אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תמורת דולר אחד: הספינה "הישראלית" שחטפו החות'ים הפכה לאטרקציה תיירותית מבקרים על סיפון הגלקסי לידר, בנובמבר | צילום: AFP

תמורת דולר אחד: הספינה "הישראלית" שחטפו החות'ים הפכה לאטרקציה תיירותית

הגלקסי לידר, שחטפו החות'ים בנובמבר ונמצאת בבעלות ישראלית חלקית, עוגנת מול חופי תימן, ואזרחים מהשורה יכולים לבוא לבקר בה תמורת מחיר שאינו זול עבורם. התימנים נוהרים אליה מכל חלקי המדינה, לפעמים גם במסע שנמשך מאות קילומטרים. "זה כבוד וגאווה עבורנו", אמר אחד המבקרים

31.01.2024, 10:53 | דורון פסקין

החות'ים בתימן מייצרים לעצמם "הכנסה צדדית" לא מבוטלת באמצעות הפיכת ספינת "גלקסי לידר" אותה תפסו לפני כחודשיים מול חופי המדינה לאטרקציה תיירותית.

הספינה, שנמצאת בבעלות חלקית של איש העסקים הישראלי רמי אונגר, עוגנת מול חופי נמל א-סליף שבמחוז חודיידה במערב תימן. לפי החות'ים הנתמכים על ידי איראן, היא נתפסה כחלק מהזדהות המורדים התימנים עם תושבי רצועת עזה. על הספינה הונפו דגלי תימן ופלסטין ועל סיפונה נתלו כרזות עליהן סיסמאות נגד ארה"ב וישראל.

החות'ים מאפשרים לאזרחים מהשורה לבוא ולבקר בספינה בכל ימות השבוע למעט שבת ושלישי, בשעות 08:00 עד 11:00 ו-14:00 עד 18:00. לפי הדיווחים הערביים, התימנים נוהרים אליה מכל חלקי המדינה, לפעמים גם במסע שנמשך מאות קילומטרים.

הביקור אינו זול עבור התימני הממוצע. מי שרוצה לעלות על הסיפון ולהצטלם עליו או לרקוד את הריקוד התימני המסורתי צריך לשלם לחות'ים כ-500 ריאל תימני, סכום שווה ערך לדולר אחד וכזה שמספיק לרכישת ארוחת צהריים אחת בשוק התימני. המבקרים מגיעים לספינה באמצעות סירות עץ קטנות היוצאות מהחוף.

אבל התענוג הזה של ביקור בספינה הישראלית הוא הרבה יותר יקר עבור התימני הממוצע, שלמרות תנאי המחיה הקשים מוכן להוציא ממיטב כספו. הרוב המוחלט של המבקרים אינם בעלי רכב עקב העלות הגבוהה של החזקתו, ולכן נאלצים להסתמך על תחבורה ציבורית. כך למשל, הנסיעה מצנעא לחודיידה באוטובוס עולה 7,000 ריאל תימני (13.2 דולר). מאזורים מרוחקים כמו מחוז אל-באידאא' אין תחבורה ציבורית סדירה ולכן התימנים נאלצים לאתר אלטרנטיבות אחרות, כשהמחיר הממוצע עומד על 12,000 ריאל תימני (22.6 דולר).

זוביר אל-חידרי, תימני שהגיע לגלקסי לידר מהבירה צנעא, המרוחקת למעלה מ-200 קילומטרים מחודיידה, אמר לתקשורת הערבית כי לקח לו חמש שעות להגיע "לביקור בספינה הישראלית שנתפסה". מי שמגיע לביקור בספינה רואה בהשתלטות על הספינה "הישראלית" על ידי כוח מוצנח של החות'ים כאירוע מעורר גאווה. "זהו כבוד וגאווה עבורנו כתימנים שהכוחות המזוינים שלנו מבצעים את העבודה האדירה הזו לתמיכה באחיהם המדוכאים בפלסטין ובעזה", אמר זוביר.

אזרח תימני אחר בשם מוחמד אל-ביידאני, שלטענתו עשה מסע של כ-400 קילומטרים שנמשך 8 שעות ממחוז אל-בידאא' למחוז חודיידה כדי לבקר בספינה, אמר: "תפיסת הספינה היא מקור של כבוד וגאווה לעם התימני".

תפיסת הגלקסי לידר ב-19 בנובמבר בידי החות'ים הייתה הפעולה הראשונה שלהם כנגד ספינות מסחריות בים האדום, במסגרת מה שהם טוענים שהוא "הזדהות עם תושבי רצועת עזה". מאז תקפו החות'ים כבר למעלה מ-30 ספינות, כולל ספינות קרב אמריקאיות, באמצעות כטב"מים וטילים, אם כי רוב המתקפות הללו יורטו ומיעוטן גרמו לנזקים ברכוש.

תגיות