אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האסטון מרטין הנדירה של בעלי קבוצת אבנון שנקלעה לקשיים נמכרת בהנחת ענק תומר אבנון, ומכונית אסטון מרטין DBS במפעל החברה בבריטניה | צילום: אורן כהן, בלומברג

בלעדי

האסטון מרטין הנדירה של בעלי קבוצת אבנון שנקלעה לקשיים נמכרת בהנחת ענק

מנהלי הסדר החוב שמונו לקבוצה הביטחונית מבקשים מבית המשפט אישור למכור את הרכב ב-1.11 מיליון שקל בלבד, הנחה של 42% על מחיר המחירון. הרוכש: איש הנדל"ן עופר ביטון, שיוצג בהתמחרות בידי פעיל שוק ההון רונן ויסרברג. המנהלים לביהמ"ש: "ייחודו, שוויו ועלות אחזקתו הופכים את מכירת הרכב למורכבת וקשה במיוחד"

27.09.2023, 18:08 | עמיר קורץ

רכב האסטון מרטין הנדיר ששימש את תומר אבנון, בעלי הקבוצה הביטחונית אבנון, שנמצאת בימים אלה בישורת האחרונה של גיבוש הסדר החוב מול נושיה, יימכר בהנחה של יותר מ-40% משוויו כיום – ב-1.11 מיליון שקל בלבד, כך נודע לכלכליסט. זאת בזמן שעל פי מחירון הרכב של לוי יצחק, מחירו כיום הוא כ-1.9 מיליון שקל.

מדובר ברכב אסטון מרטין DBS M7 מודל פברואר 2022, כסוף, יד ראשונה, בעל נפח מנוע 5,200 סמ"ק, 715 כוח סוס שכמוהו יש בודדים בארץ. מחיר היבואן שלו כ-2.53 מיליון שקל, כאשר ההערכה היא שאבנון רכש אותו בהנחה, בכ-2.2 מיליון שקל, מכספי החברות שבבעלותו.

כעת הרכב יימכר על ידי מנהלי ההסדר שמונו לקבוצת אבנון למי שנתן את ההצעה הגבוהה ביותר בהתמחרות. המחיר הסופי, יש לציין, רחוק בהרבה מהמחיר שאותו ציפו המנהלים לקבל - לפחות 1.5 מיליון שקל, כך שהרבה פחות כסף ייכנס לקופת ההסדר לטובת הנושים.

האסטון מרטין היא רק דוגמא אחת, כפי שכבר נחשף ב"כלכליסט", לנהנתנות והפזרנות שהיו חלק מהדי.אן.איי של הקבוצה הביטחונית הפרטית (ובעל השליטה בה), שגייסה מאות מיליוני שקלים מגופים מוסדיים ופרטיים. בבקשה לאישור מכירת הרכב שהגישו מנהלי ההסדר, עוה"ד ישראל בכר, אמיר דולב ואופיר נאור, לבית המשפט המחוזי מרכז אתמול (ג'), הם כותבים כי מדובר ב"רכב ספורט יוקרתי ונדיר ביותר, שוויו על הרף הגבוה ביותר בעולם הרכב", ומסבירים כי "ייחודו, שוויו וכן עלות אחזקתו הופכים את מכירת הרכב למורכבת וקשה במיוחד".

הזוכה בהתמחרות הוא רונן ויסרברג, המוגדר בבקשה כבא כוחו של הרוכש עופר ביטון, שחתום על הסכם המכר המותנה שהוגש לביהמ"ש. ביטון הפקיד בחשבון הנאמנות של מנהלי ההסדר מקדמה בגובה 10% מהמחיר.

ויסרברג הוא שם מוכר בשוק ההון, ובעל ניסיון רב בעסקאות מיזוג ורכישה והשקעות פיננסיות, ביניהן בלידר שוקי הון, בדיסקונט חיתום ובכלל פיננסים ברוקראז', כאשר לפני עשור הוא הרוויח עשרות מיליוני שקלים ממכירת אחזקותיו בה. הוא מכהן כיום כדירקטור בשותפות המוגבלת יוניקורן טכנולוגיות הנסחרת בבורסת ת"א. ביטון הוא איש נדל"ן, בעלי חברת שי חי יזמות, הבונה ומשווקת פרויקטי בנייה בעיקר באזור פרדס חנה-כרכור, חדרה והסביבה אך גם באזורים נוספים כמו רעננה וראשון לציון, ומחזיק גם בחברה למימון נדל"ן.

קבוצת אבנון נמצאת כיום לקראת אישור הסדר חוב, לאחר שנכנסה לחובות עתק של יותר מ-400 מיליון שקל. אחרי שתי אסיפות נושים סוערות שהתקיימו והצבעה עליו, ההסדר אמור להיות מובא לאישור בית המשפט לאחר החגים, כאשר ישנם נושים שעדיין מתנגדים להסדר בתצורתו הנוכחית.

במסגרת ההסדר וכבטוחה לקבלת מימון ביניים להפעלת החברות, אמורים היו להימכר, בין השאר (לצד קרקעות בארץ, דירה בדובאי, יאכטה בטורקיה ועוד) שני רכבים שהחזיקה אבנון, ומנהלי ההסדר פרסמו בסוף יולי הזמנה להגשת הצעות. רכב מרצדס GLE350D שנת 2020, ששימש את מנכ"ל הקבוצה אביעד מצא נמכר בכ-380 אלף שקל – לא רחוק ממחיר המחירון (כ-418 אלף שקל), בעוד ההצעות שהתקבלו על האסטון מרטין גילמו הפסד ניכר.

לפי המסמכים שהוגשו לביהמ"ש, להתמחרות על האסטון מרטין נרשמו 69 משתתפים, וצפו בה יותר מ-600 איש. אולם, לבסוף השתתפו בה רק 4 מציעים – ויסרברג, שהמחיר ההתחלתי שהציע היה מיליון שקל, ושלושה אחרים. לאחר ההתמחרות המחיר שנסגר היה 1,100,000 שקל.

מנהלי ההסדר כותבים בבקשה כי בהמשך הם ניסו לפעול מול ויסרברג על מנת שישפר את הצעתו, אולם הוא סירב. במקביל הם ניסו לאתר רוכש במחיר גבוה יותר, ואף אפשרו לאבנון עצמו לנסות להשיג הצעה משופרת, אולם מאמצים אלה נכשלו.

"בנסיבות אלה התמורה אותה הצליחו להשיא מנהלי ההסדר ראויה", הם מנמקים בבקשה את התמורה הנמוכה יחסית שתיכנס לקופה ממכירת הרכב (שאותה הגדיר נאור בעצמו באסיפת הנושים באוגוסט שפרטיה פורסמו ב"כלכליסט", כ"נמוכה מדי").

לדברי מנהלי ההסדר, "לא מדובר ברכב רגיל ואף לא ברכב מסוג רכבי היוקרה אשר נמכרים לעיתים בהליכי מימוש וכינוס נכסים, הרכב הינו רכב ספורט שמשתייך לקטגוריית 'רכבי העל', שמחירם ומחיר תחזוקתם מביא לכך שיש להם קהל לקוחות מצומצם מאוד".

כפי שנחשף ב"כלכליסט", לפני האסטון מרטין הזו רכש אבנון, גם כן מכספי הקבוצה, אסטון מרטין אחרת. בהמשך היא עברה תאונת דרכים ונמכרה תמורת 250 אלף שקל (החברה תובעת את הנהג הפוגע וחברת הביטוח שלו). אולם, הכספים שהתקבלו בתמורה הוכנסו לחשבון הבנק של בת זוגו של אבנון ולא לקופת החברה. כאשר מנהלי ההסדר גילו זאת הם דרשו מאבנון להשיב את הכספים. לאחר שהשיב רק 50 אלף שקלים, באסיפת הנושים באוגוסט הם הציבו לאבנון כתנאי להתקדמות בהסדר את השבת 200 אלף השקלים הנוספים לחברה - סכום שהוא טען שאינו יכול לעמוד בו בשל קשיים תזרימיים.

ל"כלכליסט" נודע שמאז לסוגייה זו נמצא פיתרון כאשר אבנון לקח הלוואה של 200 אלף שקל בריבית של פריים פלוס 3% - והכספים שולמו ישירות לקופת ההסדר. המלווה הוא עורך דין המייצג את אבנון בעסקה אחרת למימוש קרקע בהוד השרון, שגם התמורה שלה אמורה להיות מוזרמת לקופת הנשייה.


תגיות