אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה: לא להעביר נכסים מרמ"י לאוצר השרה רגב. "במערכת יחסים הדוקה" עם רמ"י? | צילום: אלכס קולומויסקי

משרד התחבורה: לא להעביר נכסים מרמ"י לאוצר

המשרד משנה את מדיניותו, והמכתב ששלח לאוצר חושף רק טפח מהמתחים בין השרה מירי רגב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ'

20.02.2023, 06:02 | יובל שדה

השרה רגב מתייצבת לימינו של מנהל רמ"י ינקי קוינט: במכתב שנשלח ממשרדה בשבוע שעבר אל משרד האוצר מבקשים לבלום את העברת ניהול נכסי המדינה מידי רמ"י לאוצר וזאת בטענה שהמהלך יפגע "במערכת היחסים ההדוקה" בין המשרד לרמ"י.

אלא שעמדה זו סותרת את המדיניות שהוביל הדרג המקצועי במשרד בשנתיים האחרונות. בשבוע שעבר פורסם ב"כלכליסט" שבמסגרת ההצעה של משרד האוצר בחוק ההסדרים, ניהול המגרשים שעליהם בנויים 6,500 נכסים ממשלתיים יופקע מרמ"י ויעבור לידי החשכ"ל. אם המהלך יאושר, תהיה זו כנראה הפעם הראשונה שגוף שאינו רמ"י ינהל אדמות מדינה.

את עמדת המשרד החדשה הציג במכתב המנכ"ל אבנר פלור, המבקש "לשקול מחדש" את השינוי וטוען כי במשרד "רואים בהצעה קושי רב, במיוחד בכל הקשור להקצאות קרקע לצורכי תחבורה" וזאת "נוכח מערכת היחסים ההדוקה בין רמ"י למשרד התחבורה". בנוסף, במשרד מבקשים כי הנושא יישקל מחדש "על מנת לאפשר המשך קיום העבודה מול רמ"י, אשר מתוקף תפקידה רואה לנגד עיניה את צורכי התחבורה בישראל", וכי "שינוי הממשק מול רמ"י יוכל להוות חסם משמעותי ויפגע בייעול הממשקים הקיימים ולא יתן מענה לחסמי התשתית הקיימים".

שינוי העמדה מפתיע, שכן רק בשנה האחרונה מצא את עצמו המשרד לפחות פעמיים באירועים בהם נדרש לנהל משא ומתן מול רמ"י על הקמה של תשתיות ונתקל בהתנגדויות. באוגוסט 2022 רמ"י התנגדה להקמת חניון אוטובוסים בשטח בירושלים, שמוחזק על ידי רכבת ישראל. החניון היה נחוץ לטובת הקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה בעיר אלא שרמ"י ביקשה לקדם במתחם בניית שכונה של 500 דירות. במקרה אחר, משרד התחבורה וזרועות הביצוע שלו ־ נמל חיפה (טרום ההפרטה) וחברת נמלי ישראל — מצאו את עצמן במשא ומתן מרובע ועקשני מול רמ"י ועיריית חיפה על השטח המסחרי של חזית הים בנמל.

אירועים אלו מטילים ספק בכך שרמ"י "רואה לנגד עיניה את צורכי התחבורה בישראל", כפי שטוען מנכ"ל התחבורה במכתבו וזאת מפני שבכל פעם הוכח כי רמ"י פועלת בראש ובראשונה להקים כמה שיותר יחידות דיור, גם אם הדבר בא על חשבון מדיניות משרד התחבורה. אחת הסיבות האפשריות לשינוי הגישה היא מערכת יחסים עכורה בין השרה רגב ואנשי משרדה למשרד האוצר והשר העומד בראשו בצלאל סמוטריץ'.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "רמ"י מקדמת בניית עשרות אלפי יחידות דיור במטרה לתת מענה לצרכי הדיור כמו גם לקידום פרוייקטי תשתית, רמי פועלת לפתרון מחלוקות ולהסרת חסמים בירוקרטיים. עם כניסת הממשלה החדשה לעבודה, רמ"י ומשרד התחבורה פועלים במשותף, באופן ישיר וללא מתווכים, תוך שילוב זרועות, להסרת חסמים ולקידום הפרוייקטים החשובים". ממשרד התחבורה נמסר: "במשרד התחבורה ישנם פרויקטים תשתיתיים רבים שיש לקדם, אך לעיתים קרובות נתקעים בחסמים בירוקרטים. מנכ"ל המשרד ערך בירור מקצועי, והחליט להמשיך לקדם את הפרויקטים גם מול רמ"י, בדומה להתקשרות בין רמ"י למשרד הבטחון ומשרד ראש הממשלה. זאת, על מנת לקדם את הפרוייקטים ביעילות ובמהירות."



תגיות