אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
 הפרס על אי הסדרים בנתיבי ישראל: מיליארדי שקלים עבודות הרכבת הקלה בגוש דן. עיכובים ממושכים | צילום: שאול גולן

הפרס על אי הסדרים בנתיבי ישראל: מיליארדי שקלים

משרד האוצר אישר לשרה מירי רגב להעביר חלק מהסמכויות בפרויקט המטרו מנת"ע לנתיבי ישראל אף שהחברה הסתבכה בעבר באי סדרים. במקביל, מנכ"ל החברה החליט למנות עו"ד זוטרה, שלמשפחתה קשרים עם הליכוד, למ"מ יועמ"ש החברה תוך עקיפת בכירות ממנה

02.07.2023, 06:20 | יובל שדה

בשבוע שעבר קיבלה שרת התחבורה מירי רגב אור ירוק ממשרד האוצר לטובת המהלך שאותו היא מנסה לקדם מאז שנכנסה שוב לתפקיד: העברת חלק מהסמכויות בפרויקט המטרו מחברת נת"ע לנתיבי ישראל (נת"י).

נת"י, שבראשה עומד איש הליכוד יגאל עמדי, שאותו מינתה רגב לפני שנתיים וחצי, נחשבת לחברה "נוחה" לשרה. העברת חלקים מפרויקט המטרו לנת"י משמעה העברת תקציבים במיליארדים לחברה שרגב מחבבת. במקביל להחלטה על העברת נתחים מפרוייקט המטרו, מונתה בשבוע שעבר ממלאת מקום לתפקיד יועמ"ש נת"י לאחר שהמינוי הקודם נפסל ע"י רשות החברות. גם המינוי החדש, שנעשה ע"י מנכ"ל החברה ניסים פרץ מעלה תהיות.

פרויקט המטרו הוא הפרויקט היקר והמורכב בתולדות מדינת ישראל שעלותו מוערכת בכ־150 מיליארד שקל. למרות שהעבודות עליו טרם החלו, הוא כבר עכשיו נמצא בעיכוב עקב הנעה איטית מצד המדינה, מינהל התכנון וחברת נת"ע שאחראית עליו. בתסריט האופטימי ביותר קו המטרו הראשון יפעל רק ב־2034.

העיכובים במטרו, כמו גם עיכובים נוספים בפרויקטים שנת"ע מקדמת ובראשם אי־פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה, הובילו לכך שהוצאת פרויקט המטרו מניהולה של חברת נת"ע נדמית ככמעט מתבקשת. באוצר עשו בהתחלה קולות של התנגדות רפה, אך גם שם לא מאמינים יותר מדי בהנהלת החברה וביכולות הביצוע שלה.

עם זאת, הוצאת הפרויקט מחברת נת"ע היא מהלך הגיוני רק במצב בו יש פתרון טוב ויעיל יותר שיאפשר קידום זריז של הפרויקט, והעברת חלקים מהפרויקט מנת"ע לנת"י לא בהכרח מהווה אלטרנטיבה עדיפה.

לזכותה של נת"י, היא נחשבת לחברה שלרוב מסיימת את עבודותיה בזמן. כמו כן, לחברה יש ניסיון בפרויקטים מסילתיים ובחפירת מנהרות שרלוונטיים לקידום העבודות המקדימות של המטרו. כל עוד נת"י תעסוק רק בקידום וביצוע עבודות התשתית המקדימות בלבד אז מדובר בהחלטה סבירה בהקשר הביצועי.

עם זאת, הבעיה בנת"י אינה בפן הביצועי אלא בסוגיות שקשורות למנהל תקין ולטוהר המידות. לנתיבי ישראל, מע"צ לשעבר, יש היסטוריה ארוכה של שחיתות ושל בכירים שהסתבכו בפלילים ואף ישבו בכלא. לפני שלושה חודשים נחשפה ב"כלכליסט" טיוטת דו"ח, שנכתבה על ידי רואה חשבון לבקשת רשות החברות, שמאשרת אי סדרים שנעשו בנת"י מאז מונה עמדי ליו"ר החברה.

אף טיוטת הדו"ח הצביעה על שתי התקשרויות מול חברת רציונל ומול מבקר המדינה לשעבר יוסף שפירא שמהן עולות חשש לניסיון תפירת מכרז וניגוד עניינים. ל"כלכליסט" נודע כי הדו"ח הסופי מונח כעת על שולחנה של מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים לאחר שעבר את הייעוץ המשפטי של הרשות.

ההתפתחות הבעייתית האחרונה בנת"י קשורה לאיוש משרת היועץ המשפטי בחברה. לפני חמישה חודשים דירקטוריון החברה מינה את עו"ד אלעד ברדוגו, פוקד ליכוד ואחיינו של העסקן הפוליטי יעקב ברדוגו לתפקיד יועמ"ש החברה.

המינוי הנ"ל נפסל על ידי רשות החברות שמצאה בו "פגמים משמעותיים חמורים" שמזכירים את אותה התנהלות שנעשתה בבחירת רציונל ושפירא.

לאחר שמינויו של ברדוגו נפסל, מונתה עו"ד עינב אבוחצירה בשבוע שעבר לממלאת מקום לתפקיד יועמ"ש החברה על ידי מנכ"ל החברה ניסים פרץ.

אבוחצירה, אינה בכירה בלשכה המשפטית בחברה והיא מוגדרת כ"מנהלת תחום" המשמשת כיועצת המשפטית של חטיבת האחזקה. ל"כלכליסט" נודע כי למשפחתה של אבוחצירה יש קשרים עם סניף הליכוד באשדוד, כמו גם היכרות עם מנכ"ל משרד התחבורה החדש משה בן זקן שגם צמח בסניף הליכוד שם.

מדובר במקרה תמוה כיוון שמנהלת האגף עו"ד איריס ליגומסקי ניגשה למכרז לתפקיד היועמ"ש הקבוע והגיעה למקום השלישי מבחינת הדירוג, ואילו אבוחצירה שניגשה גם היא למכרז דורגה במקום ה־28 מבין כל המועמדים. למרות זאת, אבוחצירה הועדפה על ידי מנכ"ל החברה שמתבצר בטענה כי היא עומדת בתנאי הסף וכי הבחירה היא שלו בלבד. ברשות החברות ביקשו הבהרות על מינוי אבוחצירה.

תגיות