אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המלחמה בעזה תייקר לא רק את מחירי הרכב מוסך קרסו רנו ניסאן ראשון לציון | צילום: תומר הדר

ניתוח

המלחמה בעזה תייקר לא רק את מחירי הרכב

2023 היתה אמורה להיות שנת שיא במסירות שוק הרכב הישראלי, אבל המכה הקשה שספגה המדינה החודש תורגש היטב כבר בשנה הבאה ותשתקף במחירים. היבואנים ייקצרו את הרווח עם העלאת מחירי הרכבים החדשים – אבל זו לא תהיה ההתייקרות היחידה

19.10.2023, 10:57 | תומר הדר

שנת 2023 היתה אמורה להיות שנת שיא עבור שוק הרכב הישראלי: לפי נתוני איגוד יבואני הרכב נמסרו בישראל בתשעת חודשי השנה הראשונים 240,606 מכוניות חדשות, נתון שהיה אמור להצביע על שיא מכירות למדינת ישראל השנה. כעת ניכר שזה כבר לא יקרה, אבל שוק הרכב הישראלי - כמו זה העולמי, אינו נמדד לפי פרקי זמן של חודש חודשיים, אלא לפי שנים. עם זאת, המכה שקיבל שוק הרכב הישראלי החודש תורגש היטב בשנה הבאה ותשתקף במחירי הרכבים החדשים – אבל לא רק.

מי שיידרש לחזות מה יקרה בשוק הרכב הישראלי יסתמך על שני פרמטרים עיקריים: שערי המטבעות בסלי היבוא של היבואנים ועליית מס הקנייה על הרכב החשמלי ורכבי הפלאג אין הייבריד, אבל בשוק התרחשו עוד תהליכים רבים שעדיין מתרחשים שישפיעו על כל ההיבטים שקשורים בתחזוקת הרכב.

בדרך כלל, "חלון הראווה" של יבואני הרכב הוא מחירי הרכב החדש, הכי קל לבקר אותם כשהמחיר עולה אבל מחירי הרכב החדש אינם סוף דבר. יש גם רישוי, ביטוח, תחזוקה ועוד אינספור גורמים שככל הנראה יושפעו בשנה הבאה.

הרישוי

בזמן שאזרחי ישראל עסוקים במלחמה, משרד התחבורה החל השבוע לקדם תהליך שבמסגרתו הגבולות של שבע קבוצות אגרות הרישוי לרכב בישראל יהיו צמודים למדד מחירי הרכב שמתפרסם מדי שנה על ידי הלמ"ס. הדגש הוא על הגבולות ולא על גובה האגרות עצמו שנקבע על ידי משרד האוצר. מבחינה היסטורית, פרט לקומץ יצרני רכב דוגמת טסלה, מכוניות לא הוזלו בישראל. כלומר, גבולות קבוצות הרישוי יתעדכנו בהתאם למדד מחירי הרכב ככל הנראה מעלה והמשמעות היא שבחלק ניכר מהמקרים נשלם יותר על הטסט.

החלפים

ההשפעה על מחירי החלפים מעניינת כי היא פועלת בכמה מישורים. ראשית, מי שהזמין באופן עצמאי לבטח שם לב שהחלפים לא מגיעים בגלל שאין טיסות, וכאשר הן יחזרו הביטוחים יהיו יקרים יותר. בשלב זה לא ברור האם הספקים שמשווקים חלקים לרוכשים פרטיים (אפילו אמזון) בכלל ישלחו לישראל. מעבר לכך גם בשוק החלפים ה"ממוסד" כבר מורגשים חוסרים בשל היעדר טיסות. כשיש חוסרים בשוק שאינו הכי מפוקח המחירים עולים, וכשהשינוע ישוב הביטוחים יהיו יקרים יותר כי שערי המטבעות עולים. שלא לדבר על מחירי החלקים עצמם וזה לא כולל את יבואני הרכב שבשלב זה לא ברור בכלל מה גובה ההפסדים שלהם מהמלחמה וכמה הם יעלו את מחירי החלפים אחרי המלחמה כדי להשלים פערים.

מחירי הרכב החדש

בכל הקשור למחירי הרכב החדש התשובה היא "שערי המטבע", אבל ליבואני הרכב יש עוד הרבה סיבות לייקר אותם. ראשית, לפי גורמים בענף הרכב יבואנים כבר ביטלו הזמנות רכבים שיועדו להגיע לישראל. חלקם מתמודדים עם ביטולי הזמנות של לקוחות, חלק דוחים את האספקות לשנה הבאה - במיוחד ברכב שאינו חשמלי- ובינתיים מתרחשים מספר תהליכים חשובים: מחירי השינוע הימי לישראל עולים, מחירי ביטוחי השינוע הימי לישראל עולים, מחירי המכירה ליבואנים בישראל עולים בגלל ביקוש עולמי שהולך וגדל לרכבים שאינם חשמליים ועוד.

הטעינה המהירה

בחודשיים האחרונים התרחש תהליך מעניין בו משוואת הכדאיות של החזקת רכב חשמלי למי שמרבה להשתמש בעמדות הטעינה המהירות הפכה פחות כדאית. זו לא טעות: מתחת לרדאר, ספקיות הטעינה העלו מחירים, במיוחד בטעינה המהירה, עד לרמה שהפכה נסיעה ברכב חשמלי לאירוע שלפתע מורגש בכיס. בחברות הטעינה מסבירים שהדבר נובע מתעריפי החשמל.לפני ימים ספורים חברת החשמל הבהירה שהיא נדרשת להשתמש ב"כרית הביטחון" שלה בהיעדר הפקת גז. חברת החשמל הבהירה כמובן שלא תעלה את מחירי החשמל כי מדינת ישראל במלחמה והישראלים מתבצרים בבית, אבל בתרחיש הגיוני יתכן בהחלט שאחרי סוף המלחמה המצב ישתנה.

תגיות