אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התחילה בהייטק - מסיימת בשירותי גרירה: אוטונומו הישראלית נמכרת כשהיא בשפל מנכ"ל אוטונומו בן וולקוב | צילום: אוראל כהן

התחילה בהייטק - מסיימת בשירותי גרירה: אוטונומו הישראלית נמכרת כשהיא בשפל

החברה שפיתחה פלטפורמת מידע לכלי רכב מחוברים הונפקה לפני שנה וחצי לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר - שהצטמק מאז ל-70 מיליון דולר בלבד. כעת, לאחר שפיטרה את כל עובדיה בישראל, היא נמכרת לחברת URGENTLY האמריקאית - אפליקציית שירותי דרך שמספקת שירותי גרירה, התנעה והחלפת צמיגים. המייסד והמנכ"ל בן וולקוב יהפוך לדירקטור ויועץ

10.02.2023, 09:30 | סופי שולמן

אוטונומו הישראלית, שהונפקה לפני שנה וחצי לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר, מגיעה לסוף דרכה. החברה הודיעה הלילה כי תימכר לחברת URGENTLY האמריקאית בעסקת מניות. מדובר למעשה בעסקה שנועדה לתת לרוכשת להיכנס לתוך המבנה הבורסאי של אוטונומו, שסגרה את המסחר אתמול בשווי של 70 מיליון דולר בלבד.

לאחר העסקה תהפוך אוטונומו למחלקה בתוך URGENTLY, חברה שרחוקה מאוד מהייטק. בעלי המניות של אוטונומו יקבלו 33% בלבד בחברה הממוזגת, והיתר יישארו בידי בעלי המניות של הרוכשת. בן וולקוב, מייסד ומנכ"ל אוטונומו, ישמש כדירקטור ויועץ בעוד החברה תנוהל על ידי מנהלי הרוכשת.

URGENTLY היא אפליקציית שירותי דרך שמספקת שירותי גרירה, התנעה והחלפת צמיגים. לאוטונומו אין עד היום הכנסות משמעותיות, ואילו לחברה הרוכשת אמורות להיות הכנסות של 185 מיליון דולר ב-2022, צמיחה שנתית של 25%. לאחר השלמת העסקה ברבעון השלישי של 2023, תתחיל החברה הממוזגת להיסחר תחת הסימול ULY. עם בעלי המניות של הרוכשת נמנות קרנות ההשקעה של ב.מ.וו, פורשה ויגואר.

אוטונומו, שעוסקת בפיתוח פלטפורמת מידע שמבוססת על כלי רכב מחוברים, היא אחת מהנפקות הספאק המאכזבות שיצאו מישראל. מאז ההנפקה הפכה קרן ההשקעות הסעודית MITACH לבעלת המניות הגדולה בחברה עם אחזקה של 20.4%. הקרנות שמימנו את אוטונומו כמעט מאז הקמתה היו בסמר וסטייג' וואן. הביצועים שאוטונומו מציגה רחוקים מאוד מהמצגות שניתנו ערב ההנפקה. על רקע זה החברה ערכה מספר סבבי פיטורים מסיביים והפסיקה לתת תחזיות למשקיעים. לפני חודשיים היא ערכה את סבב הפיטורים הגדול ביותר, שבו חיסלה כמעט את כל הפעילות בישראל, בה הועסקו 100 עובדים. אחרי הסבב הזה, שקדם לו סבב של כמה עשרות עובדים בקיץ, נותרה החברה עם פחות מ-100 עובדים, רובם בארה"ב ובריטניה.

בסוף 2021 העסיקה אוטונומו 128 עובדים, אבל אז היא רכשה שני סטארט-אפים - NEURA הישראלי, שעבורו שילמה 50 מיליון דולר, ואת FLOOW עבור 69 מיליון דולר. שתי החברות העסיקו יחד 60 עובדים, מה שניפח דרמטית את מצבת העובדים. כעת נפרדה אוטונומו מכל עובדי NEURA.

הרכישות לא הניבו תרומה משמעותית לאוטונומו, וברבעון השלישי רשמה החברה הכנסות של 2 מיליון דולר בלבד, שרובן מגיעות על פי הערכות מרכישת הפעילות של FLOOW, ובכל מקרה רחוקות מאוד מהתחזית להכנסות של 24 מיליון דולר שהיא הייתה אמורה להציג השנה ושל 98 מיליון דולר בשנה הבאה.

אוטונומו הפסיקה בינתיים לתת תחזיות קדימה למרבה האכזבה של המשקיעים. ההפסד התפעולי ברבעון השלישי הסתכם ב-37 מיליון דולר, בין היתר בעקבות מחיקת כל המוניטין של הסטארט-אפים שנרכשו. ברבעון שלפני כן מחקה אוטונומו 45 מיליון דולר נוספים שכללו כבר אז חלק מהמוניטין של הרכישות וכן ירידת ערך של אוטונומו עצמה. מתחילת השנה הסתכם ההפסד התפעולי של אוטונומו ב-116 מיליון דולר על הכנסות זעומות של 5 מיליון דולר.

אוטונומו הוקמה ב־2015 על ידי בן וולקוב ואבנר כהן שאינו פעיל בחברה. היא פיתחה זירת מסחר למידע שנאסף מכלי רכב מחוברים (Connected vehicles), ומשרתת יצרניות רכב, ציי רכב ויותר מ־100 נותני שירותים בתעשיות שונות כגון ביטוח ותחבורה ציבורית. לפי נתוני החברה, הפלטפורמה שלה מעבדת באופן מאובטח יותר מ־4 מיליארד פריטי מידע מדי יום, שנאספים מיותר מ־40 מיליון כלי רכב מחוברים (כאלה שיש בהם כרטיס סים) מסביב לעולם.

תגיות