אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההשקעה בקרפור גררה את אלקטרה צריכה להפסד רבעוני של 10 מיליון שקל סופרמרקט קרפור יד אליהו |

ההשקעה בקרפור גררה את אלקטרה צריכה להפסד רבעוני של 10 מיליון שקל

הסבת סניפי יינות ביתן למותג קרפור הובילה את זרוע המזון של אלקטרה צריכה להפסד תפעולי של 52 מיליון שקל - הקבוצה כולה הציגה נפילה של 90% ברוח התפעולי ל-5.5 מיליון שקל

29.05.2023, 09:59 | נורית קדוש ואורנה יפת

יינות ביתן ממשיכה להכביד על קבוצת אלקטרה צריכה. מכירות הקבוצה צמחו ב-4% ל-1.5 מיליארד שקל, בזכות צמיחה בפעילות קמעונאות החשמל, שקוזזה בירידה של 6.4% במכירות רשת המזון.

הירידה במכירות המזון, שנבעה בעיקר מסגירת סניפים לצורך הסבתם למותג קרפור, באה לידי ביטוי גם בשחיקת הרווחיות הגולמית של הקבוצה ל-28.7% מהמכירות ולצניחה של 90% ברווח התפעולי של החברה ל-5.5 מיליון שקל. זאת לעומת 54.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הפגיעה העיקרית בתוצאות התפעוליות נגרמה מזרוע המזון, שרשמה ברבעון הפסד תפעולי של 52 מיליון שקל. אלקטרה צריכה סיימה את הרבעון עם הפסד נקי של 10.5 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 46.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

המיתוג מחדש תחת קרפור עורר עניין והוביל לזינוק חד של 84% במכירות למ"ר ל-46-53 אלף שקל למ"ר בסניפים שהוסבו. הכמות הקטנה של מוצרי המותג קרפור שיובאה עד כה הובילה לכך שרק 14% מסל הקניות בסניפים שהוסבו היה של המותג הצרפתי.

באלקטרה צריכה צופים כי במהלך השנה הראשונה להשקה, שנפתחה ברבעון השני, יעמוד ה-EBITDA של חברת קמעונאות המזון (ששמה הוסב מיינות ביתן לגלובל ריטייל), על כ-100 מיליון שקל. עוד צופים באלקטרה שככל שקצב הצמיחה בסניפים שהוסבו יישמר, יגיע מחזור הקבוצה כולה לכ-7 מיליארד שקל בשנת 2024. החברה חשפה כי קרפור הצרפתית העבירה ליינות ביתן 7 מיליון יורו כתמיכה בהשקה ותעביר מיליון יורו נוספים אם עד סוף השנה תסב החברה 30 חנויות נוספות למותג הצרפתי.

זרוע המזון ממשיכה לאלץ את אלקטרה צריכה להשקיע ברשת. בפברואר האחרון חתמה גלובל ריטייל על הסכמים לחידוש מסגרת אשראי של כ-100 מיליון שקל, משני בנקים. חודש לאחר מכן, חתמה קבוצת Carrefour על כתבי התחייבות עם 4 בנקים לקבלת הלוואות נוספות בסכום כולל של כ-148 מיליון שקל, לזמן ארוך (במסגרת זו עודכנו אמות המידה הפיננסיות הנדרשות מהרשת). האשראי נדרש לעמידה בתוכניות השיפוץ וההסבה והשקת מותג קרפור עד לתום הרבעון השני השנה. כמו כן קיבלה גלובל ריטייל מימון בהיקף של כ- 100 מיליון שקל מבעלי המניות שלה, כש-42 מיליון שקל הגיעו מנחום ביתן המייסד.

גיוס ההון מהבנקים, בתקופה שבה הריבית ממשיכה לעלות, מציב את אלקטרה צריכה בפני אתגר פיננסי. לחברה חובות בנקאיים צמודים לריבית הפריים לזמן ארוך בסכום כולל של 750 מיליון שקל, כשמתוכם 498 מיליון שקל משוייכים ליינות ביתן. בנוסף, לחברה התחייבויות לתאגידים בנקאיים לזמן קצר בהיקף של 184 מיליון שקל, הצמודות לריבית הפריים. בגין חובות אלה החברה לא מחזיקה החברה יתרות מזומן או פיקדונות.

מנגד, לחברה פיקדונות לזמן קצר בריבית משתנה ולפיכך, לנכוח העלייה הצפויה בריבית הבנקאית, כל עלייה של 1% בריבית צפוי להגדיל את הוצאות הריבית נטו של הקבוצה בכ-6 מיליון שקל ברמה שנתית. בנוסף, החברה משלמת לבעלי נכסים שכר דירה בעבור סניפים ומשרדים אשר צמוד ברובו למדד המחירים לצרכן, ולפיכך כל עלייה של 1% במדד המחירים לצרכן תהגדיל את הוצאות השכירות ב- 4 מיליון שקל ברמה שנתית.

ההכנסות ממוצרי חשמל עלו, הפסד באנרגיה הסולארית

במגזר מוצרי הצריכה החשמליים הציגה החברה עליה של 6.7% בהכנסות ל-347 מיליון שקל בעיקר בשל עלייה במכירות מערכות החימום לייצוא. הרווח במגזר מוצרי הצריכה ירד ב-5.4% ל-36.7 מיליון שקל בשל הפסד של 2 מיליון שקל בתחום האנרגיה הסולארית.

בתחום קמעונאות חשמל ההכנסות צמחו ב-15%, בהשפעת חג הפסח ומכירות חנות הדיוטי פרי שהובילו לעליה של 10.8% במכירות החנויות הזהות. מכירות למ"ר בחנויות זהות עמדו על 3,305 שקל לעומת 2,955 שקל בתקופה מקבילה אשתקד והמגזר הציג עלייה של 15% ברווח ל- 18 מיליון שקל.

אלקטרה צריכה ממשיכה במהלכים להפיכתה לקבוצת קמעונאות שפועלת במגוון תחומים. אתמול (א') חתמה החברה על הסכם מול אדידס ישראל להעברה של 28 סניפים נוספים של מותג הספורט לזכיינות של אלקטרה צריכה. ארבעה מתוך הסניפים הם סניפי עודפים וחנות נוספת נמצאת בהקמה. כיום מפעילה החברה 18 סניפים של המותג אדידס ולאחר העברת הסניפים הנוספים, באוקטובר 2023, היא תפעיל 46 סניפים של מותג הספורט ומעריכה כי ההכנסות שלה מהמותג יעמדו על 250 מיליון שקל.

חנות הדגל של אדידס בדיזינגוף סנטר תישאר בידי אדידס ישראל, כמו גם חנויות אאוטלט נוספות של המותג שיופעלו ישירות על ידי אדידס ולא יועברו לאלקטרה צריכה. אדידס ישראל תמשיך לנהל את פעילות המותג בארץ שכוללת פעילות סיטונאית, מכירות באתר האינטרנט וערוצי פעילות ישירה מול הצרכן.

במרץ האחרון חתמה אלקטרה צריכה על הסכם עם חברת רב בריח להקמת חברה משותפת שתוחזק על ידי בריח גולן (75%) ועל ידי אלקטרה סולאר (25%). החברה תפעל בתחום ההפצה והשיווק של רכיבי מערכות סולאריות לחברות שעוסקות באנרגיה מתחדשת.





תגיות