אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מהבוקר - גל התייקרויות נוסף בסופר, הקמעונאים שותפים לחגיגה סניף של רמי לוי בהרצליה | צילום: אוראל כהן

מהבוקר - גל התייקרויות נוסף בסופר, הקמעונאים שותפים לחגיגה

הבוקר התעוררו הצרכנים לעוד גל של התייקרויות ברשתות השיווק. העלייה מגיעה במקביל לפרסום הדו"חות הכספיים של הקמעונאים לרבעון הראשון, שחושפים שגם הם הצטרפו לחגיגה של הספקים תוך גידול במכירות ושיפור ברווחיות. רמי לוי בראש הנהנים, עם זינוק של 9.4% במכירות בחנויות

01.06.2023, 06:10 | נורית קדוש

הצרכנים הישראלים צפויים לקום הבוקר לעוד יום כואב בכיס של עליות מחירים רוחביות ברשתות השיווק. ההתייקרות מגיעה עם סיום עונת הדו"חות הכספיים לסיכום הרבעון הראשון, שהצביעו על חגיגה על חשבון הצרכנים, ועליית המחירים הנוכחית מצביעה על הכיוון הכללי – החגיגה תימשך גם במחצית השנייה של השנה.

גלי ההתייקרויות החלו במחצית השנייה של 2022, והם מורגשים ביתר שאת מתחילת השנה הנוכחית. עליות המחירים בלמו את הירידה במכירות שאפיינה את ענף קמעונאות המזון ב־2022, והעבירו את רשתות השיווק לפסים של צמיחה. תרומה נוספת למעבר לצמיחה במכירות משויכת לעיתוי חג הפסח, שחל השנה בתחילת אפריל, כך שעיקר הקניות לחג נרשמו ברבעון הראשון, בעוד בשנה שעברה הן נרשמו ברבעון השני.

מכירות החנויות הזהות, אלו שפעלו גם ברבעון המקביל אשתקד ואשר משקפות צמיחה אורגנית, צמחו בשלושת החודשים הראשונים של השנה בכל הרשתות, כאשר השיא נרשם אצל רמי לוי, שם צמחו המכירות ב־9.4%. את 2022, לעומת זאת, חתמו הרשתות בירידה בשיעור של עד 4.3% בחנויות הזהות לעומת 2021.



עם זאת, העלאות המחירים שביצעו מרבית הספקים לא תורגמו רק לשורת המכירות של הרשתות. הן גזרו קופון מכל התייקרות ותחת הביטוי המכובס ״שיפור תנאי הסחר״ שיפרו את הרווחיות שלהן. בחלק מהמקרים השיפור בתנאי הסחר שקיבלו הרשתות מהספקים, היו תנאי לאישור של ההתייקרויות. הרווחיות הגולמית, המשקפת את הפער בין מחיר הקנייה של המוצר מהספק למחיר לצרכן, עלתה ברבעון הראשון של 2023. יש לכך כמה סיבות, שחלקן נוגעות גם לתהליכי התייעלות, אחרי שבשנת 2022 עמדה הרווחיות הזאת בסימן שחיקה. את העלייה החדה ביותר ברווחיות הגולמית רשם רמי לוי, עם 25.13% מהמכירות לעומת 22.2% בשנת 2022.

העלייה במכירות ושיפור הרווחיות, לא יהיו נחלת הרבעון הראשון בלבד. הבוקר וביום ראשון הקרוב ייכנסו לתוקף עליות מחירים חדות של חלק ניכר מהספקים הגדולים, שישפיעו על תוצאות הקמעונאים גם במחצית השנייה. מחירי מוצרי החלב שתחת צו הפיקוח על המחירים, ובהם חלב, גבינה לבנה וצהובה, שמנת מתוקה וחמוצה, אשל ולבן, יעלו הבוקר ב־1% ובכך ישלימו התייקרות של 9.3% החודש. יעלו גם מחירי מוצרי תנובה ובהם מוצרי מעדנות, מאמא עוף, אוליביה וטירת צבי, בשיעור ממוצע של 7.4%. יתייקרו גם מחירי מוצרי אסם, כמו קפה טסטר צ'ויס, דגני הבוקר של נסטלה, מוצרי המזון לתינוקות של מטרנה וגרבר ומזון לבעלי חיים פורינה, בשיעור ממוצע של 4.7%. אסם גם תייקר חלק מהמוצרים שייקרה לפני כחצי שנה, ובהם פסטה, רטבים ומרקי תיבול. שטראוס, שכבר העלתה את מחירי מוצריה בדצמבר ובתחילת מאי, תעלה את מחירי חלק ממוצריה בשיעור של עד 6%. גם דיפלומט תייקר את מחירי מוצרי המזון שהיא מייבאת, ובהם רוטבי היינץ, קפה ג'ייקובס, עוגיות אוראו, שוקולד מילקה ועוד, בשיעור של עד 25%.

יפאורה תעלה היום את מחירי שוופס, תפוזינה ועוד בכ־6.7%. היינות של יקבי כרמל יעלו ב־7%. גם המחירונים החדשים של שסטוביץ, שהעלתה בפעם השלישית מתחילת 2022 את מחיר פסטה ברילה, יתייקרו היום ב־10%, ואיתם גם תה פומפדור, חטיפי פריי, שימורי עגבניות, מיונז ושוקולד צ׳וקטה. חברת הממתקים מרס תעלה מהיום את מחירי מסטיק אורביט, סוכריות M&M, סקיטלס, חטיפי סניקרס ועוד בכ־7%. מחירי האורז הבסמטי של סוגת וטחינת אל ארז שמשווקת החברה והטונה ושימורי הפטריות של וילי פוד – כל אלה יתייקרו ב־10%. בתחום הניקיון יתייקרו מוצרי רקיט ובהם סיליט בנג, קפסולות ג'ל לכביסה של קולון ואיתם גם טבליות למדיח ב־17%.

התייקרויות אלו יתווספו לעלייה חדה של עד 9.5% במחירי מוצרי החלב הלא פוקחים של תנובה, טרה ושטראוס בתחילת החודש, למחירי הלחם שתחת פיקוח שהתייקרו החודש ב־5%, לעליית מחירי המשקאות הקלים והבירה של קוקה־קולה וטמפו בשיעור של 6.7% באפריל, ויבואו לידי ביטוי החל מתוצאות הרבעון השני. בחודש יולי צפויים לעלות מחירי מוצרי פררו ובראשם ממרחי נוטלה, חטיפי קינדר, שוקולד פררו וסוכריות טיק טק ב־7% בממוצע.

השקת 50 החנויות של קרפור בשיא גל ההתייקרויות עוררה עניין רב וחשפה כי הצרכן הישראלי המזוהה עם העדפת מותגים, מוכן לוויתורים כשמחירי המזון מגיעים לשיא. על פי נתוני הרשת, כ־14% מסל הקניות בסניפים שהוסבו היו של מוצרי המותג הפרטי. מי שעוד נהנות ממותג פרטי שמהווה חלופה מעט יותר זולה מהמותגים המובילים הן שופרסל ורמי לוי, שם הם מהווים 28%-25% מהמכירות ברשת. יוחננוף, שהצטרף באיחור למגמה לפני שנה וחצי, הגביר לאחרונה מאמצים ובקטגוריות שבהן המותג הפרטי שלו פועל, הוא אוחז בממוצע למעלה מ־20% מהמכירות. אלא שהעלאת המחירים של הספקים הגדולים גררה כתמיד התייקרות של המותגים הפרטיים של הרשתות.

הממשלה, שהתמקדה מאז כינונה בהפיכה המשטרית, גילתה החודש את ההשתוללות של הספקים וניסתה להציג מראית עין של עשייה. אלא שעד כה, מדובר בהנחיות להקמת ועדות, שלא טיפלו בעבר ולא יטפלו גם במקרה הנוכחי בבעיות השורש של הענף. שר הכלכלה ניר ברקת, שזה כחודש משגר הבטחות ואיומים כלפי חברות המזון, ואף ניסה להדיח את הממונה על התחרות מיכל כהן, הצהיר בשבוע שעבר כי יציג ביום שלישי השבוע את "ארסנל הצעדים שלו במלחמה ביוקר המחיה". שלישי חלף וגם רביעי, וקולו של השר לא נשמע. גם החברות מבינות שהוא מנופף באקדח שטעון בכדורי סרק.


תגיות