אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות התחרות: מטרו מוטור תשלם 20.8 מיליון שקל לאחר שמכרה כלי רכב בניגוד להתחייבותה מטרו יבואנית ימאהה | צילום: רונן טופלברג

רשות התחרות: מטרו מוטור תשלם 20.8 מיליון שקל לאחר שמכרה כלי רכב בניגוד להתחייבותה

הממונה על התחרות הודיעה ליבואנית ימאהה על כוונתה להטיל עליה עיצומים כספיים בכפוף לשימוע, בשל היותה צד להסדר כובל. מטרו: "הודעת הממונה על התחרות חסרת בסיס, רצופה שגיאות ועיוותים ומהווה פגיעה בחברה"

06.02.2024, 14:28 | תומר הדר

הממונה על התחרות הודיעה היום (ג') למטרו מוטור שיווק על כוונתה להטיל עליה עיצומים כספיים, בכפוף לשימוע, בסכום של כ-20.8 מיליון שקל, זאת בגין היותה צד להסדר כובל. הממונה הודיעה גם על כוונתה להטיל עיצומים כספיים על שני נושאי משרה במטרו מוטור, בסכומים העומדים על כ-600 אלף שקל.

האיום על יבואנית ימאהה מגיע לאחר שזו המשיכה למכור - לכאורה - כלי רכב שהתחייבה להפסיק למכור.

בשנת 2021 ביקשה מטרו לשווק בישראל לא רק את האופנועים של חברת ימאהה היפנית, אלא גם את הטרקטורונים שלה. אולם, הממונה על התחרות קבעה כי מטרו המשווקת כיום את האופנועים של ימאהה, קווסאקי ויצרנית האופנועים החשמליים ZERO , כמו גם את קטנועי ימאהה, סאן יאנג וגוגורו – וטרקטורוני ACCESS וימאהה – נמצאת בהסכם כובל לייבוא של רכבים ארבע-גלגליים (כלומר: טרקטורונים ורכבי עבודה) עם ימאהה היפנית בגלל היקף המכירות של החברה בשוק.

בשעתו, קבעה הממונה על התחרות כי מטרו שהחזיקה בשעתו ב-70% משוק הכלים התפעוליים בישראל והחזיקה בזיכיון הייבוא של מרשל, איזיגו וארקטיק קאט היתה עלולה לפגוע בתחרות. לפי הודעת הממונה על ההגבלים מ-2021: ""קודם להסדר שבין ימאהה לבין מטרו מוטור ייבאה מטרו מוטור רכבים תפעוליים וטרקטורונים של יצרנים נוספים ואחזה בנתחי שוק משמעותיים בייבוא ובשיווק של רכבים אלה. והיתה עלולה לפגוע בתחרות שבין ימאהה לבין יצרנים אחרים המשווקים על ידי מטרו מוטור והיתה עלולה לייצר למטרו מוטור כח שוק כלפי צרכני רכבים אלה".

בעקבות הודעת הממונה על התחרות בחרה מטרו לוותר על שני מותגים: EZ GO ו"ארקטיק קאט" וזאת בהסכמת הממונה. לפי הודעת הממונה מ-2022: "לאחר קביעת הממונה, החליטה מטרו מוטור – בהסכמת הממונה - לסיים את ההתקשרות עם חברת .Inc Vehicles Specialized Textron ביחס לייבוא ושיווק רכבים תפעוליים וטרקטורונים ממותגי החברה (Go-EZ ו-Cat Arctic), על מנת שההסכם בינה לבין ימאהה לא יהווה עוד הסדר כובל".

אולם אחד התנאים שפורטו על ידי הממונה היה שמטרו לא תחל במכירת הטרקטורונים של ימאהה עד שלא תסיים למכור את הטרקטורונים של החברות שעמן סיימה את ההתקשרות, כדי שלא יווצר מצב בו היא משווקת בפועל את הטרקטורונים של ימאהה - וגם של היצרנים שעליהם מטרו ויתרה.

לטענת הממונה על החתרות, מטרו חתמה על הסכמים עם סוכניה כך שהסוכנים ימכרו את הטרקטורונים, אבל בפועל מטרו לא עשתה זאת. לפי הודעת הממונה על התחרות: "על רקע זה חתמה מטרו מוטור על הסכמים עם סוכנים בלעדיים שלה, הנחזים כהסכמי מכירה של מלאי הטרקטורונים שנותר ברשותה ממותג היצרנית עמה סיימה את ההתקשרות. אך בפועל, מלאי הטרקטורונים לא עבר לסוכנים, ומטרו מוטור המשיכה למכור טרקטורונים אלה במקביל למכירת טרקטורוני ימאהה, באופן שעלול לפגוע פגיעה משמעותית בתחרות".

ממטרו נמסר: "הודעת הממונה על התחרות חסרת בסיס, רצופה שגיאות ועיוותים ומהווה פגיעה בחברה שמחוללת תחרות. לחברה טענות טובות ביחס לכל האמור בהודעת הממונה והיא תביא אותן בפני הערכאות המוסמכות. החברה סמוכה ובטוחה כי ימצא שלא נפל רבב בהתנהלותה ובהתנהלות נושאי המשרה בה. מדובר בהחלטה חסרת תקדים הן מבחינת נימוקי ההחלטה והן מבחינת תוצאותיה ביחס לעניין המדובר, והיא נועדה לכסות על כשלי הרשות. צר לנו כי הלחצים המופעלים על הממונה על התחרות מניעים אותה לטיפול בחברה מחוללת תחרות, במקום חברות אשר חוסמות אותה".

תגיות