אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למכורים לבנזין: מכוניות שכדאי לקנות עכשיו - לפני שייעלמו קופרה פורמנטור | צילום: טל סער

גלגל חמישי

למכורים לבנזין: מכוניות שכדאי לקנות עכשיו - לפני שייעלמו

חשמליות אמנם חסכוניות וקלות לתחזוקה, אבל אין להן את ההתנהגות, הרעש או את יכולת הנסיעה של רכבי הבנזין. חובבים בתחום מזהים את המגמות בשוק הרכב העולמי, וחוטפים מכוניות מהנות שמוצעות למכירה. גם אתם רוצים לפני שיהיה מאוחר? "כלכליסט" עם ההמלצות

18.08.2023, 16:40 | תומר הדר

השבוע הודיעה ג'יפ האמריקאית כי בכוונתה להפסיק את ייצור הרנגלר גלדיאטור אקודיזל. מדובר בגרסה של הטנדר הפופולרי של ג'יפ, אבל אקודיזל פירושו מונע במנוע ה-3.0 ליטר של קונצרן סטלאנטיס - שיוצא לגמלאות בדגמים רבים בגלל חוסר יכולת לעמוד בתקני זיהום. כך הרנגלר גלדיאטור אקודיזל מצטרף לשורה ארוכה של דגמים שיצרני הרכב מוציאים לגמלאות בשל שיקולי איכות הסביבה ומעבר להנעה חשמלית.

מכוניות חשמליות יותר ידידותיות לסביבה, חסכוניות ויותר קלות לתחזוקה, אבל קשה לומר שמישהו רוכש חשמליות עממיות כי הן מהנות לנהיגה. אין את ההתנהגות, הרעש או את היכולת לנסוע שעות על גבי שעות במהירות גבוהה עם מקסימום עצירה של עשר דקות לתדלוק. מסיבה זו כבר בימים אלה חובבי רכב חוטפים לא מעט מכוניות שמוצעות למכירה על ידי יצרני הרכב, שבעצמם יודעים היטב את נפש הלקוחות ומציגים עוד ועוד מכוניות ב"מהדורה מיוחדת".

בישראל, מדינה שמעולם לא בורכה באחוז גבוה של חובבי רכב, ניתן למצוא לא מעט דגמי מכוניות שעדיין כיף לנהוג בהם, אך גם מספר זה הולך ומצטמצם. כיום יש מספר דגמים שעוד ניתן לרכוש כחדשים שערכם כנראה יעלה משמעותית בשנים הקרובות לאחר שייעלמו. במקביל יש דגמים דומים גם בשוק המשומשות. המכוניות אינן חסכוניות בדלק, לא קלות לתחזוקה, לא נפוצות בליסינג וממש לא ידידותיות לסביבה, אך הן מהנות ובהינתן היכולת כדאי לרכוש אותן עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי.

קופה ספורטיבית: סובארו BRZ

לפני כמה שבועות סובארו הציגה את תוכנית החשמול שלה, במסגרתה עד 2028 תציג שורת דגמים חדשים בשיתוף עם טויוטה. הלקוחות השרופים של המותג לא בדיוק פתחו שמפניות, כי סובארו נחשבת ליצרנית שמייצרת רכבים שבאמת מדברים למי שבא לנהוג בשטח או בכביש. סוד היכולת טמון בעממיות וסובארו BRZ אינה שונה.

במבחן "כלכליסט" היה קל מאוד להגיע למסקנה שזוהי הקופה העממית הטובה ביותר בישראל בהתחשב בעובדה שמחירה אינו מגיע לרבע מיליון שקל. המתכון של סובארו פשוט: תיבה ידנית ברוב הדגמים, מנוע ללא טורבו שמפיק 228 כוחות סוס והתנהגות כביש מופלאה. החיסרון היחיד הוא ש-BRZ אינה מכונית שמיועדת לנהיגה עם משפחה כי ילדים נוטים לצעוק בסיבובים מהירים ואין להם מקום במושב האחורי.

סובארו BRZ, צילום: טל סער סובארו BRZ | צילום: טל סער סובארו BRZ, צילום: טל סער

חלופה משומשת: סובארו BRZ או מיאטה של מאזדה

לסובארו BRZ יש דור קודם שעושה בערך אותו הדבר אבל עם פחות כוח ועידון. מודל 2015 שווה במחירון 96 אלף שקל - אבל לכו תמצאו מישהו שיסכים למכור במחיר זה. לסירוגין יש גם את מיאטה הנפלאה והפתוחה של מאזדה, שמעניקה לרוכשים גג נפתח אבל גורעת את המושב האחורי. היא גם פחות חזקה מהסובארו, אבל כל כוח סוס בה מנוצל היטב. מיאטה 2012 שווה 152 אלף שקל במחירון, אבל לכו תמצאו אחת למכירה במחיר כזה.

מאזדה מיאטה MX 5, צילום: יצרן מאזדה מיאטה MX 5 | צילום: יצרן מאזדה מיאטה MX 5, צילום: יצרן

רכב שטח קשוח: ג'יפ רנגלר רוביקון

הדור הנוכחי של ג'יפ רנגלר אינו חדש בשטח: הוא משווק בישראל בתצורות שונות משנת 2018, ויש לו עדת מעריצים קולנית במיוחד בישראל ש"מגבה" את מעשייה באלפי סרטונים שמראים כיצד רנגלרים כובשים כל שביל ומעלה בישראל. בניגוד ללא מעט רכבי שטח אחרים, הרנגלר רוביקון באמת מדהים בתצורה בה הוא יוצא מהמפעל. כבר ביציאה מהסוכנות הוא מסוגל לטפס קירות כשהוא עמוס בציוד ולחזור הביתה ב-130 קמ"ש. כמובן שיש את היריב הישיר הברונקו, אבל מבחינת המבנה קשה להתווכח עם מה שהרנגלר מציע.

המנוע המועדף הוא ה-3.6 ליטרים, אם כי רוב הרנגלרים בישראל מצוידים דווקא במנוע טורבו בנפח 3.6 ליטרים. מי שימצא רנגלר אקודיזל מהקומץ שיובא לישראל ביבוא אישי ייהנה ממנוע מצוין, אך גם מעט מורכב לתחזוקה. אגב, למי שרוצה ניתן לשדרג את הרנגלר וזה חוקי לחלוטין: ניתן להגדיל צמיגים עד גבול מסוים, ניתן להתקין קפיצי הגבהה - ואז הרנגלר באמת הופך לרכב השטח הטוב ביותר בישראל.

ג ג'יפ רנגלר רוביקון | צילום: עמית שעל ג

חלופה משומשת: טויוטה FJ קרוזר

לג'יפ רנגלר יש דורות קודמים למכביר, אבל הרכב היותר מעניין, שערכו צפוי כנראה לעלות, הוא ה-FJ קרוזר של טויוטה - שיובא לישראל רק ביבוא אישי, אך ניתן למצוא אותו לא מעט בשוק המשומשות. בטויוטה לקחו את שלדת הפראדו המוכרת והרכיבו עליה מרכב שעושה כבוד לרכבי השטח הקלאסיים של טויוטה. על הדרך שדרגו חלק מהמכלולים והתוצאה היא רכב שטח מדליק. מפני שה-FJ הוא דגם שיועד לשוק האמריקאי, שוק השדרוגים מתפוצץ מאביזרים ומאפשר בניית רכב שטח קשוח מאוד, והעובדה שטויוטה הציגה ועוד תציג דגמי לנד קרוזר חדשים רק תתרום לגל נוסטלגיה ל"דבר האמיתי" שיבטיח שמירת ערך. מחירו הרשמי של FJ מודל 2015 הוא 149 אלף שקל, הסיכוי למצוא מישהו שיסכים למכור במחיר הזה נמוך. אגב, תא הנוסעים מאחור צפוף.

טויוטה FJ קרוזר, צילום: טויוטה טויוטה FJ קרוזר | צילום: טויוטה טויוטה FJ קרוזר, צילום: טויוטה

קומפקטית חמה: יונדאי I 20 N

בשנות ה-70 לא מעט יצרני רכב הבינו שמכוניות קומפקטיות הן הדבר הבא. הן התאימו לצרכנים שרצו מכונית קטנה, חסכונית ושימושית, וכך נולדו פולקסווגן גולף ואין-ספור דומותיה. במקביל חובבי רכב הבינו שמהמכוניות האלה אפשר לעשות כיף. בהתחלה רק סדנאות מיוחדות הסבו מכוניות קומפקטיות להתנהגות ספורטיבית, ואז יצרני הרכב החלו לעשות זאת בעצמם. הבעיה היא שכדי להיות מהנות צריך מנועים חזקים ומזהמים, ולכן המכוניות האלה בדרך החוצה. ממש לאחרונה נהגנו באחת הקומפקטיות החמות הטובות ביותר שיצא לנו לנהוג לאחרונה: יונדאי i20 N, שמציעה שילוב באמת נדיר בין התנהגות, ביצועים ושימושיות.

מכיוון שמדובר ביונדאי, יצרנית עם קהל שמרן למדי, גם היבואן לא ממש נערך לביקוש, והכמות הראשונית שהוקצתה לישראל נמכרה. יש עוד בדרך. המחיר, 176 אלף שקל, לשם שינוי אינו חזירי, אולי בגלל שזו לא מכונית חשמלית, והיבואן לא ממש מבין את נפש לקוחותיו.

 יונדאי i20 N, צילום: טל סער יונדאי i20 N | צילום: טל סער  יונדאי i20 N, צילום: טל סער

חלופה משומשת: פיאט 500 אבארט

לפיאט 500 יש גרסה ספורטיבית והכוונה אינה לפיאט 500 החשמלית, אלא לפיאט 500 ה"רגילה". לגרסה קוראים אבארט ויש לה מנוע טורבו צנוע בנפח 1.4 ליטר. התנהגות הכביש ניתנת להגדרת "נוקשה", והחוויה שה-500 אבארט מספקת מזכירה קופסת גפרורים קצרצרה עם יותר מדי כוח. את הכוח אפשר אגב לשדרג משמעותית וגם את ההתנהגות, ויש שפע גרסאות מיוחדות כי זו מכונית איטלקית. היא גם נראית נפלא. 500 אבארט אגב יש למכביר בשוק המשומשות וקל יחסית למצוא אותן. המחיר מצחיק: 46 אלף שקל לאבארט לוסו ידנית מודל 2014, 105 אלף שקל לאבארט "סקורפיונה" מודל 2022.

 פיאט 500 אבארט , צילום: Marco De Ponti פיאט 500 אבארט | צילום: Marco De Ponti  פיאט 500 אבארט , צילום: Marco De Ponti

טנדר מטופש: שברולט קולורדו 2 ZR

שברולט אינה המותג הראשון שניתן לקשר עם טנדרים ספורטיביים, לפחות לא בישראל, אבל איכשהו הגיעו לישראל טנדרים ספורטיביים של שברולט, קוראים להם קולורדו 2 ZR והם מרשימים בשטח. בניגוד למנועי הטורבו דיזל העייפים של לא מעט מתחרים, ל-2 ZR מנועי בנזין שמפיקים 308 כוחות סוס, ועדיין אפשר למצוא פה ושם כאלה למכירה בסוכנויות שברולט - אף שהיבוא הסדיר הפסיק, אבל זו ההתחלה. לקולורדו יש דור חדש, והיבואנית ככל הנראה תייבא אותו לישראל. ההבדלים? צמיגים יותר גדולים, מנוע טורבו, מרווח גחון משופר, בקיצור הרבה יותר כיף. מתי בפעם האחרונה ראיתם טנדר ספורטיבי קופץ דיונה?

שברולט קולורדו 2, צילום: שברולט שברולט קולורדו 2 | צילום: שברולט שברולט קולורדו 2, צילום: שברולט

חלופה משומשת: פורד ראפטור

מי שיגיע במחירון לוי יצחק לעמוד "פורד מסחריות" יגלה שיש בישראל פורד F 150 ראפטור שהגיעו ארצה ביבוא אישי. הראפטור היה המפלצת שהחלה את מרוץ החימוש של יצרני הטנדרים שהניב בסופו של דבר את השברולט 2 ZR. הבסיס הוא פורד 150 F שיש בכל רחוב בארה"ב, אבל ההמשך משוגע: בפורד הכניסו מנוע בעל שמונה בוכנות בנפח 6.2 ליטר, שדרגו את המתלים למרוצים ושלחו את הראפטור לשחר לטרף. המחיר של ראפטור מודל 2015 לפי המחירון הוא 156 אלף שקל. בהצלחה עם למצוא אחד כזה מתוך קומץ שקיים בישראל, ועוד יותר בהצלחה עם לשכנע את המוכר לא לדרוש עשרות אחוזים מעל מחיר המחירון.

פורד ראפטור F150, צילום: פורד פורד ראפטור F150 | צילום: פורד פורד ראפטור F150, צילום: פורד

משפחתית חזקה: קופרה פורמנטור

לסיאט יש חטיבת ספורט ששמה קופרה. לקופרה יש רכב כביש-שטח ששמו פורמנטור. לקופרה יש גם רכבים יותר "משפחתיים" כמו הלאון, אבל רכב כביש-שטח הוא יותר מגניב, יש בו מעט יותר מקום לראש, תא המטען יותר שימושי, ובמקרה של קופרה פורמנטור לגרסה הבכירה ביותר יש הנעה כפולה ומנוע טורבו שמפיק 310 כוחות סוס.

בניגוד ללא מעט רכבי כביש-שטח, הפורמנטור גם יודע להתנהג היטב, הוא נשמע נפלא והכי חשוב: הוא שימושי. למי שרוצה איכות סביבה יש גם גרסת פלאג-אין הייבריד, אבל אנחנו לא היינו מתעכבים עליה.

קופרה פורמנטור, צילום: טל אזולאי קופרה פורמנטור | צילום: טל אזולאי קופרה פורמנטור, צילום: טל אזולאי

משומשת: פולקסווגן גולף GTI

אם ממש נכנסים לעובי הקורה, הפורמנטור בעצמו מבוסס על מכלולים של פולקסווגן, ואם כבר פולקסווגן, אז ללא ספק גולף GTI. הקומפקטית של פולקסווגן כבר אינה כל כך קומפקטית, אבל היא עדיין נוסעת נפלא ויש לה שפע מרשים של אפשרויות שדרוג ושיפור, חלקן אשכרה חוקיות. בנוסף מדובר במכונית שימושית עם תא מטען סביר ומקום לארבעה נוסעים בנוחות סבירה. המחיר לגרסת PERFORMANCE שמנועה מפיק 245 כוחות סוס הוא 145 אלף שקל למודל 2019. בהתחשב בביצועים ובחדוות הנהיגה, בחירה מצוינת.

פולקסווגן גולף GTI, צילום: פולקסווגן פולקסווגן גולף GTI | צילום: פולקסווגן פולקסווגן גולף GTI, צילום: פולקסווגן

תגיות