אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מבחן רכב

ליפמוטור T03: לא על “הזולה ביותר" לבדה

המכונית החשמלית הזולה בישראל ליפמוטור T03 מפתיעה לטובה, אבל לפעמים “הכי זול” עדיין אינו “מספיק זול”. עם עיצוב חמוד וקומפקטי אבל בלי אביזרי בטיחות שמכבדים מכונית מודרנית, לא בטוח שהמוצר שווה את המחיר

05.12.2022, 11:06 | תומר הדר

לשוק הרכב הישראלי מגיעות שפע של מכוניות סיניות, רובן המכריע חשמליות, אבל רק אחת מהן היא מכונית קטנה. באופן מסורתי בקרב יצרני הרכב המערביים, היפנים והקוריאנים קיימת היררכיה ברורה: אם מכונית קטנה חדשה מגיעה לישראל אז היא שייכת למותג שכולם כבר מכירים. אבל זה לא המקרה של ליפמוטור: היצרנית הסינית שהוקמה בשנת 2015 עומדת בפני עצמה. אין לה גב, אין מאחוריה תאגידי ענק, ולמכונית הקטנה שלה, שנקראת T03, גם אין עדיין תקינה, כלומר היא עוד לא מיוצרת כדי לעמוד בתקנות של אירופה ולכן היא מוגבלת ל־400 יחידות בשנה. אבל, חשוב מכל: ליפמוטור T03 היא מכונית חשמלית - המכונית החשמלית הכי זולה בישראל. תואר מחייב מאוד.

נקודה חשובה: מכוניות סיניות ומחיר זול הולכים יד ביד אבל לפעמים קל מאוד לפשל וליפול למלכודת שיווקית מוכרת — הנחה שהצרכנים בישראל ירכשו כל דבר במחיר זול.

בהרבה תחומים דווקא ה־T03 לא נופלת למלכודת הדבש המוכרת. קודם כל מדובר במכונית חמודה, סוג של ליפמותק, מכונית שכנראה תוענק כשעל גגה סרט ענק, שתבלה את עיקר זמנה בעיר בין מכללות יוקרתיות, אוניברסיטאות נחשבות או סתם בתי קפה. וליפמוטור T03 היא אכן מכונית חמודה להפליא. הסוד בפנסים הקדמיים וגם בישבן: הפנסים הקדמיים מייצרים מראה עכברי, הישבן קטום, הכל חמוד. יש מכוניות סיניות שלא לוקחות את עצמן ברצינות, שמבקשות חיבוק אם רק תסכימו.

תא הנוסעים של הליפמוטור הוא עניין אחר: יש בו לא מעט נקודות חיוביות אבל יש גם אזורים מסוימים שדרושים טיפול. קודם כל מה שטוב: תא הנוסעים של הליפמוטור מרווח מקדימה ומרווח יחסית גם מאחור. מותר להושיב בה רק ארבעה אנשים וספק אם יותר מכך היו מסוגלים להיכנס. איכות החומרים מפתיעה לטובה, במיוחד בהתחשב באיכויות הסיניות של כמה מהמתחרים היותר יקרים. יש גג נפתח לכל האורך, הכל חשמלי, הכל עובד פחות או יותר כראוי. מעבר לכך, תא הנוסעים של ה־T03 ניחן בתקרה גבוהה למרות גג הזכוכית שגוזל מקום לראש ושטח הזכוכית של החלונות מרשים.

תא הנוסעים של ליפמוטור T03. מרווח יחסית למכונית קטנה, צילום: דור מנואל תא הנוסעים של ליפמוטור T03. מרווח יחסית למכונית קטנה | צילום: דור מנואל תא הנוסעים של ליפמוטור T03. מרווח יחסית למכונית קטנה, צילום: דור מנואל

אבל יש גם נקודות פחות חיוביות: תא המטען זערורי. כדי לתקן תקרים יש להשתמש בערכת ניפוח שמוצמדת לגב הכיסא האחורי ברישול. ההגה אינו מתכוונן לרוחק וגם למעלה ולמטה הוא לא ממש יודע כיצד לנוע. ומעבר לכך — גם ה־T03 נופלת למלכודת המוכרת של שימוש במסכים כדי לפתור הכל, יותר מדי שימושים למעט מדי מסך. את בקרת השליטה במזגן המצוין כשלעצמו היה קשה להפעיל. הרדיו לפעמים מתבלבל עם מערכת ההפעלה של המכשיר הסלולרי ואיכות השמע נמוכה. לפחות יש תמיכה מלאה לאנדרואיד ואפל קאר פליי, מה שלפעמים קשה למצוא אצל יצרנים סינים. אבל הנקודה הבעייתית ביותר היא היעדרן של מערכות בטיחות מתקדמות. בליפמוטור מבטיחים שהמערכות האלה יגיעו בשנה הבאה ועד אז מעניקים לרוכשים שתי כריות אוויר ומערכת בטיחות פסיבית איומה שלא מפסיקה לטרטר בצפצופים. בשנת 2022 רכישה של מכונית שיש לה רק שתי כריות אוויר ואין לה מערכות בטיחות אקטיביות בכבישי ישראל הפרועים היא מעשה של טמטום בלתי נתפס.

ליפמוטור קטנה אחת, סינית, מבלה בעיר, ואז מבלה בעוד עיר, ואז מבלה מחוץ לעיר. רמת גן, גבעתיים, תל אביב, רעננה ומשם לחיפה עם תחנת טעינה בדרך, סוג של ניסיון נואש לשחזר את אורחות חייהם או חייהן התיאורטיות של רוכשי הליפמוטור, או שהם צעירים ומדליקים או שמדובר במכונית שנייה בבית בורגני ובלתי מדליק. הטווח הרשמי של היצרנית הוא בערך 280 קילומטרים ויצרני רכב סינים מלמדים את עם ישראל שהרבה פעמים בין ההצהרות ובין המציאות יש מרחק ניכר, אבל הליפמוטור מתחילה צנוע וגם עומדת בהצהרות. במקרה של פיאט 500 הקטנה לדוגמה קשה מאוד ליצרנית לעמוד בטווח המוצהר, במקרה של הליפמוטור יש יכולת מפתיעה: טווח הנסיעה בפועל בכלל אינו רחוק מטווח הנסיעה בתיאוריה.

מעבר לכך, גם איכות הנסיעה מסוגלת להפתיע את מי שמגיע לליפמוטור בגישה צינית: ליפמוטור לא בורכה בגלגלי ענק ואין לה שאיפות ספורטיביות. אבל, לפעמים רף ציפיות נמוך מתוגמל בהפתעות: ליפמוטור T03 היא מכונית שעושה את העבודה. היא לא נוקשה מדי, היא לא רכה מדי. העיר היא הסביבה הטבעית שלה ורק מחוץ לעיר היא מתגלה כמכונית שפחות מתאימה לשיוט ארוך טווח, כי מן הסתם גם היצרנית מעולם לא התכוונה שתהיה כזאת. המנוע מפיק 108 כוחות סוס, די והותר בשביל המכונית הזעירה, וגם בתחנת טעינה מהירה מדובר במכונית יעילה מאוד: חצי שעה של טעינה ויש עוד מעל 150 קילומטרים של טווח. שתי נקודות מוזרות: המערכת החשמלית נוטה לייבב במהירויות נמוכות, יבבה חזקה ומוזרה שגורמת ליושבי הליפמוטור לתהות מדוע מישהו בוכה בתא הנוסעים או כיצד ניתן לחלץ את הכלבלב המסכן שנלכד בתא המנוע. ומעבר לכך, במתלה הקדמי כבר משהו השתחרר ויש רעש חזק על בורות בכביש.

בסופו של דבר ליפמוטור מציעה מוצר ייחודי בשוק הרכב הישראלי — מכונית חשמלית קטנה שנושאת תואר מחייב שהישראלים אוהבים: הכי זולה. בימים אלה יש גם יבואני רכב שלוקים בתסמונת ה"סיניות", שילוב מסוכן של ציניות כלפי הלקוחות ארוזה בעטיפה של מכונית סינית. והליפמוטור היא מכונית חשמלית שהיא אפילו טובה למדי, אבל לא מושלמת. קודם כל בגלל הבטיחות אבל מעבר לכך בגלל המיצוב.

כיום כאשר יבואן רכב משווק בישראל דגם שהוא חשמלי ייחודי, הוא בדרך כלל מתמחר אותו ביחס למכונית הלא חשמלית הקרובה ביותר ואז מוסיף "תעריף ישראלים", כלומר, הסכום שיגלם עבור הישראלים גם את היתרונות הטכניים על פני כלי רכב בעל מנוע בנזין, למשל צריכת הדלק, וגם את מקדם ההתנפלות, כלומר מידת הנכונות של הישראלים להוציא כסף בבולמוס בלתי נשלט כדי להיות בעליה של מכונית חשמלית ויהי מה. אבל יש מקרים יוצאי דופן דווקא: אם נבחן את המכונית הקרובה ביותר לליפמוטור שיש לה מנוע בנזין, אזי נגלה שקיה פיקנטו בגרסה המאובזרת ביותר עולה 90 אלף שקל — מה שמעלה את השאלה "כמה תסכימו לשלם יותר עבור כלי רכב חשמלי?".

הפרסומות של היבואנית מדגישה שהליפמוטור "נותנת יותר", אך זו הצהרה רצינית שדורשת כיסוי או לפחות עמידה במבחן המציאות. כדי להיות שווה 100 אלף שקל, הליפמוטור צריכה להיות לא פחות טובה מן המכונית שמהווה נקודת ייחוס וגם להיות חשמלית כדי להצדיק את התוספת שהיא "נותנת יותר". אבל היא לא: טובה ככל שתהיה, כדי שהליפמוטור תצדיק מחיר של 100 אלף שקל, היא חייבת להיות יותר טובה מבחינה הנדסית, יותר בטיחותית וגם להציע טווח יותר מכובד. ועד שזה יקרה מדובר במכונית חשמלית קטנה שהיא בהחלט מפתיעה לטובה מבחינה מכנית וגם מבחינת נסיעה, אבל ממש לא שווה את המחיר שהיבואנית קבעה עבורה. זאת מפני שמחירו של מוצר, הגם שמדובר בזול מסוגו, חייב לשקף לא רק את הערכת היבואן שהלקוחות יתנפלו בכל מחיר על כל מוצר שמתחבר לחשמל אלא גם את התכונות של המוצר בפועל. וכאשר לליפמוטור T03 תהיה רמת בטיחות יותר נאותה ומחיר הרבה יותר תחרותי, כזה שישכנע לקוחות לנטוש את הבנזין לא רק בגלל הגימיק החשמלי אלא גם בגלל היכולת לתת תחרות אמיתית לדגמי ליבה מונעי בנזין — היא תהיה חלוצה אמיתית ובאמת "תיתן יותר".

ליפמוטור T03

מנוע: חשמלי, הספק מרבי: 108 כ"ס. מומנט מרבי: 16.11 קג"מ.

ביצועים: מהירות מרבית — 140 קמ"ש, זינוק ל 100 קמ"ש: אינו מצוין

קיבולת סוללה: 41.27 קוט"ש.

טווח רשמי: 280 ק"מ

טווח בפועל: כ־250 ק"מ

בטיחות: 2 כריות אוויר, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי.

קבוצת זיהום: 1

מחיר: 100 אלף שקל

תגיות