אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עליית המחירים: גם הגבינות המיובאות בפטור ממכס יהיו השנה יקרות יותר גבינות (אילוסטרציה). עליית מחיר גם בבלוקים לפריסה במעדניות | צילום: יובל חן

עליית המחירים: גם הגבינות המיובאות בפטור ממכס יהיו השנה יקרות יותר

הזוכות במכסות פטורות ממכס ליבוא גבינה צהובה הן שופרסל, רמי לוי ואושר עד. עליית המחיר נרשמת למרות התמריצים ליבואנים שהבטיח משרד הכלכלה ועיכוב הפרסום של רשימת הזוכות כדי להפעיל לחץ על החברות להפחית עוד את המחיר

04.03.2024, 19:27 | נורית קדוש

עליות המחירים חילחלו גם לגבינות הצהובות המיובאות במסגרת חלוקת מכסות פטורות ממכס. פרסום רשימת הזוכים במכסות פטורות ממכס ליבוא גבינה צהובה השנה, העלה כי שופרסל, רמי לוי ואושר עד, ימכרו את הגבינות המיובאות בפטור ממכס, במחיר גבוה מזה של השנה שעברה.

רשת שופרסל, שזכתה במכסה של 250 טון גבינה צהובה פרוסה וארוזה למכירה במקרר הגבינות, תמכור את הגבינה במחיר 34 שקל לק"ג, מחיר הגבוה ב-6.3% מזה שהציעה בשנה שעברה (32 שקלים לק"ג). גם רשת אושר עד, שזכתה במכסה של 480 טון גבינה צהובה פרוסה וארוזה למכירה במקרר הגבינות, תמכור את הגבינה במחיר 32 שקל לק"ג, הגבוה ב-6.7% מזה שהציעה בשנה שעברה (30 שקלים). ויליפוד שמרה על המחיר של השנה שעברה וזכתה במכרז ליבוא 480 טון, שימכרו ב- 33 שקל לק"ג. רשת רמי לוי שלא זכתה אשתקד כיוון שהצעתה הייתה גבוהה, זכתה הפעם במכסה של 350 טון אותה תמכור ב- 34 שקל לק"ג.

העלייה במחירים נרשמה גם במכסות ליבוא בלוקים של גבינה צהובה המיועדת לפריסה במעדניות, לפי שקילה. רשת רמי לוי תמכור 450 טון גבינה צהובה שתייבא בלי מכס, במחיר 31 שקל לק"ג, הגבוה ב- 6.9% מהמחיר שמכרה את הגבינה המיובאת בשנה שעברה (לעומת 29 שקלים לק"ג). גם רשת שופרסל העלתה את המחיר ב- 3.5% וזכתה במכסה של 300 טון אותם תמכור לצרכן במחיר 30 שקל לק"ג, לעומת 29 שקלים לק"ג אשתקד. ויליפוד וחברת מ.ש.א. קייטרינג, שמרו על המחיר של השנה שעברה וזכו במכסה של 480 טון ו- 400 טון בהתאמה, במחיר 29-30 שקלים לק"ג.

המחירים עלו, למרות שחלוקת המכסה בנוהל התחרותי על המחיר לצרכן, עברה השנה שינוי משמעותי, שכלל תמרוץ ליבואן למכור 25% מכמות הגבינה המיובאת בתוך 90 ימים ולקבל מכסת בונוס של 10% מהמכסה השנתית שקיבל. זאת ועוד, העלאת המחירים ביחס לשנה שעברה, נרשמת אחרי שבמשרד הכלכלה לחצו על המציעים במכרז לשפר את הצעתם. לכלכליסט נודע כי כבר לפני שבועיים, נודע לרשת אושר עד שזכתה בעקבות המחיר הנמוך שהציעה, אך במשרד הכלכלה נמנעו מלהכריז על הזוכים ולא פרסמו את רשימת הזוכים. זאת במטרה להפעיל לחץ על החברות שהתמודדו במכרז והציעו מחירים גבוהים יותר, להפחית את המחיר. במשרד הכלכלה אישרו אז כי ההליך עדיין לא הסתיים, ומבוצעת התחרות נוספת, כדי להביא לירידה במחירים שהוצעו.

ניתן להעריך שהלחץ על המציעים להפחית את המחיר, נבעה מכך שוועדת המכסות במשרד הכלכלה, פועלת תחת השר ניר ברקת, שניהל בשבועות האחרונים מאבק בספקים שהעלו מחירים ואף הכניס את חלקן לרשימה שחורה. ברקת שניסה לשכנע את הספקים לבטל את העלאת המחירים, נתקל בסירוב נחרץ ולכן עבר לנסות לבלום את ההתייקרויות דרך הסכם עם הקמעונאים, שמהם ביקש לא לאשר את ההתייקרויות. גם מהלך זה לא צלח וברקת שאיים על החברות בביוש רגולטורי, קרא בשבוע שעבר לציבור להחרים את מוצרי אסם וויסוצקי. הקריאה דרך פוסט בפייסבוק לא השפיעה על החברות, והעלאות המחירים של אסם, ויסוצקי, זוגלובק, דר' פישר, סידס ועוד נכנסו לתוקף בסוף השבוע והתוספו להעלאות המחירים של שטראוס, שסטוביץ, סוגת, בית השיטה, יכין ואחווה בחודש שעבר.


תגיות