במסגרת ההצטיידות החשמלית: המדינה תרכוש לראשונה רכבים קטנים
לפי המכרז, המדינה תצטייד ב-2024 ברכבי סופר-מיני, האצ'בק, כביש שטח, שבעה מקומות, ורכבי מנהלים ובכירים. הדרישות: 5 שנות אחריות לסוללה או 150 אלף קילומטר ב-5 שנים, וזו מפרטת חלק מגזרות המחירים - כך, מחיר הכביש- שטח יהיה 162-210 אלף שקל, בעוד שזה של הסופר מיני לא מפורט
מדינת ישראל נערכת לשלב הבא של הצטיידות ברכב חשמלי ויוצאת במכרז ראשון לרכישת חשמליות קטנות, כך עולה ממסמכים שהופצו בתחילת השבוע בקרב ספקי המסגרת של המדינה - יבואנים מורשים מטעם המדינה.
המכרז אינו כולל רק חשמליות קטנות - זה חלק ממתווה הצטיידות במספר "סלים" של רכבים חשמליים שהיקף ההצטיידות בכל אחד מהם מונה כמה עשרות מכוניות. עם זאת, ההיקף האמור עשוי לגדול מכיוון שמכרזי ההצטיידות מהווים אמת מידה גם לגופים נוספים. כלומר, ברגע שרכב מדגם מסוים נבחר לשירות המדינה גם גופים נוספים של המדינה יכולים לבקש להצטייד בו וכך להגדיל את היקף ההצטיידות.
לפי המדינה, ההצטיידות ברכב חשמלי שתתרחש במהלך 2024 תורכב משישה מתווים: רכב סופר-מיני, רכב בעל מרכב האצ'בק (חמש דלתות), רכב כביש שטח, רכב שבעה מקומות, רכב מקבוצת רישוי 5 (מנהלים) ורכב מקבוצת רישוי 6 (בכירים). רכבים אלה יגיעו בין היתר לידי מינהל הרכב הממשלתי, משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, רשות הכבאות הארצית, משרד הביטחון וגופים נוספים. דרישות המדינה כוללות בין היתר חמש שנות אחריות לסוללה או 150 אלף קילומטר בחמש שנים וכן אפשרות להאריך את האחריות לסוללה בתשלום לשנה נוספת.
מסמכי משרד האוצר כוללים גם מפרטים לכל סוגי הרכבים החשמליים שמדינת ישראל תרכוש. כך, הרכבים החשמליים בכל הקבוצות יידרשו לטווח רשמי של 400 קילומטר ומעלה ולמערכות בטיחות אקטיביות מקוריות. עוד תנאי סף להשתתפות במכרז יהיה יכולת להיטען בשקע טעינה מהיר בקיבולת 50 קילוואט /שעה (קצב טעינה איטי למדי ביחס למספר דגמים שמסוגלים כיום להיטען בקצב מהיר של 100 קילוואט/שעה).
באשר למחיר- הדרישות אינן מפרטות את גזרות המחיר בכל הקבוצות, למשל במכוניות הסופר מיני לא מופיעה עדיין דרישת מחיר. כך, רכבי ההאצ'בק, הכביש שטח והרכבים בעלי שבעה מקומות יהיו כאלה שמחירם הרשמי הוא בין 162 אלף שקל ל-210 אלף שקל. כלומר, רכבי הסופר מיני שמחירם הנדרש אינו מפורט יהיו צריכים להיות זולים מ-162 אלף שקל בוודאות. באשר לקבוצה הבכירה - סל הצטיידות 6 שמונה רכבי בכירים – המחיר הנדרש בקבוצה זו הוא 221-314 אלף שקל.
בהתחשב בפרמטרים שמציגה המדינה, למשל דרישה לרכבי כביש שטח חשמליים במחיר של עד 210 אלף שקל, סביר להניח שרוב המתחרים במספר קטגוריות יהיו סינים. מעבר לכף יש להדגיש: בינואר הקרוב יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי (באופן אוטומטי) מ-20% ל-35%, דבר שעלול לייקר חלק מהמכוניות החשמליות אל מעבר לגבולות המחיר המוגדרים כיום על ידי מדינת ישראל.