אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמיל וינשל מייסד ווישור: "נהיה ב־2023 עם פרמיות של יותר ממיליארד דולר" אמיל וינשל | צילום: רמי זרנגר

ראיון

אמיל וינשל מייסד ווישור: "נהיה ב־2023 עם פרמיות של יותר ממיליארד דולר"

בעל השליטה בחברת הביטוח הדיגיטלית מספר על המעבר לארה"ב ("מאמין שנתחיל השנה למכור פוליסות לאמריקאים"), מתייחס לרכש המאתגר האחרון ("איילון היא נושאת מטוסים") ומגיב לצניחת המניה ("מושפעת ממשהו גדול יותר")

06.10.2022, 06:10 | אלמוג עזר

החיים של אמיל וינשל השתנו לבלי הכר בחודשים האחרונים. מייסד ובעל השליטה בחברת הביטוח ווישור גלובלטק ביצע רילוקיישן לניו ג'רזי ועתה נמצא באופן תמידי על קו ארה"ב־אירופה־ישראל. המעבר של וינשל לארה"ב נעשה בעקבות השאיפה של ווישור (weSure) לשווק פוליסות ביטוח ישראליות לאמריקאים. המעבר הזה העלה גם סימני שאלה בקרב חלק ממשקיעי ווישור, מאחר שנראה כי וינשל מתקדם ליעד הבא של החברה, בעוד הוא לא סיים את אתגרי החברה בשוק המקומי כמו הצגת צמיחה מתמשכת ורווחיות.

וינשל (50) מסביר בראיון ל"כלכליסט" כי "אין ספק שאפשר לעשות היום הכל מרחוק, אבל למרות כל הטכנולוגיה והזומים, אין כמו להיות עם הרגליים על הקרקע. בארה"ב אני בעיקר נפגש עם סוכני ביטוח כדי לשכנע אותם לשווק את הפוליסות של ווישור לעסקים, ואת זה לא הייתי יכול לעשות בזום באותה יעילות. יש לי פגישות עם משקיעים בישראל ואני מקדיש לזה לא מעט זמן, בעיקר ביום ראשון, כי פה (ארה"ב) נחים, כך ששבוע העבודה שלי הוא שישה ימים. כשאני נוסע לישראל, אני עובר דרך אירופה מאחר שווישור מבוטחת על ידי מבטחי משנה אירופיים. אני עובד מהזריחה ועד צאת הנשמה".

לדברי וינשל, "ביטוח הוא עסק מסובך. אנחנו לא מייצרים בום של צמיחה גדולה ולאחר מכן אחרינו המבול. עבדנו בהבנה שתחום הביטוח הוא מורכב, ולכן מצאנו שותפים בענף והתחלנו לעבוד עם חברת AM TRUST האמריקאית. זה לא טריוויאלי. שחקן הביטוח הזר האחרון שנכנס לישראל היה חברת הביטוח האיטלקית ג'נרלי שהשקיעה במגדל, ואנחנו הבאים בתור".

וינשל הוא לא איש הביטוח הישראלי היחיד שמנסה את מזלו באמריקה. בשנים האחרונות הוקמו בארה"ב שתי חברות ביטוח דיגיטליות ישראליות שפועלות בעיקר בה: למונייד של דניאל שרייבר והיפו של אסף וונד ואיל נבון. שתי החברות סובלות בחודשים האחרונים מסנטימנט שלילי במניות שלהן. על פי וינשל, "הרבה מאוד ישראלים שרצו להצליח עסקית בארה"ב נופלים בדרך. אנחנו הולכים בכיוון הנגדי להיפו וללמונייד. רוב השחקנים בתחום הביטוח הלכו על מוצרי הפרט ובאופן ישיר. אנחנו נשווק פוליסות דיגיטליות לבתי עסק שישלבו ריבוי ענפים כמו חבות, צד ג' ואחריות מקצועית. בין היתר נסתמך גם על סוכנים מקומיים".

עם זאת, ווישור עדיין לא מוכרת פוליסות ביטוח בארה"ב. "אנחנו מאמינים שנתחיל את המכירות עוד השנה. חתמנו על הסכמי הפצה בתשע מדינות, ונמשיך לחתום עוד השנה. בהמשך, בדו"חות של 2023 נהיה עם פרמיות של יותר ממיליארד דולר, כולל ישראל (לעומת פרמיות של רבע מיליארד שקל ב־2021 ופרמיות של 200 אלף שקל במחצית הראשונה של 2022 - א"ע). בעת ההקמה היינו עם הון של 30 מיליון שקל בלבד. אחרי השלמת העסקה האחרונה של החברה (רכישת חברת הביטוח איילון ־ א"ע) אנחנו עם מאזן של 16.6 מיליארד שקל", הוא אומר.

בסוף יוני השלימה ווישור את רכישת השליטה באיילון (67%) - חברת ביטוח מסורתית שהיתה שייכת ליורשי לוי רחמני - תמורת 448 מיליון שקל. הרכישה לא היתה נטולת קשיים. בעת חתימת ההסכם בשנה שעברה, לווישור לא היה הון עצמי מספיק כדי לרכוש את החברה. בהמשך התברר כי הרכישה של איילון עומדת בניגוד לחוק הריכוזיות, מאחר שהיא מהווה פירמידה של שלוש שכבות (ווישור, איילון אחזקות, איילון הנפקות). וינשל חיפה על ההון העצמי באמצעות חתימה על שיתוף פעולה עם משפחת ברק, שחברה לגרעין השליטה והזרימה 270 מיליון שקל לווישור. לאחר מכן קיפלה החברה שכבה בפירמידה ומיזגה את איילון הנפקות, שהנפיקה אג"ח, לתוך איילון. בהמשך התגלה כי איילון הציגה מצגים לא מדויקים בנוגע להונה - מהלך שהביא להקטנה במחיר בהיקף של כמעט 20 מיליון שקל.

"השלמת העסקה היתה מהלך מאתגר, בעוד גוף קטן משתלט על גוף גדול. הוכחנו שזה יכול להיות. הרבה חשבו שאין סיכוי לעסקה. היינו צריכים לקפל שכבה. מהלך שגם אקירוב צריך לעשות אך מתקשה ולא יצליח (אלפרד אקירוב מבקש לרכוש את השליטה בכלל ביטוח. במסגרת הרכישה גם הוא צריך לקפל שכבה של חברת האג"ח בשל חוק הריכוזיות - א"ע). אנחנו הצלחנו. איילון היא נושאת מטוסים שצריך לחזק את המנועים שלה. עכשיו זה המאני טיים: לקחת את איילון - שהביצועים שלה היו פחות טובים ובעל שליטה שלא היה חלק מהאסטרטגיה - ולהשביח אותה".

ווישור רכשה את איילון בתזמון לא אידיאלי כשמעל לראשה מרחף משבר מול רשות שוק ההון. על פי טיוטת הרשות, שמאי רכב שעבדו עם החברה ניפחו תיקונים והפכו אותם לטוטאל לוס, אך תיקנו את הרכבים במגרשים ומכרו אותם ברווחים נאים. במהלך התרמית, לכאורה, גזרו קופון השמאים, בעלי המגרשים ואולי אף עובדי איילון. המפסידים היו בעלי מניות איילון מאחר שהחברה שילמה מהונה העצמי פיצויים גבוהים ללקוחות בתאונות מנופחות. "אני מאמין שהחוזר החדש שהוציא הפיקוח שמסדיר את שוק השמאים יביא לטיפול בממצאים. הפעילות של הנהלת איילון לא היתה מספיק אסרטיבית לאורך המשבר. יש בסיס טוב לשיפור המותג איילון. נבנה את האמון מול המבוטחים והרגולציה", אומר וינשל.

בעת החתימה על המיזוג, בעלי השליטה באיילון טענו כי המכירה לווישור נעשתה גם משום שווישור הבטיחה לא לפטר עובדים. אתם עדיין עומדים בהבטחה הזאת?

"אנחנו מאמינים בעובדים של איילון. אנחנו אנשים הוגנים ונפעל למען הרוב. רוב העובדים ימשיכו לעבוד באיילון, אבל נתייעל ונשפר תהליכים לרווחת רוב העובדים והארגון. אם חברת ביטוח מסורתית אחרת היתה רוכשת את איילון, היא היתה מעיפה את רוב העובדים, אבל ווישור היא חברה רזה שיכולה לקלוט הרבה עובדים".

מתי העובדים צפויים לקבל מענק בגין הרכישה אם בכלל?

"אנחנו יודעים לפרגן לעובדים. אנחנו עובדים על זה. בזמן הקרוב נהיה אנשי בשורות, וגם העובדים ירגישו את היציאה החדשה לדרך. המוכרים היו צריכים לשלם את זה, אבל לא נהיה קטנוניים והחברה שלנו תפרגן לעובדים. אנחנו במשא ומתן מול ועד העובדים. המענק ישמש רוח גבית כדי שיבינו שיוצאים לדרך משותפת".

הון עצמי גבוה ב־100 מיליון שקל מהשווי: ווישור, שהוקמה ב־2018, הצליחה להציג רווחיות שנתיים לאחר הקמתה. הרווח של ווישור אמנם לא בסקאלה של חברות הביטוח הגדולות, אך הוא משתפר והסתכם ב־5 מיליון שקל בשנה שעברה, לעומת רווח של 2.2 מיליון שקל ב־2020. ואולם, מתחילת 2022 רשמה החברה כבר הפסד של 10 מיליון שקל (5 מיליון שקל לרבעון). התוצאות האלה עשויות להצביע על התלות הגבוהה של ווישור בשוק ההון, בדומה לחברות הביטוח המסורתיות שמהן היא מבקשת להתבדל. על פי וינשל, ההפסדים של החברה השנה נובעים דווקא מהשמרנות שלה וההשקעה שלה באג"ח שרשמו ירידות ב־2022. "כשמנטרלים את הפסד האג"ח שלנו, בכמעט 10 מיליון שקל, מבינים שהתוצאות שלנו טובות יותר".

כך או כך, אם ההפסדים יימשכו, הם יקשו על החברה להמשיך אל האתגר הבא שלה, שהוא, על פי הערכות, הנפקה בנאסד"ק. ואולם, עוד לפני ניו יורק, מניית החברה תצטרך להתאושש באחוזת בית. מניית ווישור צללה השנה ב־35%, בעוד מדד ת"א־ביטוח שבו היא נכללת ירד ב־5.5%. החברה נסחרת בשווי של 290 מיליון שקל - נמוך מהונה העצמי שנאמד ב־389 מיליון שקל.

להיסחר בשווי נמוך לא מעיד על חוסר אמון של השוק?

"אי אפשר למדוד אמון לפי מחיר השוק", הוא אומר ונתלה באילנות גבוהים מאוד "גם אמזון וגוגל ירדו בעשרות אחוזים. יש פה מומנטום ומשבר כלכלי עולמי שנקלענו אליו. אנחנו מושפעים ממשהו גדול יותר".

תגיות