אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קונים פחות: ירידה ריאלית של 4.2% בצריכה השנה קניות בסופר | צילום: אוראל כהן

בלעדי

קונים פחות: ירידה ריאלית של 4.2% בצריכה השנה

לפי נתוני סטורנקסט על 11 החודשים הראשונים השנה, העלייה במכירות קטנה מהעלייה במדד המחירים, מה שמצביע על ירידה בצריכה. הנתונים משקפים את עליות המחירים של היצרנים והיבואנים שבמערכה נגדם שופרסל נשארה לבדה

06.12.2022, 06:02 | נורית קדוש

עליות המחירים הגדילו את המכירות הכספיות, אך שוק המזון ומוצרי הצריכה צפוי לחתום את השנה עם ירידה ריאלית. כך עולה מנתוני סטורנקסט (StoreNext) לסיכום 11 החודשים הראשונים השנה, שהגיעו לידי "כלכליסט".

המכירות ב־11 החודשים הראשונים השנה רשמו עלייה של 2.6% והסתכמו ב־48.6 מיליארד שקל, אלא שמדד המחירים של החברה ל־10 החודשים הראשונים עלה ב־4.3%, כך שמדובר בירידה ריאלית בצריכה בשיעור של 1.7%. בהתייחס לגידול הטבעי באוכלוסייה בשיעור של כ־2.5% בשנה, מעמיקה הירידה הריאלית ל־4.2% ביחס לאשתקד.

על פי הערכות, מדד מחירי נובמבר של סטורנקסט שיתפרסם בהמשך השבוע, צפוי להיות גבוה יותר מזה של 10 החודשים הראשונים, מאחר שמיד אחרי החגים החלו עליות מחירים שונות להיכנס לתוקף.

ראשונה היתה טרה שהעלתה את מחירי מוצרי החלב שאינם תחת פיקוח ב־4.9% ואחריה נכנסו לתוקף עליות המחירים של יוניליוור, דיפלומט, סנו וחוגלה, שהעלו את מחירי מוצריהן בשיעור של עד 25%. אחרונות היו תנובה, שהעלתה את מחירי תחליפי החלב ומוצרי החלב שאינם מפוקחים בשיעור ממוצע של 4.7%, ומחלבות גד שהעלתה את מחירי מוצרי החלב שלה בשיעור של עד 9.6%.

בעוד שופרסל מסרבת לאשר את עליות המחירים, מרבית השוק אישר את ההתייקרויות ומחירי המוצרים לצרכן כבר עלו, מה שיזניק את מחיר סל הקניות וישפיע על המשך עליית מדד המחירים בנובמבר ובדצמבר.

מכירות המזון ב־11 החודשים הראשונים צמחו בשיעור נמוך במיוחד של 1.8% והסתכמו ב־34.4 מיליארד שקל, ובשילוב עם מדד המחירים של ינואר־אוקטובר משקפות ירידה ריאלית של 2.5%. מכירות המשקאות המשיכו להיות מושפעות ממס הסוכר שהוטל עליהם בתחילת השנה, צמחו כספית ב־8.8% והסתכמו בתקופה ב־5.4 מיליארד שקל.

גם מכירות המוצרים לבית, שהושפעו ממס הקנייה בגובה 11 שקל לק"ג שהוטל על הכלים החד־פעמיים, צמחו בשיעור גבוה יותר (2.9%) מהממוצע והסתכמו ב־4 מיליארד שקל. בדומה לשיעור הצמיחה בשוק המזון, רשמו מכירות מוצרי הטואלטיקה עלייה של 1.9% ל־4.8 מיליארד שקל וספגו ירידה ריאלית בצריכה.

נתוני 11 החודשים הראשונים משקפים את תוצאות השנה, שאינן צפויות להשתנות דרמטית, אלא להציג הרעה נוספת. עם זאת, סירובה של שופרסל לאשר את עליות המחירים עשוי להוביל בטווח הקצר להתחזקותם של מתחריה, שאישרו את ההתייקרויות ומציגים מגוון רחב של מוצרים, בעוד מדפי ומקררי מובילת השוק דלילים יחסית לשגרה.

בימים האחרונים התרוקנו מקררי החלב בשופרסל ועד כה לא מסתמן פתרון למשבר שאליו נקלעה הרשת עם ספקיה. כחודש וחצי אחרי שטרה חדלה לספק לשופרסל את מוצרי החלב שאינם תחת צו הפיקוח על המחירים, בעקבות סירוב רשת הקמעונאות לאשר את העלאת מחירם ב־4.9%, חדלה השבוע גם מחלבת גד, המשווקת מוצרי חלב מיוחדים, לספק לרשת סחורה בשל אותו סירוב לאשר את העלאת המחירים שעליה הודיעה כבר לפני חודשיים. המהלך של גד תפס את שופרסל שבוע אחרי שתנובה, מובילת שוק החלב ותחליפיו, הפסיקה לספק לה מוצרים מאותה הסיבה.

המחסור במוצרים קיים לא רק במקררי החלב כי אם גם במחלקות הנייר, שמהן נעדר חלק ניכר ממוצרי סנו וחוגלה ובמדפי המזון, מהם נעדרת יוניליוור, האחראית לקורנפלקס אלופים, דגני בוקר כריות, מיונז תלמה, חטיפי שוקולד קליק ומוצרי טואלטיקה שונים ובהם מוצרי מותג פינוק.

הערכות הן כי בשופרסל קיוו כי גם לסירוב לדרישת תנובה יצטרפו שאר הקמעונאים, אך לא רק שאלו כבר אישרו את המחירון, אלא שסופר פארם הגיעה להבנות עם יוניליוור והשאירה את שופרסל לבד במערכה זו, שהשלכותיה צפויות לבוא לידי ביטוי באבדן מכירות למתחרים.

תגיות