אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טמפו רוכשת את יצרנית פסטה נונה יו"ר טמפו ז'ק בר ופסטה נונה. נתח השוק צנח בתוך שלוש שנים | צילום: יח"צ, סיון פרג'

בלעדי

טמפו רוכשת את יצרנית פסטה נונה

חברת המשקאות ממשיכה להתרחב ורוכשת את יצרנית הפסטה הטרייה תמורת 9.5 מיליון שקל. פסטה נונה מחזיקה נתח שוק של 16% מהקטגוריה, שבה שולטת שטראוס עם 58.7% מהמכירות

19.07.2023, 06:00 | נורית קדוש

חברת המשקאות טמפו ממשיכה להתרחב לתחום המזון. ל"כלכליסט" נודע כי בהמשך לעסקה לרכישת השליטה בקבוצת המזון אול אורגני, חתמה החברה על הסכם לרכישת פסטה נונה, יצרנית הפסטה הטרייה.

במסגרת ההסכם שנחתם בין טמפו לחברת דורום תעשיות, העוסקת בייצור, שיווק ומכירה של מוצרי פסטה תחת המותג "פסטה נונה", נקבע כי טמפו תרכוש, באמצעות חברה־בת בבעלות מלאה שהוקמה לצורך כך, את פעילות דורום בתמורה ל־9.5 מיליון שקל.

מנתוני סטורנקסט עולה כי פסטה נונה שאחזה בכ־30% ממכירות הקטגוריה בשנת 2020, נחלשה משמעותית בשנתיים וחצי האחרונות, שבמהלכן שווקה והופצה על ידי מחלבות גד. המותג איבד נתחי שוק, עד שצנח ל־16% מהמכירות בשליש הראשון השנה. מי שנהנתה מהיחלשותה של נונה היא שטראוס, השולטת בקטגוריה, אשר צמחה מכ־51.8% מהמכירות ב־2020 לנתח של 58.7% מהמכירות בשליש האחרון השנה.

שוק הפסטה הטרייה התעשייתית בישראל קטן ואינו מתאפיין באיכות קולינרית גבוהה. מכירות הקטגוריה ירדו ב־2022 ב־3.7% והסתכמו ב־78.3 מיליון שקל לעומת 81.4 מיליון שקל ב־2021. לצד שטראוס ונונה פועלים רשת שופרסל עם המותג הפרטי האוחז ב־12.4% והמותג פסטה ריקו שבשליטת תנובה, המחזיק ב־11% מהמכירות.

לצד הכניסה לשוק הפסטה ביצעה טמפו צעד משמעותי, ומימשה את האופציה השנייה שניתנה לה, בעת שחתמה בנובמבר 2021 על הסכם לרכישת 24% מחברת סיימן סחר, העוסקת ביבוא, שיווק ומכירה של מוצרי מזון ובהם גבינות, ממרחים ומוצרי מעדנייה.



במסגרת הסכם הרכישה ניתנו לטמפו אופציות לרכישת מניות נוספות של סיימן, ובמרץ אשתקד מימשה את האופציה הראשונה שניתנה לה, רכשה 16% נוספים ממניות סיימן, והגדילה את שיעור החזקתה בסיימן ל־40%. כעת מימשה טמפו אופציה נוספת והשלימה את רכישת מלוא הבעלות על החברה.

מהלכים אלו נרשמים שבועות ספורים אחרי שהחברה חתמה על הסכם לרכישת השליטה בקבוצת אול אורגני, הפעילה בתחום ייצור, מכירה, יצוא, שיווק והפצה של מוצרים אורגניים, טבעוניים ודלי פחמימה, ובעלת מותגי הרדוף, השדה, וגה ועוד. זאת בתמורה לתשלום ראשוני של 35.7 מיליון שקל. העסקה כפופה לאישור רשות התחרות.

קבוצת אול אורגני, בעלת פעילות מגוונת בתחום המזון האורגני והטבעוני, הכוללת את חברת אול אורגני, בעלת מותג הרדוף, המוביל את שוק המזון האורגני, וחברת השדה, אף היא ממובילות תחום המזון האורגני, ושמוצריהן בקטגוריות רבות ובהן פסטה, מוצרי אפייה, רטבים וממרחים, חטיפים מתוקים ומלוחים, מיצים אורגניים ועוד, מופצים למאות נקודות מכירה ברחבי הארץ ובהן בתי טבע ובריאות ורשתות שיווק. הקבוצה כוללת גם את חברת וגה, יצרנית תחליפי ביצים גבינות וממרחים טבעוניים, ואקוגרין, דרך ירוקה, המייבאת לישראל מוצרים אקולוגיים ואורגניים ובהם סבונים ומוצרי ניקיון.

במקביל להתרחבות בשוק המזון, מעמיקה טמפו את כוחה בשוק המשקאות. כפי שנחשף ב"כלכליסט", מי עדן, שאת מוצרי המים שלה הפיצה יפאורה ב־17 השנים האחרונות, החליטה לסיים את ההתקשרות ולהעביר את הפצת מוצריה למתחרה טמפו. כעת, תשעה חודשים אחרי ההסכם, אישרה רשות התחרות את המהלך.

ההסכם שאושר פוגע ישירות ביפאורה, שתישאר רק עם מותג המים עין גדי שבבעלות משותפת שלה ושל קיבוץ עין גדי, אך יש בו גם להשפיע לרעה על החברה המרכזית למשקאות (קוקה־קולה ישראל), שנהנתה עד כה מתחרות מוגבלת בקטגוריית המים שבה היא פועלת עם המותג נביעות. יפאורה פועלת רק ברשתות שיווק, מינימרקטים ומכולות, בעוד טמפו פועלת גם במסעדות, בתי קפה, ברים ועוד, ותרחיב את הפצת מי עדן לשווקים אלו.

תגיות