אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

Mind The Tech

"טוב שקשה לגייס הון - ליזמים, למשקיעים, לעובדים וגם לבנקים"

תימור ארבל-סרדס, מנכ"לית לאומיטק מקבוצת לאומי, אמרה בוועידת Mind the Tech של כלכליסט ובנק לאומי בניו יורק כי "מי שיידע להתאים את המודלים העסקיים והתפעוליים שלו לשינויים, יישאר על המסלול ויצליח לפרוץ קדימה"

16.09.2022, 11:16 | רועי ברגמן

"נפגשנו כאן לפני שנה, בעיצומה של שנה שהתאפיינה בהישגים כלכליים שוברי שיאים מכל הבחינות: הכסף היה זול, המסכים בשווקים היו ירוקים, וסבבי הגיוסים של חברות נראו מצוין", כך אמרה היום תימור ארבל-סרדס, מנכ"לית לאומיטק מקבוצת לאומי, בוועידת Mind the Tech של כלכליסט ובנק לאומי בניו יורק.

"באותם ימים, דיברנו על המעבר מאומת הסטארט-אפ לאומת הסקייל-אפ (Scale-UP), עם צמיחה מובהקת בחדשנות ובמספר החברות החדשות, צבירת כישורים רב-לאומיים ויכולות , מיזוגים ורכישות ויצירת מעמד יציב של מנהלים בכירים באקו-סיסטם הישראלי.

שנה אחת אחרי, וחוץ מהביקוש הגבוה למוצרי טכנולוגיה, האווירה השתנתה לגמרי. ההשקעות בהיי-טק בישראל צנחו במחצית הראשונה של 2022, סבבי גיוס לחדי קרן צנחו בחדות וגם הפער בין הערכות השווי לאקזיטים עדיין לא נסגר", ציינה ארבל-סרדס.

זה אולי לא נעים, אבל לשיטת ארבל-סרדס זה גם לא בהכרח נורא: "הקלישאה אומרת ש'כל משבר הוא גם הזדמנות'. אני רוצה ללכת צעד אחד רחוק יותר: משבר, או במילים אחרות – הצטברות של אתגרים – הוא שלב חיוני באבולוציה של כל עסק, ובמיוחד באבולוציה של חברת היי-טק.

"אומת הסקייל-אפ נאלצה לעמוד מול אתגר ולצלוח אותו כשהיא חזקה יותר. מי שיידע איך להגיב לשוק, למצוא את הטכנולוגיה הנכונה, ולהתאים את המודלים העסקיים והתפעוליים שלו לשינויים – יישאר על המסלול ויצליח לפרוץ קדימה. משברי עבר לימדו אותנו שחברות הטכנולוגיה הן הראשונות להתגבר על משברים, לקצור את פירות ההתאוששות, ולטפח רעיונות עסקיים חדשים וטכנולוגיות חדשות.

הדרישות עלו, והן עלו בצדק, אמרה מנכ"לית לאומיטק: "הכלכלה מאלצת את החברות לחולל את המהפכה דרך הכסף והמזומן הוא המלך. היכולת לגייס הון היא חסם כניסה בתעשייה שלנו. אבל כמו הקריטריונים להשתתפות באולימפיאדה, שחייבים לעמוד בהם, טוב מאוד שהרף עלה בחזרה. זה דבר טוב שקשה לגייס הון - זה טוב לכלכלה, זה עוזר לנו למקד את המשאבים החשובים ביותר שלנו – כסף וכישרון – במקומות הנכונים.

ולא רק לכלכלה: "זה טוב בשביל היזמים הטובים, שלא מתרגשים מהערכות שווי, אלא מעמידה במדדי ביצוע עסקיים מצוינים. זה טוב לחברות סקייל-אפ שיהיה להן קל יותר לרכוש חברות, לשכור עובדים איכותיים, ולהשיג יתרון יחסי מול המתחרים. זה טוב לעובדים. וזה טוב למשקיעים. בשנתיים האחרונות, קרנות פעלו מתוך הצורך להשקיע, למרות שהיה להן ברור שפוטנציאל הרווח אחרי ההשקעה - לפי הערכות שווי כל כך גבוהות - הלך והצטמצם. עכשיו, יש סכום כסף יפה מאוד שפנוי להשקעה, ועימו גם הזדמנויות השקעה מעניינות.

"ולבסוף, זה טוב גם לנו – לבנקים. זה טוב ללאומיטק. המודעות למימון יעיל ומאוזן מגדילה את הביקוש לאשראי. משברים מאלצים אותנו להתגבר על אתגרים ולהיות הגרסה הכי טובה של עצמנו. 'לחזור ליסודות'. סטארט-אפים חיים בעולם של אי-ודאות ושל חדשנות משבשת וכשמזג האוויר סוער, כלי הניווט הטוב ביותר הוא גמישות, שבאה לידי ביטוי בצמצום ההתחייבויות המותנות. הדרך ליצור גמישות היא לצמצם את התלות בגורמים חיצוניים. כלומר, להאט את קצב שריפת המזומנים, ליצור פיזור בקרב המשקיעים וגם פיזור במקורות המימון. בסופו של יום, חברה טובה היא חברה שהמוצר שלה פותר בעיה כואבת, ושיש לו ערך של ממש עבור הלקוחות. בטווח הארוך, הביקוש הזה חזק יותר מכל משבר".



תגיות