אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בהובלת המזון והפארם: הוצאות הצרכנים בכרטיסי אשראי גדלו בשבוע שעבר סניף של רשת גוד פארם | צילום: אוראל כהן

בהובלת המזון והפארם: הוצאות הצרכנים בכרטיסי אשראי גדלו בשבוע שעבר

בשבוע ה-14 למלחמה הגיעו ההוצאות ל-8.84 מיליארד שקל - 630 מיליון שקל יותר מהשבוע הראשון של 2024, אך נמוכות ב-2.7% משבוע ממוצע ב-2023; הקניות באונליין ירדו ביחס לשבוע ממוצע ב-2023, אך בסקטור המזון והפארם שוב נרשמו עליות בשל התייקרות המחירים

17.01.2024, 13:00 | אורנה יפת

הציבור עדיין לא חזר לבצע קניות כמו בתקופה של טרום המלחמה. מאז החלה מלחמת חרבות ברזל הצרכנים מצמצמים קניות וגם בשבוע ה-14 של המלחמה (7 עד 13 בינואר) ההוצאות בכרטיסי אשראי היו נמוכות ב-2.7% ביחס לשבוע ממוצע בשנת 2023 והגיעו לסכום של 8.84 מיליארד שקל. כך על פי נתוני שב"א, מנהלת מערכת התשלומים בכרטיסי אשראי.

עם זאת, מדובר בהיקף הוצאות גבוה ב-630 מיליון שקל לעומת השבוע הראשון בשנת 2024 (31 בדצמבר עד ה-6 בינואר) שבמהלכו היקף ההוצאות של הציבור הגיע לסכום של 8.21 מיליארד שקל. ההוצאות באשראי בשבוע ממוצע ב-2023 עומדות על 9.09 מיליארד.

בהמשך למגמת הירידה בקניות הפיזיות, גם הקניות באונליין ירדו בשיעור גבוה יותר של 4.6% והסתכמו ב-4.97 מיליארד שקל.

למרות הירידה הכללית, בענף המזון נרשמה עלייה במכירות שמאפיינת את השבועות האחרונים, על רקע התייקרות מחירי המזון. היום (ד') קיימה ועדת הכלכלה דיון בנושא עליית מחירי המזון, ושלא במפתיע, נעדרו מהדיון היבואניות וחברות המזון. וכך, גם בשבוע ה-14 למלחמה עלו הוצאות הציבור באשראי ברשתות השיווק ב-3.4% ובקצביות ובמעדניות נרשם זינוק של 10% בקניות.

במעדניות מדובר בשבוע שמיני ברציפות שבו נרשמת עלייה בהוצאות של הציבור בחנויות אלו. ברשתות השיווק מדובר בשבוע שישי ברציפות של עליות, למעט השבוע ה-13 שבו נרשמה סטגנציה עם ירידה קלה של 0.3% במכירות. ברשתות המזון הגיעו ההוצאות ל-1.19 מיליארד שקל לעומת שבוע ממוצע מתחילת השנה שבו ההוצאה הממוצעת ברשתות המזון עמדה של 1.15 מיליארד שקל. במכולות ובפיצוציות עלתה ההוצאה באשראי ב-1% בשבוע ה-14 למלחמה והסתכמה ב-296 מיליון שקל.

עליות המחירים לא מאפיינות רק את תחום המזון אלא גם את ענף הטואלטיקה ועל רקע ההתייקרויות נרשם זינוק של 11.8% בהוצאות באשראי גם בפארמים והן הסתכמו ב-258 מיליון שקל.

לעומת זאת, בענפי האופנה, הצעצועים והספרים, הבילוי והפנאי ובתחום התיירות ממשיכות המכירות לצנוח. בתחום החשמל והאלקטרוניקה התמתנו העליות שאיפיינו את החודשיים החולפים ועמדו על 1.8% בלבד בשבוע ה-14.

בשבוע ה-14 הצרכנים הקטינו קניות של בגדים ונעליים בכרטיסי אשראי ב-12.2% ל-505.7 מיליארד שקל לאחר שגם בשבוע הקודם הפחיתו קניה בשיעור של 15.3% בהשוואה לשבוע ממוצע בשנת 2023. הם גם קנו הרבה פחות צעצועים וספרים, שם צנחו הקניות באשראי ב-11.1% ל-78 מיליון שקל.

בבתי המלון ההוצאות באשראי צנחו ב-64% ועמדו על 69.5 מיליון שקל ובסוכנויות הנסיעות נרשמה ירידה של 56%ל-99.5 מיליון שקל. בענף הבידור והפנאי ממשיכה מגמת הירידה בהוצאות מתחילת המלחמה וגם בשבוע החולף ירדו ההוצאות של הציבור על הופעות ובילויים ב-27% ל-37 מיליון שקל.

המסעדות ובתי עסק מתחום המזון המהיר נהנו בחודש דצמבר מפדיונות גבוהים וגם ינואר התחיל במגמה חיובית. עם זאת העליות בהוצאות על מסעדות התמתנו בשבוע השני של ינואר ועמדו רק על 1.2% שהיוו 622 מיליון שקל, לאחר שבשבוע ה-13 הן עלו ב-2.2% והגיעו ל-628.5 מיליון שקל.


תגיות