אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סין מפסיקה משלוחים לישראל ופוגעת בהצלחת הנמל שבבעלותה נמל המפרץ. האוניות של קוסקו יעגנו בפיראוס ולא ימשיכו לישראל | צילום: אלעד גרשגורן

סין מפסיקה משלוחים לישראל ופוגעת בהצלחת הנמל שבבעלותה

נמל המפרץ בחיפה, שמפעילה SIPG שבבעלות הממשלה הסינית, השתלט בשנים האחרונות על 88% משוק השטעון הימי בארץ. הפסקת הפעילות בישראל של קוסקו, גם היא בבעלות סינית, פגעה באופן אנוש בפעילות נמל המפרץ

15.01.2024, 06:00 | יובל אזולאי

כשנחנך נמל המפרץ באוגוסט 2021, גולת הכותרת של האירוע היתה הגעתה של ספינת ענק של קוסקו, חברת הספנות בבעלות ממשלת סין, לישראל. זו היתה העגינה הראשונה של ספינת מטען בנמל שמופעל בזכיינות על ידי שנחאי אינטרנשיונל פורט גרופ (SPIG), שאחת מבעלי המניות שלה אף היא קוסקו עצמה, וגם היא בבעלות אותה ממשלה. הנמל הוקם, בין השאר, על מנת שיוכל לקלוט ספינות ענק ובכך להפוך ל"האב", לאפשר להן לפרוק מכולות לספינות קטנות יותר ומשם לפרוק אותן לנמלים אחרים בחו"ל.

ואכן עם תחילת הפעלתו, באופן צפוי למדי, העבירה קוסקו את פעילותה בארץ לנמל החדש, והיקף הפעילות של הנמל זינק בתוך זמן קצר והגיעה לנתח של 88% משוק השטעונים בארץ בסוף 2022 (שטעון: פריקת מכולות מספינה אחת וטעינתן על ספינה אחרת שפניה ליעד חדש). אלא שבאופן אבסורדי, מי שהנחית עכשיו את המכה הקשה על פעילות הנמל היא לא אחרת מאשר קוסקו: היא עצרה את העברת מטעני השטעון שלה דרך הנמל הסיני כבר עם פרוץ המלחמה באוקטובר. בעקבות המהלך היקף שטעון המכולות בנמל ירד מ־13 אלף בחודש בממוצע לכ־4,200 בלבד, ובנובמבר הוא צנח בחדות לכ־2,800 מכולות.

קוסקו הודיעה בשבוע שעבר כי תפסיק את פעילותה מול ישראל, ובכך היא החברה הראשונה והיחידה שמנתקת את קשרי הסחר שלה עם הנמלים בארץ. בניגוד לענקיות אחרות, שהודיעו על הפסקת פעילותן דרך הים האדום אך ממשיכות לקיים קשרי מסחר עם נמלי ישראל בים התיכון, קוסקו הסינית ניתקה קשר עם ישראל באופן גורף – החלטה שלמעשה אינה קשורה לאיום החות'י, אלא כמו מה שנראה כהחלטה עקרונית של הסינים שלא לפעול יותר מול נמלים בישראל.

הזיקה של קוסקו לשוק הישראלי היא נמוכה יחסית והיקף פעילותה בשוק המקומי מהווה, על פי הערכות, כ־5%. אולם היא כן מהווה נתח מהותי מפעילות השטעון של הנמל הסיני החדש, והמכה שהיא הנחיתה עליו צפויה לפגוע בפעילותו.

תחילת פעילות הנמל הסיני התאפיינה ברוח גבית חזקה שהוא קיבל מקוסקו. כבר ברבעון השני של 2022 נמל המפרץ שטען כ־9.6 אלף מכולות מטען לעומת 7.4 אלף מכולות בנמל חיפה המתחרה. מאז, מגמת ההשתלטות של השחקן הסיני החדש על שטעון מכולות רק הוסיפה והתחזקה והגיעה, כאמור, לנתח שוק של 88%. באותו רבעון מספר שטעוני המכולות בנמל חיפה הוותיק כבר היה זניח, כ־1,500 מכולות בלבד.

המספרים הפנומנליים של היקף שטעון המכולות בנמל המפרץ הושפעו ברבעון השלישי של 2022 גם מלקוחה חדשה שהצטרפה אליו, צים הישראלית, שלפי הערכות אחראית לכ־40% מהיקף פעילותו ונחשבת ללקוחה המרכזית שלו. שני לקוחות עוגן נוספים שלו הן ענקית הספנות השוויצרית MSC ומארסק הדנית.

המעבר של צים לנמל המפרץ הרחיב את היקף שטעון המכולות בנמל גם ברבעון הראשון של 2023, כשכל שאר נמלי הים מדדים הרחק מאחוריו עם נתחי שוק נגוסים בשיניים סיניות. באותו הרבעון נמל המפרץ עשה שטעון ל־26.3 אלף מכולות, מתוך כמעט 30 אלף שטעוני מכולות שנעשו באותה התקופה בכלל הנמלים בארץ. באותו הרבעון נמל חיפה עשה כ־2,750 שטעוני מכולות. ברבעון השני של השנה שעברה נמל המפרץ עשה שטעון של כמעט 30 אלף מכולות, כ־80% מכלל שטעוני המכולות בנמלי הים בארץ באותה התקופה. בנמל חיפה הוותיק עשו באותו הזמן שטעון לכ־340 מכולות בלבד.

גם את הרבעון השלישי של 2023 נמל המפרץ סיים עם כמות גדולה של שטעוני מכולות: כ־27 אלף. אז בא חודש אוקטובר, חמאס פשט על עוטף עזה וערי הדרום, טבח בהמוני אזרחים ישראלים וחטף עוד מאות לתוך הרצועה. ישראל יצאה למלחמה בעזה, ולתמונה המסובכת ממילא נכנסו המורדים החות'ים בתימן שהביעו סולידריות עם חמאס. החות'ים החלו לתקוף אוניות שמיועדות לישראל באזור מצר באב אל־מנדב, שמחבר בין הים הערבי לים האדום ונחשב קריטי לתנועת כלי שיט מהמזרח לאירופה.

נתוני רשות הספנות והנמלים לאוקטובר ונובמבר מצביעים על צניחה חדה בשטעונים בכלל נמלי ישראל, והיא בולטת במיוחד בנמל הסיני. באוקטובר נמל המפרץ שטען כ־4,260 מכולות מטען בלבד, ומספרן צנח בנובמבר לכ־2,900 מכולות. בכל אחד מהחודשים האלה נמל חיפה שטען פחות מ־200 מכולות. באותם חודשים גם הנמל הוותיק בדרום, נמל אשדוד, הרגיש את הירידה החדה בשטעון מכולות: מכ־530 מכולות שעשו בו שטעון ברבעון השלישי של 2023 מספרן ירד ל־180 באוקטובר ול־164 בנובמבר.

בנמל הדרום של HCT התרחש תהליך דומה, והמספר ירד מכ־3,600 מכולות ברבעון השלישי של השנה ל־1,550 באוקטובר ולאפס בנובמבר. האיום החות'י אילץ את חברות הספנות "לחשב מסלול מחדש", כלומר להקיף את יבשת אפריקה ובכך להאריך את משך השיט לנמלים שבאגן הים התיכון בשבוע וחצי עד שבועיים. עקב זאת מחירי ההובלה הימית זינקו במאות אחוזים.

גם הענקית הסינית קוסקו עברה למסלול עוקף אפריקה, אך בשונה ממתחרותיה הודיעה לפני כשבוע וחצי על הפסקת פעילות מוחלטת בישראל עד להודעה חדשה. משמעות ההחלטה היא שאוניותיה יסיימו את מסען בנמל פיראוס ביוון, תוך שהיא מדלגת על נמל המפרץ ומנחיתה עליו מכה כואבת לאחר שהיתה הראשונה שחיבקה אותו עם פתיחתו לפני שנתיים.

לקראת חנוכת הנמל, שלוותה בסופרלטיבים על "אירוע היסטורי שמתרחש פעם בעשרות שנים", קוסקו עשתה תצוגת תכלית מרשימה: היא הראשונה שהגיעה לנמל החדש, לאחר שנטשה את נמל חיפה הוותיק, ולקראת חנוכתו שיגרה אליו היישר מנמל פיראוס שבשליטתה את אחת מאוניות המגה שלה. בכך העבירה את המסר לשאר הנמלים בארץ שהסינים נחושים לשנות את כללי המשחק הנהוגים בענף הספנות הישראלי.

גורם בענף הספנות הפחית בימים האחרונים מעוצמת המהלך של קוסקו והגדיר אותו "מכה קלה בכנף" בשביל הנמל הסיני בנימוק שחלקה בפעילותו הכללית קטן יחסית. הגורם הסביר את הצניחה החדה בחודשיים האחרונים במספר פעולות שטעון המכולות בהסטתן מהנמל הסיני ל"האבים" אחרים באגן הים התיכון, תוצאה של המלחמה המתמשכת בדרום והמתיחות המתעצמת בצפון, לצד ירידה כללית במספר המכולות המיועדות למשק בישראל.

תגיות