אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

כנס המטרו

"עליית הריבית לא תעצור את פרויקט המטרו"

כך הסביר החשב הכללי במשרד האוצר בכנס המטרו של כלכליסט, והוסיף כי "התקציב ההמשכי שבמסגרתו תפעל ממשלת המעבר בשנת 2023 יהיה נמוך ב-25 מיליארד שקל לעומת מצב שבו היה עובר חוק תקציב"

19.10.2022, 12:00 | אמיתי גזית

"התקציב ההמשכי שבמסגרתו תפעל ממשלת המעבר בשנת 2023 יהיה נמוך בכ-25 מיליארד שקל לעומת מצב שבו היה עובר חוק תקציב". כך הסביר יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר בכנס המטרו של כלכליסט. עוד הוסיף רוטנברג כי "היום מגבלת ההוצאה היא 452 מיליארד שקל, תחת משטר של תקציב המשכי מגבלת התקציב תהיה 460 מיליארד שקל. זה אומר שבהגדרה תקציב המשכי יהיה מרסן. עד כמה? הייצוג למשרדים הוא גידול נומינלי של כ-1.2%. זה אומר שבהגדרה משרדי הממשלה יהיו מאוד ממושטרים".

עם זאת רוטנברג הבהיר כי על פי החוק, פרויקטים של תשתית שכבר תמו לגביהם ההחלטות ימשיכו כסדרם. "החוק קובע מדרג פעילות מאוד מפורט, הוא מגדיר איך פועלים בשנים של תקציב המשכי של ממשלת מעבר. על פי החוק, ממשיכים התחייבויות מהעבר, ופרויקטים שהתקבלו לגביהם החלטות. לעומת זאת, הוצאות לא קשיחות ייפגעו בתקציב המשכי".

עם זאת רוטנברג אמר כי "עדיף לנו להיכנס לאי וודאות של תקציב המשכי במצב פיסקלי חזק כפי שהוא כרגע עם אינפלציה של 5% שהיא אמנם גבוהה, אבל נמוכה ביחס לעולם. כדי לנהל את החוב נכון צריך להסתכל קדימה. המצב הפיסקלי טוב בהשוואה עולמית, אנחנו בעודף. לפני כמה שנים היינו בעולם של גירעון עצום וגייסנו 260 מיליארד שקל, אח"כ הייתה קורונה וגייסנו 160 מיליארד שקל, ועכשיו אנחנו בעודף וברמת גיוסים מינימלית.

לשאלה האם עליית הריבית והתייקרות המימון תמנע או תעכב ביצוע של פרויקטי תשתית ובהם המטרו ענה רוטנברג כי "רוב ההיסטוריה לא היינו בריבית אפס, זה לא אומר שלא השקיעו בתשתיות. שיעור התשואה הנדרש לאג"ח ממשלתית, שעלה בהתאם לאינפלציה, הוא עדיין שלילי ריאלית - כלומר האינפלציה יותר גבוהה מהתשואה הנדרשת. כל העקומה תעלה במקביל לעליית הריבית, שיעור התשואה הנדרש לפרויקטי תשתית יעלה וכבר מתחיל לעלות, אבל זה לא אומר שלא ימומנו פרויקטי תשתית. למעלה מ-20 שנה אנחנו מטפלים בפרויקטי תשתית מכביש 6 ודרך רשימה ארוכה של פרויקטים שבוצעו לאחרונה באזור ירושלים. אנחנו יודעים לטפל בפרויקטים כאלה גם בסביבות ריבית יותר גבוהות. יש שלב שבו לממשלה יש יתרון יחסי והיא מסירה חסמים, ואת זה אנחנו יודעים לעשות בחשב הכללי היטב. צריך לסנכרון אינסוף פעולות מורכבות בין הרבה גורמים וזה מה שחוק המטרו רוצה לעשות".

"אנחנו מדברים על פרויקט עם 20 שנה קדימה מבחינת הציפיות לתחילת השימוש, התשתית החקיקתית כבר הונחה. יש את סוגיית המימון שכבר הונחה. אין ספק שצריך להמשיך ולדחוף קדימה את החקיקה בפרויקט שיש לגביו קונצנזוס והוא כה חשוב".

לשאלה מדוע הוא מבקש להכניס נציג חשב כללי למשרד הביטחון השיב רוטנברג: "אנחנו סומכים על מערכת הביטחון ולכן נותנים להם כל שנה מעל 70 מיליארד שקל. אנחנו בטוחים שהם יקנו את הטכנולוגיות הטובות ביותר. אבל למעלה מ-40% מהתקציב שלהם הוא השכר, בתחום הזה כל משרדי הממשלה פועלים תחת ממשל תאגידי ולא סביר מבחינת הציבור שהשיטה הזו לא תתקיים גם במערכת הביטחון".


תגיות