אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לכפר ורדים חסרו 100 מטר להטבות מס, אז מעלות תרשיחא נתנה לו אותם כפר ורדים. יעביר 229 דונם למעלות תרשיחא, שיעביר לשטח המוניציפלי של כפר ורדים 19 דונם | צילום: נחום סגל

לכפר ורדים חסרו 100 מטר להטבות מס, אז מעלות תרשיחא נתנה לו אותם

100 מטר בלבד מפרידים בין היישוב הסמוך לגבול לבנון לבין הטבת מס שממנה נהנים יישובי קו עימות. הפתרון המקורי שמצאו בכפר ורדים הוא חילופי שטחים בתחום הזכאות עם מעלות תרשיחא. שרת הפנים סירבה לאשר את המהלך, וכעת הוא מגיע לבג"ץ

12.12.2022, 06:00 | דותן לוי

היישוב כפר ורדים, הסמוך לגבול לבנון, הגיש עתירה לבית המשפט כדי לקבל הטבות מס המגיעות ליישובי קו עימות. 100 מטר מפרידים בין היישוב בגליל המערבי לבין קבלת ההטבות, והוועדה הגיאוגרפית סיפקה המלצות שיאפשרו ליישוב להיכנס לטווח ההטבות, אך שרת הפנים איילת שקד מסרבת לחתום על המלצות הוועדה. על כך הגיש כעת כפר ורדים עתירה לבג"ץ. הטבת המס שכפר ורדים נלחם עליה היא זיכוי שנתי של 11% עד לתקרת הכנסה של 169 אלף שקל.

אין זו פעם ראשונה שכפר ורדים נאלץ להתעקש על ההטבות. עד 1986 היישוב קיבל הטבות מס, אך בשנה זו החליטה המדינה לשלול ממנו את הזכאות, ולאחר מאבק משפטי בן שנתיים היישוב קיבל את ההטבות בחזרה. ב־2015, במסגרת שינוי חקיקה, נקבעו קריטריונים חדשים לקביעת היישובים הזכאים להטבות המס. הקריטריונים הללו הפחיתו ליישובים רבים את היקף ההטבות, ומכפר ורדים הן נשללו לחלוטין משתי סיבות עיקריות: דירוגו הסוציו־אקונומי הגבוה (10-9) ומרחק העולה על 9 ק"מ מקו הגבול: כפר ורדים נמצא במרחק של 9.1 ק"מ, כלומר 100 מטר בלבד מפרידים בינו לבין הטבת המס.

למרות זאת, גם בשנים שלאחר 2015 המשיכו כפר ורדים ויישובים נוספים לקבל את מלוא הטבות המס באמצעות הוראות מעבר שונות, בתחילה כדי לאפשר להם תקופת הסתגלות, ובהמשך הדבר נומק בסיבות שונות. על רקע ריבוי מערכות הבחירות וחוסר היציבות השלטונית, ובעקבות חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה, פקעו ב־2021 ההטבות ליישובים שאינם עומדים בקריטריונים, ובהם כפר ורדים. בלית ברירה כפר ורדים גיבש ב־2018 רעיון מקורי שיאפשר לה להשיב את הטבות המס: הוא סיכם עם מעלות תרשיחא על שינוי גבולות.


חילופי שטחים בין כפר ורדים למעלות תרשיחא,  חילופי שטחים בין כפר ורדים למעלות תרשיחא חילופי שטחים בין כפר ורדים למעלות תרשיחא,


לפי ההסכם, היישוב מעלות תרשיחא יעביר לשטח המוניציפלי של כפר ורדים 19 דונם שמצויים בתחום של ה־9 קילומטר מגבול הצפון, ובתמורה כפר ורדים יעביר 229 דונם למעלות תרשיחא. על הקרקע שיקבל כפר ורדים מתוכננת הקמת מרכז מגורים ופנאי לחיילים בודדים, ועל הקרקע שיקבל מעלות תרשיחא מתוכנן פארק תעשייה משותף שהכנסותיו יתחלקו בין שני היישובים. ההסכם עבר לטיפול משרד הפנים, ובאוגוסט 2019 התקבלה החלטה ראשונה של הוועדה הגיאוגרפית שקבעה כי יש לאשר את ההסכמות ולאפשר את החלפת השטחים. אלא שבניגוד למקרים דומים שעוברים באופן כמעט מיידי לאישור שר הפנים, הפעם לא התקבל אישור למתווה.

מנכ"ל משרד הפנים דאז מרדכי כהן השיב לבסוף כי "עלו קשיים מקצועיים ומשפטיים מהותיים", וכי המנכ"ל שוקל לא לקבל את ההמלצות ולהשיב את הדיון בנושא לבחינה מחודשת של הוועדה הגיאוגרפית. בהמשך נימק כהן והסביר כי לא הוכח שההטבה תועיל ליישוב. עוד ציין כי גם רשות המסים מתנגדת לכך. "זהו תקדים לא ראוי, ואף דרך מלאכותית למתן הטבות מס", כתב כהן.

 עו"ד מתן גוטמן, צילום: שלומי יוסף עו"ד מתן גוטמן | צילום: שלומי יוסף  עו"ד מתן גוטמן, צילום: שלומי יוסף

בין ההחלטה של הוועדה הראשונה לשנייה ניסתה מועצת כפר ורדים להוכיח באמצעות חוות דעת כלכלית ובסקר תושבים כי גריעתה ממפת הטבות המס תגרום נזק משמעותי ליישוב ולהתפתחותו. המלצות הוועדה הגיאוגרפית השנייה התקבלו בנובמבר 2021, וגם הן המליצו פה אחד לאשר את החלפת השטחים. בין היתר נכתב בהחלטה כי המהלך מעודד את שיתוף הפעולה בין שני היישובים הסמוכים, אשר יבוא לידי ביטוי באזור תעסוקה משותף.

הוועדה גם קיבלה את עמדת כפר ורדים שלפיה הטבת המס מהווה תמריץ משמעותי למעבר ליישוב, ולכן שלילתה עשויה לגרור הגירה שלילית וקניבליזציה בין הרשויות במרחב. בהחלטה נכתב: "הוועדה סבורה כי נכון היה שנושא הטבות המס יוסדר במסגרת אחרת, אך משנדרשה לסוגיה זו, היא אינה יכולה להתעלם מההשלכות של ביטול הטבות המס של המועצה המקומית כפר ורדים על עתידה וחוסנה של הרשות המקומית".

באופן מסורתי המלצות הוועדה הגיאוגרפית מתקבלות על ידי השרים, גם אם הן זוכות לתיקונים. אלא שבמקרה הזה בפני שקד הוגשה חוות דעת של יועצים משפטיים המתנגדים לחתימה על ההמלצות. היועמ"ש של משרד הפנים פנה אל המשנה ליועמ"ש ושאל אם ניתן להעביר את השטחים לצורך שינוי הסטטוס של הטבות המס. המשנה ליועמ"ש לממשלה, ד"ר גיל לימון, קבע כי הטבות המס אינן בליבת השיקולים, ולא ניתן להסתמך עליהן כעל שיקול עיקרי בקבלת החלטה על שינוי תחום שיפוט. השרה שקד קיבלה את הסתייגויות היועצים.

ראש מועצת כפר ורדים אייל שמואלי. מנסה למשוך אוכלוסיות חזקות, צילום: wikipedia ראש מועצת כפר ורדים אייל שמואלי. מנסה למשוך אוכלוסיות חזקות | צילום: wikipedia ראש מועצת כפר ורדים אייל שמואלי. מנסה למשוך אוכלוסיות חזקות, צילום: wikipedia

בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד ד"ר מתן גוטמן, בשמה של המועצה נכתב: "כל היישובים בסביבת כפר ורדים, כולל יישובים חזקים במדד חברתי־כלכלי 10-9 במועצות האזוריות בצפון, זכאים להטבות מס. מצב זה יוצר אפליה חמורה ותמריץ משמעותי מאוד להגירה שלילית של תושבים חזקים מכפר ורדים, ואינו מעודד אוכלוסיות חזקות ממרכז הארץ להשתקע ביישוב".

ראש המועצה אייל שמואלי הוסיף כי גם אנשי המקצוע בשתי הוועדות הגיאוגרפיות וגם מקבלי ההחלטות בכנסת ובממשלה הבינו את העיוות שנוצר והתחייבו למצוא פתרון לכפר ורדים: "המועצה הציגה ושיקפה פתרון לשמירת כפר ורדים והרחבתו לאחר השקעת המדינה מאות מיליוני שקלים בפיתוח והרחבת היישוב. היועצים המשפטיים החליטו להיכנס ולפעול בנעלי הגורמים המקצועיים ולא לקדם את הפתרון. לפני 30 שנה בית המשפט כבר קבע בדיוק באותו הנושא שכפר ורדים הוא גורם מכריע בגליל להגירה חיובית של אוכלוסיות חזקות ממרכז הארץ צפונה".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי תשובה תימסר בבית המשפט.

תגיות