אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יוקר המחיה? הקבינט הכלכלי מעדיף להתעסק בעבודות בשבת מימין: שר השיכון יצחק גולדקנופף, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה מירי רגב | צילומים: אלכס קולומויסקי, רפי קוץ, יואב דודקביץ

ניתוח

יוקר המחיה? הקבינט הכלכלי מעדיף להתעסק בעבודות בשבת

שר האוצר אמר שניתן לסגור את איילון כדי לבצע עבודות תשתית ברכבת, כפי שעושים זאת עבור ההפגנות. מה שהשר לא ציין זה שעבודות הרכבת לא מבוצעות בתל אביב ואין צורך בסגירת איילון

23.04.2023, 20:40 | יובל שדה

הקבינט החברתי־כלכלי התכנס היום (א') לראשונה מאז הושבעה הממשלה, וחלק ניכר מהישיבה עסק בעבודות הרכבת בשבת, אף שהנושא בכלל לא היה על סדר היום.

במסגרת הדיון בקבינט דרשו נציגי יהדות התורה, שר השיכון יצחק גולדקנופף וסגן השר במשרד התחבורה אורי מקלב, לעצור את העבודות על חישמול הרכבת בשבת – ואליהם הצטרף גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שתמך בעמדתם. מנגד, השרים אופיר אקוניס, חיים כץ וניר ברקת מהליכוד התנגדו לעצירת העבודות וטענו כי מדובר בפגיעה בסטטוס קוו. שרת התחבורה מירי רגב, שעסוקה בחזרות לטקס הדלקת המשואות, לא השתתפה בדיון.

זו כבר הפעם השלישית ששרי יהדות התורה, ובראשם גולדקנופף, יוצאים נגד עבודות תשתית בשבת בממשלה הנוכחית – אך אלו ממשיכות להתקיים.

הנושא עלה לדיון בקבינט מפני שאנשי משרד התחבורה הציגו לשרים את הסכם ההפעלה החדש של רכבת ישראל, שעוסק בהיבטי תפעול ומימון של החברה הממשלתית. השרים הצביעו בעד התוכנית שפרטיה נסגרו עוד בתקופת הממשלה הקודמת, אך כחלק מהדיון עלה הרעיון להכניס לתוך ההסכם את נושא העבודות בשבת כדי להסדיר את העניין אחת ולתמיד. הרעיון זכה להתנגדות מצד השרים החרדיים גולדקנופף ומקלב.

לפי דיווחים, גולדקנופף אמר: "אנחנו דורשים שלא יחללו שבת ולא יאפשרו עבודות בשבת של חישמול הרכבת. אם יעבדו בשבת כוח עליון יעכב את זה. אין בזה ברכה". סגן השר מקלב הוסיף: "אסור לעבוד בשבת. זאת תקלה. אנחנו צריכים להקל על נתניהו ולא לייצר לו עוד משברים עם עבודות בשבת. אין סיבה שיעבדו בשבת".

לשני השרים החרדיים הצטרף סמוטריץ' שאמר: "העם היהודי הביא לעולם את השבת. עלינו לשמור על השבת. הטיעון שמחייב עבודה בשבת הוא שאסור לסגור את איילון, אבל סוגרים אותו להפגנות". עוד אמר כי "לא בונים כבישים בשבת וכך גם לא יבנו רכבת בשבת. העלויות הן זניחות, ואני כשר אוצר אגבה כל דרישה תקציבית לגבי מניעת חילול שבת".

כאמור, חלק משרי הליכוד, ובהם שר הכלכלה ברקת, שאחראי על הענקת היתרי העבודה בשבת, התנגדו לעצירת העבודות. השר כץ אמר במהלך הדיון: "כשהייתי שר עבודה וידאנו שיהיו מינימום עובדים יהודים בשבת. העבודות הן נסתרות מהעין, ומדובר בעבודות תחזוקה לפיקוח נפש ושמירה על בטיחות הציבור".

דבריו של שר האוצר סמוטריץ', שקישר בין עבודות החשמול לסגירת איילון, אינם נכונים. נכון להיום, אין עבודות של רכבת ישראל בשבת שאמורות להוביל לסגירת נתיבי איילון. עבודות החשמול, שעליהן דובר בממשלה, כבר מזמן לא נמצאות בתל אביב, ובימים אלו הן מבוצעות בדרום הארץ וצפונית לבנימינה.

עבודות תשתית אחרות שחייבו את סגירת איילון הן עבודות על קו הרכבת הקלה הירוק של חברת נת"ע בגוש דן – אך אלו דווקא בוצעו בחודשים האחרונים על ידי הממשלה הנוכחית באישור שר הכלכלה ברקת ובעצימת עיניים של השרים החרדיים. עם זאת, בחודשים הקרובים העבודות על מקטע זה צפויות להימשך, ושוב יהיו חייבות להתבצע גם בשבת כדי למנוע את השבתת תנועת רכבת ישראל שמסילתה עוברת בצמוד אליהן.

נכון להיום, עבודות החשמול מתקדמות בשלושה צירים מקבילים: הציר הראשון הוא על קו החוף מצפון לבנימינה, שדרכו עוברות כל הרכבות לצפון דרך חוף הכרמל; הציר השני הוא בין רחובות לאשקלון, ואילו הציר השלישי הוא בין אשקלון לבאר שבע – הקו שמשרת את נתיבות, שדרות ואופקים.

אם לא ניתן יהיה לבצע את החשמול בשבת, השירות בשלושת הקווים הללו ייפגע באופן חסר תקדים, ומפני שכל הרכבות לצפון הארץ עוברות דרך בנימינה, הדבר עלול לעצור כמעט לגמרי את כל השירות לצפון הארץ מבנימינה עד נהריה וכרמיאל, או לחלופין לעצור את עבודות חשמול המסילה בכל המרחב לטובת השירות – מה שיוביל לעלויות גבוהות למשק ולזיהום אוויר מתמשך.

עצירת עבודות הרכבת בשבת תפגע באופן משמעותי בכל הפרויקטים שהרכבת מבצעת, בין שמדובר בפרויקט חשמול הרכבת ובין שבהקמת המסילה המזרחית, הקמת המסילה הרביעית באיילון, הקמת מסילה 431, שדרוג מערכת האיתות ופרויקטים נוספים, מה שצפוי להוביל לנזק של מיליארדים רבים למשק.

מלבד העבודות של רכבת ישראל, מתבצעות בימים אלו עבודות של חברות התחבורה הממשלתיות בשבתות. בין השאר מדובר על עבודות הרכבת הקלה בגוש דן ובירושלים ועבודות של נתיבי ישראל וחברות אחרות על כבישים.

פרויקטי הרכבת הקלה בעייתיים במיוחד בכל הקשור לעצירת העבודות בשבת, וזאת מפני שמכונת ה־TBM שחופרת את המנהרות חייבת לעבוד 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. השימוש במכונות כאלו נעשה בימים אלה בקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן, אך בהמשך כל קווי המטרו, כולל זה שיעבור מתחת לבני ברק, מתוכננים להיחפר באופן דומה. גם עבודות הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים העוברות תחת שכונות חרדיות כמו גאולה ומאה שערים יבוצעו באופן דומה ויחייבו עבודה בשבת. גם בבני ברק וגם בירושלים יש מאבק חרדי נגד החפירות.

תגיות