אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מועצת קדימה־צורן בקרב נגד התוכנית להכפלת היישוב פקקים ביציאה מקדימה־צורן. "החלטה מנוגדת לתוכנית לשמירה על הצביון" | צילום: אוראל כהן

מועצת קדימה־צורן בקרב נגד התוכנית להכפלת היישוב

תוכנית המתאר של היישוב מבקשת לבנות עוד 8,000 יחידות דיור בקדימה־צורן, בנוסף ל־8,200 הקיימות. המועצה דורשת רכבת לפני קידומה

22.12.2022, 06:02 | גיא נרדי

שבע שנים לאחר שהופקדה תוכנית המתאר ליישוב קדימה־צורן, התוכנית עדיין לא אושרה. היום יתקיים בוועדה המחוזית דיון נוסף בתוכנית, כשהפעם המתנגדת העיקרית לה היא המועצה עצמה, שטוענת ש"קודם יש לדאוג לביצוע תשתיות, ורק אז לביצוע יח"ד".

עיקרה של תוכנית המתאר של קדימה־צורן, שעליה חתומה האדריכלית ענת פיק, הוא תוספת של 8,200 יח"ד ל־8,000 יח"ד הקיימות ביישוב. התוכנית הופקדה ב־2015, הוגשו התנגדויות שחלקן אומצו ע"י הוועדה המחוזית. ראש המועצה, קרן גרין, שהחלה את תפקידה ב־2018, טוענת שתוכנית המתאר נכפתה על המועצה: "עם כניסתי לתפקיד היה לי ברור שהתוכנית שהופקדה לא מתאימה למה שקדימה־צורן רוצה, ולכן, הגשנו ערר למועצה הארצית לתכנון ובניה. המועצה הארצית קיבלה חלק מהטענות אך אנחנו עדיין לא היינו מרוצים מהתוצאה".

גרין אומרת שהוועדה המחוזית מרכז התעכבה בטיפול בהתנגדויות לגרסה האחרונה של התוכנית: "צריך להסתכל על המהות ולהבין שרשות מקומית לא יכולה לקבל תוכנית מתאר שאינה הולמת את הכלכלה והתחבורה".

רמי יוגב, אדריכל המועצה המקומית קדימה־צורן, מסביר שקידום ציפוף היישוב ע"י מינהל התכנון לא הולם את אופיו: "קדימה וצורן הם שני יישובים נפרדים, שאוחדו באופן אדמיניסטרטיבי. יש ביניהם מרחק של כ־4 ק"מ. הם בכלל לא הגיעו לסיטואציה עירונית. הצפיפות שהתוכנית מציעה גורמת לעיוותים. יש פער בין הגודל המספרי של היישובים הנדרשים והדרישה לציפוף".

ביקורת המועצה על אופי הבנייה שתוכנית המתאר מציעה, באה לידי ביטוי במסמך ההתנגדות: "בתוכנית נקבע בין היתר, כי צביון היישוב יישמר בצפיפות בנייה נמוכה ובחתך גובה נמוך. אולם תוכנית המתאר שאושרה על ידי הוועדה המחוזית, אינה מגשימה חזון זה. התוכנית עדיין קובעת חתכי גובה של עד 9 קומות. ברור כי החלטה זו מנוגדת בתכלית לחזון התוכנית של שמירה על צביון שבין כפרי עירוני. ניראה כי התוכנית עדיין מושפעת יותר מתוך מדיניות תכנונית ארצית להוספת יח"ד ומתעלמת מהצורך בתשתיות לצורך הוספת הדירות".

ראש המועצה גרין מוסיפה: "כבר היום קדימה־צורן הוא אחד היישובים הכי פקוקים בארץ, ואנחנו מבקשים פתרונות. התושבים שלי רוצים תחבורה ציבורית. ואפילו הייתי מוכנה לתת פה שטח התארגנות לדיפו, העיקר שיביאו לפה רכבת".

מהוועדה המחוזית מרכז נמסר: "כמו כל ההתנגדיות שיוגשו לוועדה, גם התנגדות זו תשמע, תדון ותתקבל לגביה החלטה במסגרת הוועדה".

תגיות