אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נמל חיפה יוסיף 6,000 חניות כדי להתמודד עם העומס בשטחי אחסנת המכוניות מכוניות בנמל חיפה | צילום: דוברות נמל חיפה

בלעדי

נמל חיפה יוסיף 6,000 חניות כדי להתמודד עם העומס בשטחי אחסנת המכוניות

ההחלטה להוסיף מקומות חנייה בנמל חיפה נובעת בין היתר מהסטה של אוניות רורו (שינוע מכוניות) שהיו אמורות לעגון בנמל אשדוד אך פנו צפונה. לפי הערכות בענף הרכב, בנמלי ישראל ממתינות כ-83 אלף מכוניות חדשות

08.11.2023, 09:06 | תומר הדר

נמל חיפה יוסיף כ-6,000 חניות למכוניות שמיועדות להגיע לישראל בשבועות הקרובים - כך נודע לכלכליסט. זאת, כדי להתמודד עם העומס בשטחי האחסנה בנמלים, שנוצר כתוצאה מהצטברות של עשרות אלפי מכוניות חדשות שהגיעו ולא נמכרו.

ההחלטה להוסיף מקומות חנייה בנמל חיפה נובעת בין היתר מהסטה של אוניות רורו (שינוע מכוניות) שהיו אמורות לעגון בנמל אשדוד אך פנו צפונה.

לפי הערכות בענף הרכב, בנמלי ישראל ממתינות כ-83 אלף מכוניות חדשות, מספר עצום שמזכיר את ימי הקורונה בהם מכוניות חדשות לא נמכרו. הבעיה החלה עוד בחודשי הקיץ, כשיבואני הרכב החלו בהצטיידות מסיבית במכוניות חדשות, חלקן הגדול חשמליות, לקראת עליית מס הקנייה המתוכננת בינואר.

מאז פרוץ המלחמה, מכוניות חדשות אינן נמסרות, אך הגעתן לישראל אינה נעצרת. למעשה, בעוד יומיים בלבד מיועדת אוניית רורו להגיע לנמל חיפה. לפני כשבוע בוצעה פריקה גדולה של מכוניות חדשות מסין באילת, ובשבועות הקרובים מיועדות עוד אוניות להגיע. מבין הנמלים, נמל אילת מכיל כרגע הכי הרבה מכוניות בלתי מכורות - כ-50 אלף לפי הערכות - ואילו יתר הקיבולת מתחלק בין נמלי חיפה ואשדוד.

אולם, הבעיה היותר משמעותית עמה נדרשים יבואני הרכב להתמודד כעת נוגעת למשך האחסון של המכוניות: לדברי גורמים בקרב יבואני הרכב, בשבוע שעבר פנו נציגי חברת נמלי ישראל (חנ"י) ליבואנים בדרישה להתחיל במהלכי פינוי של המכוניות שבנמלי הים התיכון. במקביל, הודיעו נציגי חנ"י לנמלים כי הם מתבקשים לאכוף את החלטת המכס מ-2017 להגבלת תקופת אחסון הרכבים בנמלים עד שלושה חודשים. יצוין כי בעבר במקרי חירום רשות המסים העניקה ליבואני הרכב ארכה של עד חצי שנה. אחת האפשרויות שנבחנות היא הקצאת 3,000 מקומות חניה בנתב"ג, כפי שקרה בקורונה.

יבואני הרכב נמצאים כעת "על הגדר": עליית מס הקנייה לרכב חשמלי ב-1 בינואר היא בגדר עובדה מוגמרת, והעברת המכוניות לשטחים שאינם מוגדרים כשטחי ערובה דורשת את שחרורן ממכס. יבואני הרכב לא יעשו זאת כעת, כשהמצב הביטחוני אינו ברור, כך שנותר רק לחכות לדצמבר כדי לדעת מה יעשו היבואנים.

תגיות