליטה החברה להפסיק פעילות זו ולהתמקד בייבוא, לאור מיעוט עסקאות העמדת אשראי מחד ותשומת הלב הניהולית הרבה הנדרשת לפעילות.עלות שכרם של 5 הבכירים בחברה הסתכמה ב- 9.65 מיליון שקל, מתוכם 7.55 מיליון שקל, לאחים ויליגר המכהנים יחד כיו"ר דירקטוריון משותף.



תגיות