אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הממשלה אישרה 80 מיליון שקל למאבק בתאונות הדרכים, ברלב"ד ביקשו תקצוב של חצי מיליארד תאונת דרכים סמוך לפצאל. ארכיון | צילום: דוברות כבאות והצלה

הממשלה אישרה 80 מיליון שקל למאבק בתאונות הדרכים, ברלב"ד ביקשו תקצוב של חצי מיליארד

מדובר בתקצוב ראשוני לטובת פיילוט של תוכנית חומש שיבוצע באחד מהאשכולות האזוריים בארץ. ברלב"ד מציבים כיעד הפחתה של 50% בשיעור הנפגעים מתאונות דרכים תוך חמש שנים. ב-2021 נהרגו 361 בני אדם ב-333 תאונות קטלניות. מדובר במספר ההרוגים הגדול ביותר מאז שנת 2017

18.09.2022, 12:57 | יובל שדה

הממשלה אישרה הבוקר את עקרונות תוכנית החומש הלאומית לבטיחות בדרכים שגיבשה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד). ברלב"ד מציבים כיעד הפחתה של 50% בשיעור הנפגעים מתאונות דרכים תוך חמש שנים, אך לטובת העמידה ביעד זה הם מבקשים תקציב שנתי של כחצי מיליארד שקל.

למרות בקשת "כלכליסט", הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא העבירה את נוסח החלטת הממשלה המלא, וזאת בתואנה כי מזכירות הממשלה לא מאשרת להעבירו.

במסגרת החלטת הממשלה, הוטל על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להקים ועדת תיאום בראשות הרלב"ד לצורך קידום עבודה בין-משרדית מתואמת לחיזוק פעילות הממשלה להגברת הבטיחות בדרכים.

התוכנית, שהעבודה עליה טרם הסתיימה באופן סופי ולא פורסמה, כוללת שבעה פרקים. הפרק הראשון עוסק באופן ספציפי בחברה הערבית שסובלת ממספר הרוגים גבוה במיוחד. הפרק השני עוסק ב"עיר בטוחה" ובהגברת הבטיחות במרחב העירוני, ואילו שאר הפרקים עוסקים בנהגים צעירים, דו גלגלי, אכיפה ודרכים בינעירוניות.

נכון לעכשיו, בהחלטת הממשלה אושר תקצוב ראשוני של 80 מיליון שקל בלבד לטובת פיילוט של התוכנית שיבוצע באחד מהאשכולות האזוריים בארץ. ברלב"ד דרשו 100 מיליון שקל לטובת התנעת הפיילוט. התקציב לביצוע הפיילוט יגיע מהמקורות הבאים: 35 מיליון שקל מתקציב משרד התחבורה, 15 מיליון מתקציב תוספתי של משרד התחבורה עבור הרלב"ד לצורך מימון תגבור אמצעי אכיפה, נהגים צעירים, משאיות והיסעים, הכשרת דו גלגלי, הסברה וניהול, 23 מיליון מתקציב שהוקצה לבטיחות בדרכים במסגרת "עיר בטוחה", ו-7 נוספים מהתקציבים שהוקצו במסגרת החלטת הממשלה מס' 550 עבור תוכנית לצמצום פערים בחברה הערבית עד לשנת 2026.

לפי דו"ח סיכום השנה לשנת 2021 שהכינה הרלב"ד, השנה נהרגו 361 בני אדם ב-333 תאונות קטלניות, וכאלפיים נפצעו באופן קשה. מדובר במספר ההרוגים הגדול ביותר מאז שנת 2017, אז נהרגו 364 בני אדם בתאונות דרכים. לפי הרלב"ד, המספר מהווה עלייה של כ-11% במספר ההרוגים ועלייה של כ-16% במספר התאונות הקטלניות השנה ביחס לממוצע השנים 2018-2020.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מרב מיכאלי: "מאז ממשלת שרון לא אישרה ממשלת ישראל תוכנית למאבק בתאונות הדרכים. אני גאה שהממשלה אישרה היום תוכנית לאומית למאבק בתאונות הדרכים שהיעד שלה הוא להפחית ב-5 שנים ב-50% את הנפגעות והנפגעים. אנחנו נלחמות ונלחמים על החיים, נלחמות ונלחמים על הבטיחות. שבעה חודשים מאז שמיניתי את אבי נאור ליושב ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עם מועצה חדשה ונחושה וחדורת שליחות, התוכנית יוצאת לדרך, והיא לא סתם יוצאת לדרך, היא יוצאת לדרך עם תקציב לפיילוט ראשון שיקרה מיד. בפעם הראשונה יהיה דגש על הולכות והולכי הרגל, אלה שנפגעות ונפגעים הכי הרבה, כ-25 אחוז מהנפגעות והנפגעים. אי אפשר לחכות עוד, אנחנו במלחמה על החיים ובמלחמה על הבטיחות ולכן התוכנית הזאת יוצאת לדרך היום".

יו"ר הרלב"ד, אבי נאור: "מדינת ישראל ניצבת במקום האחרון מבין מדינות האיחוד האירופי בצמצום היפגעות בתאונות דרכים. 350 הרוגים מדי שנה בתאונות אינם גזירת גורל ואסור לנו מדינה וכחברה להשלים עם המצב. החלטת הממשלה שהתקבלה היום מוציאה את ישראל מקיפאון ארוך שנים ומוציאה לדרך תוכנית לאומית שגובשה לאורך השנה האחרונה ברלב"ד במטרה לצמצם את מספר הנפגעים בתאונות דרכים ב-50% תוך חמש שנים ולהציב את ישראל מבין חמש המדינות המובילות בבטיחות בדרכים.


תגיות