אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אורי גושן, AI21: "זה כמו מהפכת המובייל ואפילו גדול יותר" אורי גושן, יואב שוהם ואמנון שעשוע. התגשמות של חזון ארוך שנים | צילום: אוראל כהן

מקום שני

אורי גושן, AI21: "זה כמו מהפכת המובייל ואפילו גדול יותר"

התפוצצות הבינה המלאכותית מהדור החדש, עם ChatGPT שהפכה לשם מוכר בכל בית, הזניקה גם עסקיה של AI21 הישראלית - כשאמזון הענקית היא רק אחד מהלקוחות החדשים שלה

26.04.2023, 13:16 | סופי שולמן

AI21

  • תחום: בינה מלאכותית
  • הקמה: 2017
  • מייסדים: אמנון שעשוע, יואב שוהם, אורי גושן
  • עובדים: 200, בישראל ובארה"ב
  • גיוסים: 117 מיליון דולר מ־Ahren Innovation Capital, אמנון שעשוע, פיטנגו פירסט, פיטנגו צמיחה, Walden Catalyst, TPY Capital ומארק לסלי

"אנחנו חיים בעידן חדש. היו בעיות ש־20 שנה לא הייתה התקדמות משמעותית בפתרונן ופתאום הכל עובד, כולל דברים שלפני חצי שנה נתפשו כדמיוניים", כך מתאר אורי גושן, מייסד משותף ומנכ"ל של AI21 LABS, את מה שמתחולל בשוק הבינה המלאכותית בחודשים האחרונים.

לדירוג המלא של הסטארט-אפים המבטיחים – לחצו כאן

ההחלטה הדרמטית של חברת OpenAI להנגיש למשתמשים את מודל השיחה שלה חוללה את מהפכת הבינה המלאכותית היוצרת (Generative AI) ובעיקר הפכה אותה לפומבית. ה־ChatGPT הפך כנראה לצמד המלים הפופולרי ביותר הן בחיפושים במנועים באינטרנט והן בשיחות הסלון, כשכולם מנסים בעיקר להערים קשיים ולהתחכם מול הפרטנר החדש לשיחה. אבל עבור AI21 זוהי התגשמות של חזון ארוך שנים והזדמנות לפריצת דרך עסקית שלה חיכתה זמן רב. ההחלטה לדרג את החברה במקום השני בפרויקט של “כלכליסט” התקבלה עוד לפני ההכרזה הדרמטית של הסטארט־אפ הישראלי ימים ספורים לאחר מכן, על כך שנבחר להיות הבסיס של אמזון לכניסה לעולמות הבינה המלאכותית. הענקית האמריקאית, שפיספסה את מה שמיקרוסופט וגוגל זיהו לפניה, הודיעה כי AI21 תהיה אחת החברות שהמודלים שלה בתחום הבינה המלאכותית יוצעו למפתחים בפלטפורמות ה־AWS שלה. בכך מצטרפת אמזון למרוץ שבו כבר רצה מיקרוסופט עם ההשקעה ב־OpenAI וגוגל שפיתחה כלי משלה בשם BARD, שבינתיים עוד סובל ממחלות ילדות משמעותיות.

אחת השאלות המרכזיות היום, אחרי שהעולם נחשף ליכולות האדירות שיחוללו מהפכה בשורה של תחומי חיים, כולל היעלמות של מקצועות רבים ולידתם של מקצועות חדשים, היא אם יהיה זה רק מגרש המשחקים של הגורילות הענקיות? גוגל נגד מיקרוסופט נגד אמזון ומטא ללא מרווח נשימה לשחקנים קטנים?

"אכן יש מספר מצומצם מאוד של חברות שבאמת מסוגלות לשחק במגרש המשחקים הזה ואכן אלה בעיקר חברות הביג טק”, אומר גושן. “אבל לצידן יש מקום לכמה שחקנים שכבר פועלים בתחום ויש להם את היכולת הטכנולוגית כמונו, כמו OpenAI וAnthropic (חברה אמריקאית שהוקמה על ידי קבוצת פורשי OpenAI — ס.ש). אבל זה נכון שלשחקנים חדשים כבר יהיה קשה להיכנס למגרש הזה עכשיו".

לדברי גושן, מאז הפריצה של ChatGPT לחיי היום יום, מוצפת AI21 בפניות - כי כל חברה שרוצה להבטיח את עתידה מבינה כי העתיד כולל את הבינה המלאכותית היצרנית. “אין היום מנכ"ל שלא הורה לשלב אלמנטים של AI ג'נרטיבי במערכות של החברה", הוא אומר, "זה כמו מהפכת המובייל ואולי אפילו מהפכה גדולה יותר".

אבל אם משווים את המהפכה הנוכחית לזו של המובייל, האם לא תיווצר בסוף שליטה של מעין תקן כמו אייפון, למשל, או גלקסי?

"לא, מאחר שהמהפכה היא בתוכנה, ואין היגיון בכך שיהיה שחקן אחד דומיננטי שיחלוש על כל התחומים. אני מאמין שיהיו התמחויות, כמו למשל ב־AI לעולמות הפיננסים או לעולם המשפטי, השוק יהיה מבוזר. OpenAI רק פתחו לכולם את העיניים". לא במקרה מזכיר גושן דווקא את העולם המשפטי, שכן החברה הישראלית כבר מתנסה בו ולפני כשנה הוציאה צ'טבוט שמבוסס על פסיקות וחוות דעת של השופטת האמריקאית הנודעת רות ביידר גינסבורג. המהלך עורר אמנם לא מעט ביקורת וטענות כי התשובות שנתן היו לא נכונות, אבל היום ברור כי בין היתר החברה הקדימה מעט את זמנה, אחרי הכל, אירוע דומה קרה גם לגוגל כשהעלתה את מודל השפה שלה בארד, שהתברר כי אינו חף מטעויות.

עובדי AI21. המוצר היחיד בישראל שבונה מודלי שפה מאפס, צילום: רועי שור עובדי AI21. המוצר היחיד בישראל שבונה מודלי שפה מאפס | צילום: רועי שור עובדי AI21. המוצר היחיד בישראל שבונה מודלי שפה מאפס, צילום: רועי שור

שוק המודלים של שפה ובינה מלאכותית גנרטיבית חווה היום מפץ ויתחיל להתגבש בקרוב, כשעדיין מוקדם לומר כיצד תיראה חלוקת הכוחות בו. אלא שגם אם בסופו של דבר זה יהיה משחק של גדולים, לחברה הישראלית יש סיכוי לשרוד בו ואפילו בהצלחה, לא מעט הודות לייחוס המשפחתי שלה. אחד המייסדים וגם המשקיעים בחברה הוא פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי, שחרף העובדה כי בישראל לא מיוצרת ולו מכונית אחת, הפך את החברה לאחת המובילות בשוק הרכב האוטומטי. מובילאיי נסחרת היום בוול סטריט בשווי של 34 מיליארד דולר, מה שהופך אותה לחברה הישראלית הגדולה ביותר במונחי שווי שוק (רק פאלו אלטו שהוקמה על ידי ניר צוק גדולה יותר, אבל היא רשומה כחברה אמריקאית — ס.ש). שעשוע עדיין מעורב ב־AI21 ומגיע למשרדיה לפחות פעם בשבוע. גם פרופ' יואב שוהם, המייסד השני של AI21, הוא יצרן הצלחות שהקים בעבר חמש חברות, ביניהן TradingDynamics שנמכרה ל־Ariba, ושתי חברות נוספות שנרכשו על ידי גוגל: Katango ו־Timeful. לפני הקמת המיזם הנוכחי, שוהם ניהל את מעבדת ה־AI של אוניברסיטת סטנפורד. גושן החל את דרכו ביחידת 8200, שם הוביל צוותי פיתוח, ולאחר מכן הקים סטארט־אפ משלו שנמכר ב־2016.

האם מכירה לאחת הענקיות, למשל אמזון שכבר מתקרבת אליכם בשיתוף פעולה נוסף שהוכרז ממש לאחרונה, בנוסף לשיתופי פעולה קודמים בענן שלה, היא התרחיש הריאלי ביותר?

"זה נכון שמתחיל קרב ענקים בבינה המלאכותית היצרנית, אבל עדיין יש תעשיות שלמות שאין להן גישה לטכנולוגיה הזאת. לכן כמות ההזדמנויות גדולה פי כמה מכמות האיומים. אנחנו ממוקדים מאוד בפיתוח, כל כמה שבועות יוצאת הכרזה חדשה, יותר מהכפלנו את כמות העובדים בשנה האחרונה ואנחנו נמשיך להגדיל עוד את הצד המסחרי בחברה כדי לנצל את המומנטום ולצמוח במאות אחוזים".

ל־AI21 יש שני קווי מוצרים. הראשון והדומה יותר ל־ChatGPT הוא Wordtune, אפליקציות של עזרי כתיבה וקריאה מבוססי AI שמאפשרות לשכתב וגם לייצר טקסטים. זהו המוצר היחיד בישראל שבונה מודלי שפה מאפס, והוא מסוגל להבין את כוונת הכותב, להציע ניסוחים חלופיים ולשנות סגנון או קהל יעד. אפשר לבקש לשלב בטקסטים שהוא יוצר גם בדיחות, עובדות היסטוריות או עובדות סטטיסטיות. גושן מציין כי בניגוד לכלים המתחרים שכבר התגלו בהם טעויות מביכות, המודל של החברה הישראלית תמיד יצמיד למידע את המקור, מה שאמור למנוע, למשל, כתיבת חיבורים שלמים על דברים שלא קרו מעולם, ובעיקר להגביר את אמינות המערכת. בנוסף פיתחה החברה אפליקציה ליצירת סיכומים של מסמכים ארוכים, המשמשת בעיקר גורמים מקצועיים בארגונים בתחום הפיננסים למשל, ותומכת ב־12 שפות. המודל העסקי כאן הוא תשלום חודשי או שנתי עבור המנוי. ל־Wordtune יש מיליוני משתמשים פעילים וגוגל בחרה בו לאחד התוספים המועדפים עליה ב־2021.

קו המוצרים השני הוא הפלטפורמה למפתחים שעליה מהמרת כעת אמזון והיא אמורה לאפשר לארגונים להטמיע את התוכנה במוצרים שלהם. לדברי גושן, אפשר להתאים את המודל לכל התחומים וסוגי המשימות, וכאן בדיוק טמון היתרון התחרותי של החברה הישראלית. גם אמזון מסמנת את הכיוון המקצועי כפוטנציאל הגדול יותר בבינה המלאכותית הגנרטיבית, אבל רוצה לאפשר יכולות פיתוח לא רק לארגונים גדולים, אלא גם למפתחים בודדים שיוכלו ליצור על הפלטפורמה שלה מוצרים צרכניים ועסקיים.

נראה כי השנה הקרובה תהיה אחת הדרמטיות והסוערות בחייה של AI21, שמגיעה מוכנה לקרב לאחר שהשלימה גיוס של 64 מיליון דולר לפי שווי של 664 מיליון דולר ביולי האחרון. בחברה כמובן לא יודו בכך, אבל בחודשים האחרונים היא מוצפת בפניות - לא רק מלקוחות פוטנציאליים של מוצריה, אלא גם מרוכשים פוטנציאליים של החברה עצמה, וכמובן מצד קרנות ההשקעה שרוצות להשתתף בחגיגה. סביר להניח כי עוד לפני סוף 2023, אם לא תימכר, תצא AI21 לגיוס גדול שיהפוך אותה ליוניקורן, וחשוב מכך - יספק לה את הדלק הנדרש לניצול המומנטום הנדיר שנוצר בשוק שלה.

תגיות