אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעלות של 240 מיליון שקל: מסוע הגרעינים בנמל אשדוד נפתח לפעילות מסוע הגרעינים בנמל אשדוד. "יאפשר ליבואנים להוזיל בצורה משמעותית את עלויות השינוע" | רענן כהן

בעלות של 240 מיליון שקל: מסוע הגרעינים בנמל אשדוד נפתח לפעילות

חברת נמלי ישראל, שמימנה מחצית הפרויקט, צופה כי המסוע החדש יסיט כ-40% מהתבואה המיובאת לישראל מהצפון לדרום. לדבריה, החלוקה תוביל להפחתת משאיות בכביש וזיהום אוויר

01.01.2023, 09:41 | יובל שדה

מסוע הגרעינים בנמל אשדוד, שהוקם בעלות של כ-240 מיליון שקל והיה אמור להיפתח במהלך השנה שעברה, נפתח היום לפעילות מלאה לאחר עיכוב של חודשים.

המסוע החדש יחליף את שיטת הפריקה הקיימת שבה משנעים את הסחורה באמצעות עשרות משאיות, המקשרות בין הנמל לממגורה שמרוחקת כ־2.2 ק"מ ממנו. בחברת נמלי ישראל, שמימנה חצי מעלות ההקמה (יחד עם חברת נמל אשדוד) צופים כי המסוע החדש יסיט כ-40% מהתבואה המיובאת לישראל מהצפון לדרום. היום צפויה לפרוק אוניית גרעינים ראשונה באמצעות המסוע.

לפי נתוני רשות הספנות והנמלים, ב־2021 נכנסו לישראל כ־5.5 מיליון טון תבואות בשנה, הכוללות חיטה למאכל, פולי שמן ומספוא לבעלי חיים. ממגורות דגון בחיפה פרקו 69% מהתבואות המגיעות למדינה, ובאשדוד 31%.

בחנ"י טוענים כי הפעלת המסוע החדש תאפשר מיצוי של קיבולת ממגורת אשדוד ותייצר חלוקה מחודשת של יבוא הגרעינים ומוצריו בין צפון הארץ לדרומה, באופן שעשוי להפחית עשרות משאיות מכבישי הארץ ולהפחית עומסי התנועה, בעיות בטיחות בדרכים וזיהום אוויר. השימוש במסוע צפוי לצמצם במעט את עלויות היבוא והשינוע, אך ההשפעה של העניין על המחיר לצרכן אינה צפויה להיות משמעותית.

העבודה על הקמת המסוע נמשכה כ-3 שנים. המסוע מכיל שתי מסילות שמאפשרות יכולת של העברת תבואה בקצב של 600 טון לשעה, ו-1,200 טון לשעה, כלומר בקצב מרבי של 1,800 טון לשעה. המסוע ממוקם ברציף 21 בנמל אשדוד לאורך של כ-300 מטר ומשם הוא ממשיך עוד כ-2.2 ק"מ עד לממגורות. המסוע נמצא לכל אורכו על עמודים בגובה של 5.5 עד 14 מטרים מעל הקרקע.

כפי שפורסם לפני חודשיים בכלכליסט, את המסוע החדש תפעיל עד לסוף חודש מאי 2028 חברת לוגיסטיקר מקבוצת ממן, מפעילת הממגורה בעורף נמל אשדוד.

מנכ"ל חברת נמלי ישראל, יצחק בלומנטל: "מסוע הגרעינים באשדוד הוא פרויקט דגל של חנ"י ויש באפשרותו להשפיע רבות על המלחמה ביוקר המחייה בישראל. הפרויקט משלב בין ערכי הקיימות בהם חנ"י דוגלת. מעבר לחסכון הכספי ליבואנים, למובילים ולצרכנים, מדובר גם בבשורה חשובה לאיכות הסביבה ולהפחתת תנועת המשאיות באזור נמלי הים בחיפה".

מנכ"ל חברת לוגיסטיקר, זאב מנצור: "אנו עוברים להפעיל את מסוע התבואה באופן מלא, 18 שעות ביממה, 6 ימים בשבוע. המשמעות התפעולית היא שזמן הפריקה של אוניית תבואה בנמל אשדוד עומד להתקצר בכ-75% בהשוואה לקצב כיום. אם נוסיף לכך, שהחל מה-9.2 רציף 21 בנמל אשדוד יוגדר כייעודי לאוניות תבואה, ניתן לומר בוודאות כי אנו נמצאים לקראת פתרון אופרטיבי לעיוות היסטורי בישראל".

עוד מוסיף מנצור, "אנו נמצאים בקשר מול ראשי איגוד יבואני התבואה על מנת למקסם את היעילות של תהליך קליטת ופריקת התבואה. כל אלה יאפשרו ליבואנים להוזיל בצורה משמעותית את עלויות השינוע ובהמשך, הדבר יתרום להוזלת יוקר המחיה בישראל".

תגיות