אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפרטת תחנת אשכול לא תציל את הצרכן מהתייקרות החשמל תחנת הכוח אשכול | צילום: גדי קבלו

הפרטת תחנת אשכול לא תציל את הצרכן מהתייקרות החשמל

גורם בכיר בשוק האנרגיה העריך כי תעריף החשמל לא צפוי לרדת, ואולי אפילו יעלה בינואר הקרוב. זאת בשל התחייבויות קודמות לחברת החשמל שיובילו לכך שלא כל סכום המכירה של תחנת הכוח באשכול יועבר להפחתת התעריף

22.05.2023, 15:50 | עדיאל איתן מוסטקי

בניגוד להערכות, גורם בכיר בשוק האנרגיה מעריך כי תעריף החשמל אינו בדרך למטה, ואולי אפילו יעלה בינואר הקרוב. הסיבה לציפיות בשוק היא השלמת הפרטת תחנת הכוח באשכול, כאשר היום הושלם שלב הגשת ההצעות במכרז. בדומה ליתר תחנות הכוח שהופרטו מידי חברת החשמל, חלק ממיליארדי השקלים שהתחנה ככל הנראה תימכר בהם יועבר להפחתת התעריף. עם זאת, גם הסכום שיתווסף לחברת החשמל להפחתת התעריף ככל הנראה לא יספיק להפחית את תעריף החשמל בזמן הקרוב, אך ימתן במידה מסוימת את העלייה הצפויה בינואר.

עד היום הופרטו שלוש תחנות כוח מידי חברת החשמל בסכום מצטבר של יותר מ־7 מיליארד שקל (אלון־תבור, חגית מזרח ורמת חובב). חלק משמעותי מהסכום אכן הוקצב להפחתת תעריף החשמל, מה שעזר למתן את קצב העליות בתעריף בשנתיים האחרונות, עם הזינוק במחירי הפחם בעולם בשיעור של יותר מ־140% בשנת 2022 לאחר תחילת המלחמה באוקראינה. הפחם משמש לייצור כ־23% מהחשמל בישראל. מאז פחתו מחירי הפחם בעולם ואיתם גם תעריף החשמל.

ואכן, לפני כחודשיים הודיע יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת דוד ביטן כי הגיע להסכמות עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שהכסף ממכירת התחנה באשכול יועבר להפחתה בתעריף, אפילו עוד לפני ביצוע המכירה, על ידי הבטחת ערבות ממשלתית לכסף. גם סמוטריץ' עצמו רוצה להשתמש בכספים להפחתת תעריף החשמל כחלק מהתוכנית להפחתת יוקר המחיה שהציג עם ראש הממשלה בינואר האחרון. מכירת התחנה באשכול הייתה אמורה, כך לפי התוכנית, להפחית 2%–3% מתעריף החשמל.

ובכל זאת, ואף שטרם פורסם הזוכה והמחיר שבו תימכר התחנה, גורם בכיר בשוק האנרגיה מציין שמכירת התחנה לא רק שלא תוביל לירידה בתעריף החשמל בקרוב - אלא ייתכן שגם לא תמנע עלייה נוספת של תעריף החשמל בינואר. הסיבה לכך, על פי הגורם, היא שלא מעט גורמים אחרים מפעילים לחץ דווקא לייקור תעריף החשמל.

ראשית, ההתחייבויות הקודמות לחברת החשמל מהמדינה יובילו לכך שלא כל סכום המכירה יועבר להפחתת התעריף. סכום מסוים ממכירת התחנה מועבר לחברת החשמל לצרכיה הפנימיים בשל הירידה בשווי של החברה, כפיצוי של המדינה. כמו כן, כדי למתן את העליות האחרונות בתעריף החשמל שהגיעו מהמלחמה באוקראינה, המדינה פרסה את החוב על העלויות הנוספות ברכישת פחם לחברת החשמל.

לסביבת המאקרו גם יש השפעה לא קטנה על תעריף החשמל: את הדלקים שחברת החשמל רוכשת לייצור החשמל היא רוכשת בדולרים, בעוד התעריף נקבע בשקלים. גם חברות הגז המקומיות מוכרות את הגז הטבעי בדולרים. בכך ירידה מתמשכת בשווי השקל אל מול הדולר מייקרת את עלות הייצור של החברה בשקלים, וגם את תעריף החשמל. לכך יש להוסיף את סביבת הריבית הגבוהה, המקשה על גיוסי הון להקמת תשתיות חדשות, ואת סביבת האינפלציה הגבוהה.

המשך הלחימה באוקראינה גם הופך את שוקי הדלקים לתנודתיים יותר ויותר, כך שכדי לא לעדכן את תעריף החשמל על בסיס קבוע בשביל לייצר ודאות לתעשייה ולמשק — לא בהכרח יהיה נכון להעלות או להוריד את התעריף בהתאם לשינויים. לכל אלו יש להוסיף את קריסת מזח הפחם ברוטנברג והקמתו מחדש. באמצע חודש מרץ קרס עגורן הפחם בתחנת רוטנברג באשקלון, כאשר רק עלות הפינוי של המזח תעמוד על 12.5 מיליון דולר (כ־46 מיליון שקל). אף שעלות זו מכוסה ככל הנראה על ידי ביטוח חברת החשמל, ההשלכות ארוכות הטווח של קריסת העגורן הן התייקרות בהובלת הפחם לרוטנברג, וכך גם בעלויות הייצור. בימים אלה למשל מתקיים פיילוט בו 170 משאיות מובילות פחם כל יום ממזח הפחם של חברת החשמל בחדרה לאשקלון.


תגיות