אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הוא אינו מומחה": המדינה מסרבת לקבל חוות דעת של דרור שטרום במכרז הרכבת הקלה דרור שטרום | אלכס קולמויסקי

"הוא אינו מומחה": המדינה מסרבת לקבל חוות דעת של דרור שטרום במכרז הרכבת הקלה

המדינה והפרקליטות מתנגדות לחוות הדעת שהגיש שטרום מטעם שיכון ובינוי, בטענה שאינו מומחה לריכוזיות. מבקשת שיעדכן בכך את לקוחותיו

22.05.2022, 06:42 | גולן חזני

המדינה והפרקליטות יוצאות נגד הממונה על ההגבלים העסקיים בעבר דרור שטרום, שהעניק חוות דעת התומכת בעמדת חברת שיכון ובינוי בדרישתה לפסול את חברת שפיר הנדסה מלהתמודד על מכרז הקו הכחול ברכבת הקלה. בתגובה מקדמית שהגישו ועדת המכרזים וועדת הריכוזיות בסוף השבוע לדרישת שיכון ובינוי ואגד לפסול את שפיר מהמכרז בשל היותה גורם ריכוזי, טוענת המדינה כי חוות הדעת שנכתבה בידי שטרום לא צריכה להיות חלק מהתיק. בתגובה מתבקש בית המשפט לא לדון כלל בחוות הדעת של שטרום.


קראו עוד בכלכליסט:


"אין עילה להידרש לחוות הדעת בשל היותה חוות דעת משפטית", טוענת המדינה, "לשטרום מומחיות משפטית בלבד. נסיונו כממונה על ההגבלים וכיועץ המשפטי של הרשות להגבלים לשעבר אינו רלוונטי, מאחר ששימש בתקופה שטרם חוקק חוק הריכוזיות".

המדינה מביאה כדוגמה מקרה מלפני שנתיים בתביעה של בזק נגד אקספון, שבה החליט בית המשפט להוציא חוות דעת של שטרום מהדיון בטענה שמדובר בחוות דעת משפטית. כך גם חוות דעת שהעניק ממונה אחר על הגבלים לשעבר, דיוויד גילה, בעתירה של מליסרון לבית הדין להגבלים, ואשר גם היא לא הוכרה ולא הובאה לדיון במהלך המשפט.

הסעיף המשמעותי ביותר בתגובת המדינה היה בקשה חריגה לבית המשפט להורות לשטרום להביא לידיעת לקוחותיו בעתיד את ההחלטות המדוברות — כולל זו שתינתן בתיק זה, ואת ההשלכות שלהן על צירוף חוות דעת שלו לבית המשפט, וזאת כדי למזער פגיעה בלקוחות פוטנציאליים. כלומר, המדינה מבקשת בעקיפין משטרום לכאורה, כמי שהיה פקיד בכיר ברגולציה, להימנע מלהעניק חוות דעת כאלה.

בפברואר האחרון עתרו שיכון ובינוי ואגד לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים נגד ועדת המכרזים הבינמשרדית לרכבת הקלה בירושלים, שהחליטה שלא לפסול את חברת שפיר מהתמודדות על מכרז הביצוע וההפעלה לקו הכחול בבירה. אגד ושיכון ובינוי טענו ששיכון ובינוי אינה רשאית להשתתף בשל מעמדה הריכוזי במשק. אך בעתירה נטען כי שפיר עצמה מחזיקה ביותר ממחצית מהפעילות בתחום הרכבות הקלות, וזכיה שלה גם בקו הכחול "תביא להעצמה משמעותית ומסוכנת של הריכוזיות הכלל־משקית של שפיר שמוגדרת כבר כאחת הקבוצות הריכוזיות בישראל. שפיר הוכנסה לרשימת הגורמים הריכוזיים במשק במרץ 2021.


דרור שטרום. לטענת המדינה נסיונו ברשות ההגבלים לא רלבנטי, צילום: עמית שאבי דרור שטרום. לטענת המדינה נסיונו ברשות ההגבלים לא רלבנטי | צילום: עמית שאבי דרור שטרום. לטענת המדינה נסיונו ברשות ההגבלים לא רלבנטי, צילום: עמית שאבי


בחוות הדעת שצורפה לעתירה טען שטרום כי אין לאפשר לשפיר לזכות מאחר ש"הקצאה כזו לשפיר יוצרת 'פיגוע ריכוזיות', אשר כתוצאה ממנו יהיו כל קווי הרכבת הקלה בירושלים בידי גורם אחד ויחיד למשך שנים רבות".

המדינה טענה בתגובה המקדמית שלה כי נושא הריכוזיות לא נעלם מעיני הוועדה אבל דחיקת רגלה של שפיר מהמכרז תפגע באינטרס הציבורי. עוד טוענת המדינה כי דחיקת אחד המתמודדים החוצה תפחית משמעותית את הלחץ התחרותי במכרז וכינתה את הצעד של שיכון ובינוי ואגד כמניפולטיבי ותכסיסני. במכרז לקו הכחול ברכבת הקלה מתמודדים בין היתר אלקטרה, אלייד, מנרב, דן, לפידות ג'נריישן הפניקס וגופים זרים.

תגיות