אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מי ינהל את הרכב של המדינה? אגף תקציבים נגד החשכ"ל החשב הכללי יהלי רוטנברג והממונה על התקציבים יוגב גרדוס. ליסינג מונופוליסטי | צילומים: גלעד ארצי, אוראל כהן

מי ינהל את הרכב של המדינה? אגף תקציבים נגד החשכ"ל

עוד זירת התגוששות באוצר: באגף התקציבים שוקלים להפריט את מינהל הרכב, שמספק שירותי רכב לממשלה ועובדיה, ונמצא כיום באחריות החשכ"ל

24.08.2023, 06:00 | יובל שדה

במשרד האוצר שוקלים להפריט את מינהל הרכב של שירות המדינה שחולש על יותר מ־5,000 מכוניות וכ־12 אלף נהגים. מינהל הרכב הוא גוף ממשלתי, המהווה יחידה באגף החשב הכללי במשרד האוצר, המספק שירותי רכב לממשלה ועובדיה. המהלך מעורר מחלוקת בין אגפים שונים במשרד – החשב הכללי נגד אגף התקציבים, שמקדם את המהלך.

משרדי הממשלה משלמים למינהל תמורת שירותי הרכב השונים שהוא מספק, ב־2023 שילמו המשרדים רבע מיליארד שקל למינהל, לעומת 200 מיליון שקל ב־2022 וכ־170 מיליון שקל ב־2021. הכסף שמועבר למינהל נועד למטרות רכישת כלי רכב, תחזוקה, ביטוח ומימון המינהל עצמו.

באוצר, ובעיקר באגף התקציבים, ישנה ביקורת רבת שנים על תפקוד מינהל הרכב ונחיצותו. בין השאר נטען כי המינהל מהווה מעין חברת ליסינג מונופוליסטית של הממשלה, כאשר הסכומים שנגבים מכל משרד בתמורה לשירותי רכב נקבעים באופן בלעדי על ידי המינהל עצמו והמשרדים השונים הפכו ללקוחות שבויים שלו.

ביקורת נוספת הושמעה על כך שהמינהל הפך לגוף רווחי בתוך הממשלה. לדוגמה, ב־2021 הכנסות המינהל היו גבוהות מסך הוצאותיו בכ־60 מיליון שקל, וב־2022 הן היו גבוהות מההוצאות ב־10 מיליון שקל.

באוצר נתלים בין השאר בדו"ח מבקר המדינה מנובמבר 2022, לפיו 40% מהרכבים הפעילים בצי הרכב הממשלתי ישנים ויש להחליפם ו־75% מהרכבים מזהמים, כלומר אינם חשמליים או היברידיים.

הדו"ח קבע גם כי מכירת צי הרכב של המדינה תוכל ליצור הכנסה חד־פעמית של חצי מיליארד שקל, וכי שימוש בשירותי ליסינג פרטיים יחסכו למדינה כ־6 מיליון שקל בשנה.

עם זאת, מסמך אחר שנקרא "ניתוח כדאיות כלכלית ובחינת חלופות למתן שירותי רכב למשרדי הממשלה" מציג תמונת מצב מורכבת יותר. מדובר בעבודת ייעוץ שהוזמנה ב־2020 על ידי האוצר מחברת MNS ומטרתה היתה לבחון את כדאיות המודל הקיים מול חלופה של ליסינג. הניתוח של MNS דווקא מצא כי העלויות של ליסינג תפעולי יהיו גבוהות בממוצע בכ־267 שקל לרכב לחודש מאשר עלויות הרכבים המסופקים על ידי המינהל, אך במקביל נכתב כי לליסינג תפעולי יש יתרונות בכל הקשור לרמת השירות, המומחיות המקצועית והגמישות.

היוזמה מצד אגף התקציבים וחלקים נוספים באוצר לשנות את אופן העבודה של מינהל הרכב ואולי אף להפריטו הובילה להתנגשות פנימית מול אגף החשב הכללי, שמינהל הרכב נמצא תחת אחריותו. המתנגדים ליוזמה להפריט את המינהל טוענים, כי טרם נתקלו בהצעה קונקרטית בנושא וכי הליך כזה עלול להוביל לעלויות גבוהות יותר למדינה. בין השאר צוינה הרפורמה מחוק ההסדרים האחרון שמאפשרת למינהל לייבא רכבים בעצמו באופן ישיר. עוד נטען, כי אגף התקציבים "פועל ממניעים לא ענייניים", חורג מסמכותו ומייבש את המינהל תקציבית, באופן שמונע ממנו להתייעל.

מהאוצר נמסר: "לא הוצגה בפנינו כל יוזמה להפריט את מינהל הרכב, אולם בד בבד אנו עסוקים כל העת בבחינת חלופות שונות שייעלו את השירות הממשלתי".

תגיות