אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרשתות דורשות לבטל מע"מ על מוצרים שבפיקוח שופרסל. דרשו גם לבטל סימון מחירים על כל מוצר | צילום: אלעד גרשגורן

הרשתות דורשות לבטל מע"מ על מוצרים שבפיקוח

הקמעונאיות הציגו לוועדת הכלכלה שורת דרישות להקלות רגולטוריות שיתרמו להורדת יוקר המחיה. בין היתר הוצע להפסיק לקבל בקבוקי פיקדון ולהשאיר בידיהן את התשלום עבור שקיות

13.02.2023, 19:02 | נורית קדוש

רשתות הקמעונאות, ובראשן שופרסל ויוחננוף, פועלות לקבל הקלות רגולטוריות באמצעות ועדת הכלכלה. בדיון שקיימה היום (ב') ועדת הכלכלה בנושא יוקר המחיה הציגו הקמעונאים, באמצעות נציגם בלשכת המסחר, שורה של דרישות רגולטוריות, שלטענתן הסרתן תאפשר הורדת מחירים, כגון סימון מחירים על כל מוצר וקבלת מיכלי משקה המחויבים בפיקדון. נמרוד הגלילי, נציג לשכת המסחר, אף ביקש שאת התשלום על כל שקית, בגובה 10 אגורות, יקבלו הרשתות עצמן, במקום להעביר את הסכום לקרן הניקיון.

כלכלנית הרשות להגנת הצרכן דליה שיליאן השיבה לדרישת הקמעונאים להמיר את מדבקות המחיר על המוצרים בצג דיגיטלי על המדף כי רפורמה בנושא הונחה על שולחן שר הכלכלה, אך יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן קרא להכניס זאת לאלתר לחוק ההסדרים.

במקביל יצא ביטן נגד דרישות שעולות מחוק המזון, כמו איסור העברת כספים מספקים לקמעונאים, אלא דרך הוזלת מוצרים, וטען כי הרשות מובילה למחירים גבוהים. ראש תחום מזון וקמעונאות ברשות התחרות, צחי ברקוביץ, דחה את טענת ביטן והקמעונאים ואמר כי האיסור לתת לקמעונאים הנחה על קבוצת מוצרים או הנחה בגלל פתיחת סניף חדש נועד לוודא שההנחות מתגלגלות לצרכן. ביטן דרש מנציג האוצר מענה בחוק ההסדרים ליוקר המחיה ואיים שלא יצביע בעד התקציב אם לא ייענה בחיוב: "אם לא יהיה מענה לא נצביע בעד התקציב, גם במחיר הליכה לבחירות. אני אומר את זה לשר האוצר ולראש הממשלה".

הקמעונאים טענו עוד כי יש לבטל את המע"מ על מוצרים שמצויים תחת צו הפיקוח על המחירים. לדברי איתן יוחננוף, מדובר באובדן הכנסות ממסים בגובה 400 מיליון שקל. בעקבות כך ביקש ביטן מהאוצר לבחון אפשרות להפחתת מע"מ על מוצרי מזון בסיסיים, וכן לחשוב על צעדים נוספים, ובהם צעדים שיסייעו לספקים הקטנים בלי לפגוע בהנחות לצרכן.

פרופ' איתי אטר מאוניברסיטת תל אביב, שערך מחקר על השפעת חוק המזון, חשף כי מבדיקה שערך בחודש האחרון עולה כי מחיר סל מוצרי אסם עלה ב־12% עד 14%, ומחיר מוצרי יוניליוור ב־7%־8%, וזו רק ההתחלה. לדבריו, "אם בשנה שעברה היתה יכולת לעצור את זה, עכשיו נפרץ סכר ואחת הסיבות לכך היא שתשומת הלב הציבורית והתקשורתית הלכה למקום אחר, וזה מה שאיפשר במידה רבה ליצרנים ולרשתות להעלות מחירים". בסיכום הדיון ביקש ביטן להכין הצעת חוק שתגביל את המחיר של הספקים למכולות הקטנות. זאת למרות התנגדות רשות התחרות שהסבירה בדיון הקודם והנוכחי שהדבר יוביל לעליית מחירים.

תגיות