אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עסקת הענק אושרה: רכבת ישראל תרכוש קרונות בכ-1.7 מיליארד יורו קרונות חדשים של רכבת ישראל | צילום: סיגל ספנות - דוברות רכבת ישראל

עסקת הענק אושרה: רכבת ישראל תרכוש קרונות בכ-1.7 מיליארד יורו

דירקטוריון הרכבת אישר את העסקה: הרכבת תקנה 96 קרונות וארבעה קטרים של אלסטום (רכבות אדומות) בסכום המוערך ב-300 מיליון יורו ו-81 קרונועים של סימנס (הקרונות הלבנים) בסכום המוערך ב-1.4 מיליארד יורו. הרכש נועד להקל את העומס והצפיפות ברכבות

31.07.2023, 18:15 | יובל שדה

דירקטוריון רכבת ישראל, בראשות היו"ר משה שמעוני, אישר היום (ב') את עסקת רכש הקרונות של הרכבת בהיקף של 1.7 מיליארד יורו. הרכבת תקנה 81 קרונות אופניים, 15 קרונות רגילים וארבעה קטרים של אלסטום (רכבות אדומות) בסכום המוערך ב-300 מיליון יורו ו-81 קרונועים של סימנס (הקרונות הלבנים) בסכום המוערך ב-1.4 מיליארד יורו. רכש הקרונות נועד להקל את העומס והצפיפות ברכבות, ותאפשר את הארכת הרכבות הקיימות גם ללא תוספת שירות.

מדוברות רכבת ישראל נמסר: "הדירקטוריון אישר תוכנית להצטיידות רחבת היקף בקרונות וקרונועים חשמליים לפי תוכנית רכש שהציגה ההנהלה בראשות המנכ"ל מיכאל מייקסנר, שמטרתה שיפור השירות הרכבתי וטיפול בעומסי הנוסעים". עוד נמסר מהרכבת: "הרכבות החדשות יוסיפו כ-20 מיליון מקומות ישיבה בחישוב שנתי. כמו כן יתאפשר להוציא משירות רכבות חד-קומתיות בעלות קיבולת נמוכה יותר בהשוואה לחדשות, ולהפעיל רכבות בתצורה מיטבית המסיעות למעלה מ-1,000 נוסעים".

כמו כן הרכבת הודיעה על שינוי בעיצוב הקרונות הלבנים של סימנס שזכו לביקורת רבה: "במסגרת תהליך הקליטה של הקרונועים החשמליים מתוצרת סימנס, ולאחר שהתקבלו התייחסויות הנוסעים ובוצעה עבודת מטה מקיפה, ישודרגו הקרונועים החדשים שיגיעו החל מסוף השנה הנוכחית, יוגדלו השולחנות הקיימים היום לשולחנות עבודה גדולים יותר שיתאימו לעבודה עם מחשב נייד, ישודרגו המושבים, יתווספו שקעי USB וכן שקעי 220 וולט, וכן אופיין קרון אופניים ייעודי בו יוגדל מרווח הפנים, ויותקנו מתקני עגינה לצד אמצעי בטיחות נוספים".

רכש קרונות לטובת הארכת רכבות קיימות נחשב לפתרון היחיד לטווח הקצר שיאפשר התמודדות עם עומס הנוסעים ברכבת, וזאת מפני שבמצב הנוכחי אי אפשר להוסיף קווי רכבת נוספים על המסילות עקב עומס על התשתית הקיימת. לפי הרכבת, רכש זה יוביל להוספת 14 מיליון מושבים בשנה, וזה ישמש את הרכבת ל-40 שנה הקרובות.

לפי נתונים שהציגה הרכבת בדיון בנושא לפני כחודשיים, כיום יש עומסים חריגים בשעות השיא, שבהן התפוסה היא עד כ-226%, ומדי שנה העומס גובר ב-8%. במצגת שהוצגה בפגישה נכתב כי הביקוש לנסיעות רכבת צפוי לגדול מ-70 מיליון נסיעות ב-2019 ל-106 מיליון נסיעות ב-2025, וכי הרכבות הקיימות לא נותנות מענה לעומסים מאחר שהן קצרות ולא מנצלות באופן מיטבי את התשתיות. בכוונת הרכבת להאריך את רכבות האלסטום הקיימות ל-10 קרונות, וזאת יחד עם הארכת הקרונועים הלבנים של סימנס לתצורה של 12 קרונות (6+6), מה שמצריך גם עבודות להארכת רציפי הרכבת (ב-11 תחנות העבודות הללו כבר הושלמו).

כל קרונות האלסטום צפויים להגיע לישראל במהלך 2025, ואילו הקרונועים של סימנס צפויים להגיע בהדרגה החל מהשנה עד שנת 2027, ואלו צפויים להשתלב גם במסילה המזרחית ובמסילה 431.

תגיות