אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

השקעה בתשתיות לאומיות

"יש אפשרות להפחית את ההשפעה של התשתיות על איכות הסביבה"

סרגיי לסיק, דריקטור מחקר וניתוח ב-FTSE Russell, הבהיר בכנס השקעה בתשתיות לאומיות של "כלכליסט", כי "ניתן להתמודד עם אתגר זה על ידי טכנולוגיות בנייה חדשות, שיכולות להביא לצמצום בצריכת חומרי בניין ושימוש בתשתיות בצורה יעילה יותר"

20.07.2021, 13:13 | עומר כביר

"לא ניתן להימנע מיצירת תשתיות. תשתיות הן כמו כלי הדם של הכלכלה. אנו זקוקים להן. אבל יש כמה דרכים שבהן ניתן להפחית את ההשפעה של התשתיות, כך שהן ישפיעו פחות על איכות הסביבה", כך אמר סרגיי לסיק, דריקטור מחקר וניתוח ב-FTSE Russell, בכנס השקעה בתשתיות לאומיות של "כלכליסט", BlackRock ו-FTSE Russell שנערך היום.

סרגיי לסיק דירקטור מחקר וניתוח ב- FTSE Russell, ללא סרגיי לסיק דירקטור מחקר וניתוח ב- FTSE Russell | ללא סרגיי לסיק דירקטור מחקר וניתוח ב- FTSE Russell, ללא

לדברי לסיק, כשמדובר על תשתיות ירוקות, קיימת סתירה מובנת בין ה"תשתיות" ל"ירוקות". "קשה מאוד ליצור תשתיות ידידותיות לסביבה", הוא אמר בשיחה עם כתב כלכליסט, עומר כביר. "יש שני דברים שקשורים בתשתיות שבגללם הן פחות ידידותיות לסביבה מתעשיות אחרות. אחד הוא שלב הבנייה של המבנים הפיזיים. כשאלה פרויקטים גדולים מאוד, כמו שדות תעופה או כבישים, הם דורשים חומרי בניין רבים, כגון בטון ופלדה, וייצור חומרי הבניין האלה צורך אנרגיה רבה ולכן מביא לפליטה של פחמן דו-חמצני רב. זה עניין אחד. העניין השני הוא שתשתיות קשורות ישירות בהעברה של סחורות, אנשים או דאטה מנקודה א' לנקודה ב'. כשמעבירים אנשים מנקודה א' לנקודה ב', או סחורות, דרושה לשם כך אנרגיה. ושוב, אנרגיה קשורה לפליטות גזי חממה. כלומר זה מהווה אתגר משמעותי בהתקדמות שלנו לקראת עולם של אפס פליטות".

ואולם, הבהיר, ניתן להתמודד עם אתגר זה במגוון דרכים: "הדרך הראשונה היא טכנולוגיות בנייה חדשות, שיכולות להביא לצמצום בצריכת חומרי בניין. דרך נוספת היא להשתמש בתשתיות בצורה יעילה יותר. וקיימות טכנולוגיות מחשב שיכולות לסייע בצמצום פעולות סרק, בצמצום צריכה של חימום או של מיזוג אוויר, על ידי מבני תשתיות מסוימים. ניתן לעשות דברים כאלה כדי להפחית את השפעת התשתיות על הסביבה. ויש עוד דרך להסתכל על זה: אם לא נעשה דבר, גם זה יגבה מחיר, כי אם התשתיות שלנו ישנות, אם הכבישים והגשרים שלנו מתפרקים, גם זה משפיע על הסביבה".

לסיק סיפר גם על המאפיינים היחודיים של תחום התשתיות מבחינת משקיעים. "קודם כל, תחום התשתיות מתפרס על פני כמה תעשיות", הוא אמר. "יש תשתיות בתחום הטלקום, תשתיות בתחום האנרגיה, בתחום התחבורה. ניתן למצוא תשתיות ספציפיות וחברות תשתיות בכמה תעשיות שונות. זה כבר מייחד את התחום. שנית, דרוש הון רב לבניית תשתיות. אנחנו נתקלים במקרים רבים בציוד שדורש הון רב, או בנכסים שדורשים הון רב. אבל הדבר שמייחד את תחום התשתיות באמת הוא שלרוב תשתיות נמצאות בעמדת מונופול, או בעמדה שהיא כמעט עמדת מונופול בתחום נתון. וניתן לטעון שקיימת הצדקה למונופול טבעי בתחומים מסוימים, שבהם ישנם שיקולים כלכליים שמצדיקים ספק מונופוליסטי של שירותים מסוימים בתחומים מסוימים. וכמובן, כיוון שהתשתיות פועלות כמעט לגמרי כמונופול, זה מעלה את שאלת הממשלה והרגולציה. זה בלתי-נמנע כשיש לך עמדה כמעט מונופוליסטית בתעשייה מסוימת".


תגיות