אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שחרור המכוניות מהנמלים בדצמבר יקבע איזה יבואן ירוויח יותר ב-2023 מכוניות בנמל אילת | צילום: יוסי דוס-סנטוס

גלגל חמישי

שחרור המכוניות מהנמלים בדצמבר יקבע איזה יבואן ירוויח יותר ב-2023

למרות הירידה במסירות של מכוניות חדשות - היבואנים נערכים לגל של כניסות כלי רכב לישראל; הסיבה: המיסוי על לא מעט דגמים חדשים צפוי לעלות בסוף 2022; ומי יפסידו? כרגיל, הצרכנים

18.11.2022, 13:09 | תומר הדר

בימים אלה נערכים יבואני הרכב הגדולים לגל מכוניות שמיועדות להגיע לישראל. בשנה בה מסירות הרכב החדש נמצאות במגמת ירידה ברורה ביחס לאשתקד, הכנות להגעת כזו "רכבת של מכוניות" עשויות להיראות לצופה התמים מעט תמוהות, אבל יש לכך סיבה: המיסוי על לא מעט דגמים חדשים צפוי לעלות בסוף דצמבר 2022.

עליית המס שצפויה להתרחש בעוד חודש וחצי מוכרת: מס הקנייה על מכוניות חשמליות יעלה מ-10% ל-20%, זאת לצד הנמכת תקרת גובה ההטבה על המכוניות החשמליות, מה שידחף את המס עוד יותר למעלה. מס הקנייה על רכבי פלאג-אין הייבריד יעלה גם הוא מ-40% ל-55%, והמשמעות תהיה התייקרות של המכוניות החדשות במחירונים שיתפרסמו כמדי שנה בינואר.

עליית מס הקנייה בינואר, כך נדמה, הפכה לעניין שבשגרה בסדר היום הקדחתני של ישראל - היא מתרחשת מדי כמה שנים ו"מחסלת" בהינף יד פלחי שוק שלמים. כך ביטול הטבות המס האחרון הפך את המכוניות ההיברידיות לקורבן, מה שקיצץ משמעותית את היצע הדגמים ההיברידיים הזמינים לצרכן הישראלי.

עם זאת תחילת 2023 תהיה מיוחדת. מדוע? מכיוון ששוק הרכב העולמי ממש לא משחק לפי הכללים שברשות המסים רוצים. ההיגיון מאחורי מדיניות רשות המסים מדי ינואר הוא ביצוע "הכוונה שרירותית" של צורכי הצרכנים באמצעות קביעת מס קנייה שמוכתב לציבור דרך יבואני הרכב. בשפה פשוטה יותר: מס הקנייה עולה בדגמים מסוימים, היבואנים מחסלים דגמים אלה, והציבור ירכוש מה שיבואני הרכב יציעו לו.

שיטת רשות המסים, לפחות ברכבים החשמליים, מבוססת על היגיון ותיק שקובע שאפשר להעלות את מס הקנייה על רכבים אלה בהסתמך על העובדה שבעולם מתרחשים תהליכים מסוימים: טכנולוגיה הופכת להיות זולה יותר, יצרני רכב מוזילים את המוצר אחרי ששילמו את עלויות המחקר והפיתוח, השוק הישראלי מקבל הנחות – והכל טוב ויפה, אפשר למכור לישראל את המכוניות יותר בזול. הבעיה היא שבשנת 2022 שוק הרכב העולמי התנהג לפי סט כללים משלו, כזה שאינו לוקח בחשבון שום היגיון: מתרחשת מלחמה באוקראינה, השוק הסיני הותקף על ידי הקורונה, ועוד בעיה אחת: הטכנולוגיה ממש לא התנהגה כצפוי, כלומר במקום שהיצרנים יגלו עוד טכנולוגיות ומשאבי טבע שיוזילו את המכוניות החשמליות – ההפך קרה. מחירי הליתיום זינקו לשיאים, הטכנולוגיה למיזעור הסוללות לא נמצאה עדיין, והיצרנים אובדי עצות – מה שמתבטא בהתייקרויות של כמעט כל הדגמים החשמליים שמשווקים בישראל.

בל נטעה: כדי להזיז את רשות המסים ממתווה העלאת מס הקנייה של ינואר תידרש מהפכה – כזו שממש לא תתרחש אחרי בחירות. מה שכן מתרחש בימים אלה הוא היערכותן של שיירות אוניות שייכנסו ארצה במהירות כדי שהיבואנים יוכלו לשחרר את המכוניות, במיוחד החשמליות, ממכס. וכאן עשוי להתרחש תהליך חריג בו שחרורי המכוניות המסיביים ממכס של סוף השנה ישמשו כמעין "חיץ" שמיועד להתמודד עם התופעות של התייקרות חומרי הגלם והמתכות והמחסור במכוניות.

יבואני הרכב מכירים היטב את הבעיה שקיימת היום: הקונים כבר לא ממהרים לרכוש כל חשמלית, במיוחד נוכח העובדה שהמחירים הגיעו לרמות לא הגיוניות. במכוניות הסיניות העממיות עוד ניתן להבליג על מחיר של 160 אלף שקל, אבל כאשר הישראלים נדרשים לשלם רבע מיליון שקל על מכונית משפחתית – ועוד לפני גל הפיטורים בהייטק ועליות ריבית – אין פלא שבטסלה כבר לא עומדים בתור כדי לרכוש כל מכונית פנויה. הבעיה תקפה לגבי כל יבואני הרכב שמחיריהם האמירו לרמה של מעל 200 אלף שקל ונערכים לייקר את החשמליות. וכאן נושא עליית מס הקנייה ו"רכבת האוניות של דצמבר" עשוי להכריע את הכף, מהסיבה הפשוטה שמי שיוכל להכניס כעת מכוניות לישראל יוכל להשתמש בהן בשתי דרכים.

הדרך הראשונה היא להעביר את ההטבות לרוכשים וכך "לחסל יריבים", כלומר היבואן הראשון שיכריז שהוא לא מעלה מחירים על החשמליות בינואר יטפל בחרדת הלקוחות הקשה ביותר של 2023 ויקנה מיד מאות לקוחות נאמנים. הלקוחות עצמם לא יידעו כמובן שההימנעות מעליית המחירים הזאת לא נובעת מאלטרואיזם, אלא פשוט מהעובדה שהמכוניות נכנסו לישראל בשנת 2022, אבל בפועל זה לא ממש משנה לצרכנים. הדרך השנייה היא שמכוניות ששוחררו ממכס ב-2022 ויחלחלו לשוק ב-2023 יאפשרו כמובן מתן הנחות מימים ימימה ללקוחות שיקנו אותן בשנה הבאה, אם בכלל, וזאת בהתחשב בדרישה העזה לרכבים חשמליים.

בשורה התחתונה מדובר במצב שממנו המרוויחים יהיו כנראה יבואני רכב וחברות הליסינג שירכשו את המכוניות במחירי 2022 וישחררו אותן לשוק במחירי 2023. המפסידים העיקריים מהמהלך, בהנחה שירכשו מכוניות ששוחררו ממכס בשנת 2022, יהיו, כרגיל, הצרכנים.

עם זאת, חשוב לציין שלמהלך תהיה גם תופעת לוואי מעניינת שתורגש דווקא החודש: יבואני הרכב החשמלי, כבר אמרנו, להוטים להכניס לישראל מכוניות חשמליות החודש - וזאת כדי לשחרר אותן ממכס לפני סוף השנה. טסלה, MG, יצרני רכב סינים – כולם פורקים בימים אלה מכוניות, וחלק מהן ישוחרר ללקוחות כבר החודש, מכיוון שליבואנים יש צבר משמעותי של לקוחות ממתינים. טכנית, היקף מסירות הרכב החשמלי מתוך כלל מסירות נובמבר מגיע כבר עתה למעל 15%, וסביר להניח שעם פריקת המכוניות ומסירתן המצב יהיה אפילו יותר טוב, כלומר בזכות ההצטיידות של שנת 2023, נובמבר 2022 יוכתר כ"חודש הרכב החשמלי".

תגיות